Części i regeneracja

Wydarzenia rynkowe

ponad rok temu  21.11.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Razem silniejsi i lepiej słyszalni. Polska Grupa Motoryzacyjna

Adam Sikorski, prezes PGM fot. Piotr Łukaszewicz

Wartość rynku części motoryzacyjnych w Polsce to 60 miliardów złotych. Jednak aż 94% z tego produkują międzynarodowe koncerny. W Polsce działa ponad 900 producentów części, z czego około sześciuset to firmy z przewagą polskiego kapitału. Niejednokrotnie są to małe lub średnie przedsiębiorstwa, ze skromniejszą ofertą i starszymi technologiami, którym trudno jest rywalizować z międzynarodowymi koncernami. Co więcej, polskie firmy często pełnią rolę jedynie podwykonawców dla zagranicznych marek. Ma to zmienić nowopowstała Polska Grupa Motoryzacyjna. W miniony piątek w podrzeszowskiej Jesionce przedstawiono szczegółowy program stowarzyszenia.

PGM to pierwsze stowarzyszenie zrzeszające wyłącznie krajowych producentów części motoryzacyjnych. Powstało z inicjatywy działającej od ponad 70 lat firmy PZL Sędziszów, polskiego producenta filtrów.

- Nie chcemy zaczynać naszej działalności od lobbingu. W pierwszej kolejności chcemy jako polskie firmy współpracować ze sobą. To szczególnie ważne teraz, w dobie zmieniającej się motoryzacji i najnowszych technologii - mówi prezes PGM, Adam Sikorski (prezes jednego z członków-założycieli grupy PZL Sędziszów).

W jaki sposób Polska Grupa Motoryzacyjna będzie działać? Współpraca firm pozwoli wzajemnie wykorzystywać własne kompetencje i zasoby, co powinno przełożyć się na zwiększenie konkurencyjności oferty polskich firm. Grupie firm łatwiej będzie o większą siłę przebicia u dystrybutorów, od której w dużym stopniu zależy dostępność polskich produktów. PGM będzie chciało też zwiększyć świadomość polskich konsumentów oraz mieć możliwość zabierania głosu przy tworzeniu polskiego prawa.

- Mamy wrażenie, że w niektórych obszarach działalności naszych firm, na przykład przetargach publicznych, jesteśmy dyskryminowani. Mamy problem z dostępem do zamówień publicznych przez specyfikacje przetargowe, które faworyzują zagranicznych producentów - mówił prezes A. Sikorski.

Jak podkreślano podczas konferencji w Jesionce, okoliczności gospodarcze są wyjątkowo sprzyjające. Od lat niezmiennie rośnie światowa produkcja samochodów. 80% części samochodowych jest produkowanych na potrzeby montażu nowych aut przez niezależnych producentów, a zaledwie 20% to produkcja koncernów samochodowych. To bardzo dobre dane dla producentów części. Polskie firmy są jednak rozdrobnione. Nie mając własnej reprezentacji nie są w odpowiednio "głośny" sposób postrzegane na rynku. 

Członkami grupy są przedsiębiorcy-producenci branży motoryzacyjnej, produkujący na terenie Polski, zarejestrowani w Polsce. Są to firmy w większości należące do polskiego kapitału. - Poza producentami, członkami grupy mogą być instytucje naukowo-badawcze. To dla nas bardzo ważni partnerzy, z którymi możemy opracowywać innowacje, nowe technologie, możemy wspólnie przeprowadzać badania i certyfikacje – opowiadał podczas inauguracyjnej konferencji Adam Sikorski. Jedną z takich instytucji jest PIMOT – Przemysłowy Instyt Motoryzacji, jeden z członków-założycieli PGM.

Konferencja rozpoczynająca działalność grupy odbyła się na Podkarpaciu. Dlaczego? W regionie działa kilkadziesiąt firm motoryzacyjnych o rozdrobnionej strukturze. Branża ma tu też silne wsparcie lokalnego samorządu, a produkcja części samochodowych daje 10% regionalnego PKB oraz 20 tysięcy miejsc pracy. Z tego regionu pochodzi też większość firm – założycieli PGM. To jednak tylko początek, bo stowarzyszenie już z założenia ma charakter ogólnopolski i jest otwarte na członków z całego kraju.

- Już po zarejestrowaniu stowarzyszenia doszliśmy do wniosku, że pod marką PGM warto też produkować i sprzedawać części samochodowe. Za kilka miesięcy pojawią się produkty z takim logo. Będzie to oznaczało rodzimą produkcję i najwyższą jakość krajową. W pierwszej kolejności pod marką PGM z pewnością pojawią się filtry PZL Sędziszów oraz elementy zawieszenia – zapowiadał w Jesionce prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Kampanie promocyjne, działania lobbingowe, tworzenie grup producenckich, podnoszenie konkurencyjności, badania rynku oraz czynny udział i organizacja wydarzeń branżowych – tak ma działać grupa PGM. Więcej informacji o stowarzyszeniu można znaleźć na www.pgm.org.pl

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Febri 1 ponad rok temu To dobry pomysł, ale jestem także za otwarciem na duże marki światowe - to napędza naszą gospodarkę. Np. Mahle w Polsce rozwija się bardzo szybko i są tego korzyści dla nas.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony