Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.10.2016, ~ Bartłomiej Ryś - ,   Czas czytania 7 minut

Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)

fot Delphi

Strona 1 z 2

Cały świat z dużym zainteresowaniem przygląda się samochodom zdolnym do autonomicznej jazdy – i istnieje ku temu dobry powód. Poczynając od zagadnień technologicznych, poprzez zagadnienia socjalne i związane z ochroną środowiska naturalnego aż do nowych możliwości poruszania się – potencjał, jaki stwarzają pojazdy autonomiczne zdaje się być nieograniczony. I z każdą chwilą dowiadujemy się czegoś nowego na temat otwierających się możliwości. Tysiące doniesień medialnych, filmów video i postów zamieszczonych w mediach społecznościowych zalewających nasze skrzynki, a także przekazy telewizyjne i informacje rozchodzące się pomiędzy uczestnikami mediów społecznościowych powodują, że możemy odczuwać pewien przesyt informacji związanych z autonomicznymi pojazdami. 

Zatem, aby pomóc przefiltrować otrzymywane dane, usiedliśmy razem z inżynierami Delphi i postanowiliśmy „odbrązowić” informacje o autonomicznych pojazdach i przekazać informację o tym, czego można się spodziewać w przyszłości. Kto bowiem jest lepszym partnerem do rozmowy i lepszym źródłem informacji jak nie ci sami inżynierowie, którzy opracowali i wysłali w podróż pierwszy w historii pojazd, który w ubiegłym roku przejechał w poprzek całe Stany Zjednoczone USA od zachodniego do wschodniego wybrzeża, jadąc w trybie automatycznym przez co najmniej 99% dystansu i pokonując w ten sposób odległość 5,5 tysiąca km. 

To historyczne osiągnięcie z dziedziny inżynierii nie było jedynym nowym dokonaniem w dziedzinie automatyzacji jazdy w historii firmy Delphi. W istocie, Delphi już od ponad 50 lat, od chwili wprowadzenia na rynek swojego pierwszego tempomatu, pracuje nad systemami umożliwiającymi automatyzację jazdy samochodem.   

Po pierwsze należy wyjaśnić co Delphi rozumie pod pojęciem „automatyzacja”. Automatyczne systemy Delphi i technologie ADAS to mówiąc najprościej technologie „umożliwiające systemom zainstalowanym w pojazdach podejmowanie decyzji takich, jakie podejmowałby człowiek; takich które umożliwiają bezpieczne nawigowanie autonomicznym pojazdem po różnego rodzaju drogach lub w ruchu miejskim – z uwzględnieniem możliwych sytuacji i scenariuszy. System umożliwia kierowcy przejęcie kontroli nad pojazdem w dowolnym momencie – w zależności od potrzeby.” Według McKinsey & Co., pełna automatyzacja (Poziom 4) pozwoliłaby na zredukowanie w USA ilości wypadków spowodowanych błędami kierowcy nawet o 90%. 

Systemy automatyczne Delphi wykorzystują fuzję czujników, polegającą na koordynowaniu informacji pochodzących od wielu czujników zainstalowanych w pojeździe, między innymi takich jak radar, systemy wizyjne i LiDAR, tak by zapewnić bezpieczeństwo w polu 360° wokół samochodu. 

Informacje pozyskane przez czujniki są przesyłane z niebywałą prędkością poprzez system transmisji sygnałów elektrycznych do wielozadaniowego sterownika, który jest w istocie zminiaturyzowanym komputerem lub mózgiem całego układu. Wspólnie te systemy umożliwiają pojazdom podejmowanie złożonych decyzji, takich jak uniknięcie zderzenia z pieszym, który nagle pojawił się „nie wiadomo skąd” – jeszcze zanim kierowca zda sobie sprawę z niebezpieczeństwa. Inny przykład to jazda w deszczu nocą, kiedy znienacka jeleń może pojawić się tuż przed maską samochodu; te systemy są w stanie dostrzec jelenia i uniknąć zderzenia ze zwierzęciem zanim jeszcze kierowca zorientuje się, że znajduje się w niebezpieczeństwie. 

Te zautomatyzowane technologie są w stanie antycypować niebezpieczne sytuacje i reagować na nie szybciej niż jakikolwiek człowiek mógłby na nie zareagować.  

„Klocki” z których zbudowane są autonomiczne pojazdy są już instalowane w samochodach jeżdżących po drogach – być może są nawet w Twoim samochodzie. Są to systemy takie jak system pomagający utrzymywanie się na danym pasie ruchu, inteligentne tempomaty, system wspomagania parkowania – żeby wymienić tylko kilka z nich. Tak więc być może nie zdawałeś sobie z tego sprawy, ale jesteś już na ścieżce prowadzącej w przyszłości do w pełni autonomicznej jazdy.  

Aby pomóc w usystematyzowaniu tej drogi, SAE International zdefiniowało proces automatyzacji pojazdów i podzieliło go na 6 poziomów: 

  • Poziom 0: Brak automatyzacji. Przez cały czas to człowiek – kierowca – jest odpowiedzialny za wszystkie aspekty dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem, nawet wtedy, kiedy jest on wsparty przez system ostrzegania lub interwencji. Systemy automatyczne nie mają kontroli nad pojazdem, ale mogą wysyłać ostrzeżenia.  
  • Poziom 1: Wspomaganie kierowcy. Pewne aspekty jazdy samochodem są wykonywane przez systemy wsparcia kierowcy i dotyczą na przykład kierowania pojazdem czy przyspieszania/zwalniania. Wykorzystywane są do tego informacje określające środowisko wokół pojazdu i oczekuje się, że człowiek – kierowca – będzie odpowiedzialny za wszystkie aspekty dynamicznego zadania jakim jest jazda samochodem.  Przykładami takich systemów są między innymi inteligentne tempomaty (ACC), systemy wspomagania parkowania z automatycznym sterowaniem i systemy wspomagające pozostanie na danym pasie ruchu (LKA) II typu – systemy te mogą być instalowane w dowolnej konfiguracji. 

GALERIA ZDJĘĆ

Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)
Delphi: auta bez kierowcy - to się dzieje już teraz (+video)

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony