Warto wiedzieć

16 dni temu  30.04.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Prawie pięć milionów Golfów IV. Pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Poprawiono poziom bezpieczeństwa, a potwierdzeniem był fakt, że samochód otrzymał maksymalną wówczas notę czterech gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Łącznie, od 1997 do 2003 roku wyprodukowano 4,9 miliona VW Golfów IV, wliczając w to wszystkie pochodne.

Charakterystyczna sylwetka Golfa IV wpłynęła na inne modele Volkswagena w przyszłości. VW Golf IV wyglądał w połowie lat 90. niezwykle nowocześnie. Dziś eksperci od designu uważają ten projekt za ikonę stylu i przełom dla serii modeli – również dlatego, że czwarta generacja Golfa, z charakterystycznym dla serii słupkiem C, tworzyła pomost do Golfa I z 1974 roku.

Duże koła i długi rozstaw osi sprawiały, że auto wyglądało niezwykle dynamicznie. W oczy rzucały się detale, takie jak obłe zderzaki czy reflektory z przezroczystymi szkłami, które zastosowano po raz pierwszy w Golfie IV. Golf czwartej generacji znacznie urósł w porównaniu z poprzednikiem – długość wzrosła o 13 centymetrów, szerokość o 4 centymetry, a rozstaw osi o 3,5 centymetra. Efektem była zauważalnie większa przestrzeń dla pasażerów w porównaniu z Golfem III. Golf IV był produkowany z trzy- i pięciodrzwiowym nadwoziem.

Podobnie jak w Golfie III, było w czym wybierać, jeśli chodzi o jednostki napędowe. W Golfie IV stosowano silniki benzynowe: 1.4 75 KM, 1.6 100 KM, 1.6 16V 105 KM, 1.6 FSI 110 KM, 1.8 125 KM, 1.8T 150 KM, 2.0 115 KM, 2.3 V5 150/170 KM, 2.8 V6 204 KM, 3.2 V6 241 KM, a także diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa: wolnossące 1.9 SDI 68 KM oraz doładowane 1.9 TDI 90/100/110/115/130/150 KM. Podobnie jak w przypadku poprzedniej generacji Golfa, także model produkowany od 1997 roku doczekał się odmiany kombi.

Część klientów, która preferuje klasyczne, trójbryłowe nadwozia także mogła znaleźć coś dla siebie w gamie Golfa IV. Sedan, opracowany na jego bazie nie nazywał się jednak ani Jetta, ani Vento jak wcześniejsze auta, Volkswagen zdecydował się na nazwę Bora.

Golf GTI trafił do sprzedaży od samego początku, w 1997 roku. Golfa IV GTI można rozpoznać po standardowych 16-calowych felgach aluminiowych BBS i wykończeniu deski rozdzielczej drewnianym dekorem. Auto miało także fotele Recaro, niektóre z regulacją długości siedziska. Zewnętrznie Golf IV GTI nie różnił się zbyt wiele od innych wersji, ale oferował największy wybór silników. W GTI były dostępne silniki wysokoprężne 1.9 TDI o mocy od 110 do 150 KM, a także benzynowe od 115 do 180 KM (1.8 T, 2.0 i 2.3 V5). W ostatnim roku produkcji, 2003, Golf IV GTI był dostępny tylko z najmocniejszymi silnikami – 1.9 TDI 150 i 1.8T 180 KM. Ten ostatni był najszybszym GTI w gamie – osiągał prędkość maksymalną 228 km/h. Ta odmiana miała także większe tarcze hamulcowe w porównaniu z innymi GTI – 312 mm na przedniej i 256 mm na tylnej osi.

Na szczycie gamy znalazł się opracowany przez Volkswagen Racing Golf R32, wyposażony w sześciocylindrowy silnik 3.2 o mocy 241 KM.

Auto wyróżniało się obniżonym o 20 mm zawieszeniem, pakietem spoilerów i sportowymi dodatkami wewnątrz i na zewnątrz – m.in. 18-calowymi aluminiowymi felgami Aristo czy podwójną końcówką wydechu. Auto miało rzecz jasna napęd na cztery koła, który był przekazywany z silnika za pośrednictwem opcjonalnej, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni DSG. Auto miało świetne osiągi – w wersji ze skrzynią DSG przyspieszało od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 247 km/h. Dodatkowym smaczkiem była funkcja Launch Control, która pozwalała na jak najbardziej efektywny, a przy tym efektowny start. Golf R32 błyskawicznie zyskał status kultowego auta, a dziś jest poszukiwanym youngtimerem.

Dane techniczne Volkswagena Golfa IV z 1997 r.
Nadwozie: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, długość 4149 mm, szerokość 1735 mm, wysokość 1439 mm, rozstaw osi 2511 mm, masa własna 1174 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 330 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,4 l o mocy 75 KM
Napęd: na przednie koła, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,5 s

Historia Volkswagena Golfa IV:
1997 - Debiut Golfa IV podczas salonu IAA we Frankfurcie
1998 - Na rynku pojawia się Golf Cabriolet – zmodyfikowana odmiana Golfa III z przodem od modelu czwartej generacji. Rusza sprzedaż odmiany z napędem na cztery koła 4MOTION
1999 - Debiut odmiany kombi, zwanej Variant
W gamie silników pojawia się jednostka 1.9 TDI o mocy 115 KM, wyposażona w pompowtryskiwacze
2000 - Z taśmy zjechał 20-milionowy Golf
2001 - W gamie silników pojawia się 130-konna odmiana jednostki 1.9 TDI
2002 - Debiut modelu R32, z silnikiem V6 o pojemności 3,2 litra i mocy 241 KM (rok później auto można było kupić w wersji z dwusprzęgłową skrzynią DSG)
2003 - Zakończenie produkcji Golfa IV

Przez 6 lat wyprodukowano 4,9 mln egzemplarzy

źródło: Volkswagen

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony