Lakiernictwo i blacharstwo

4 miesiące temu  22.07.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Automatyzacja rutynowych czynności

Dużą część kosztów w polisie ubezpieczenia samochodu stanowią koszty napraw szkód komunikacyjnych. Towarzystwa ubezpieczeniowe, firmy wyspecjalizowane w zarządzaniu cyklem życia pojazdów i dostawcy technologii dla napraw typu refinish badają potencjał cyfrowych narzędzi w celu promowania profesjonalnych i ekonomicznych rozwiązań naprawczych

Kanały cyfrowe rewolucjonizują sposób, w jaki osoby a radzą sobie z roszczeniami i naprawami pojazdów. Już 2 lata temu prawie dwie trzecie zmotoryzowanych wybrałoby warsztat korzystający ze sztucznej inteligencji, aby zminimalizować ryzyko błędu podczas wykonywania napraw pojazd.

Badania rynku globalnego opublikowane w 2022 roku przez Solera Holdings, światowego lidera w zarządzaniu cyklem życia pojazdów, ujawniają rosnące zapotrzebowanie na zautomatyzowane realizacje napraw pojazdów powypadkowych. Uzyskane wyniki potwierdzają szybki awans sztucznej inteligencji wśród globalnych ubezpieczycieli samochodów i warsztatów zajmujących się naprawami blacharsko-lakierniczymi. W ślad za tym idą narzędzia anonsowane przez sieci dealerów i producentów oryginalnego wyposażenia OEM, aby spełnić oczekiwania konsumentów.
Połowa (49%) konsumentów wyraziła wtedy zaufanie do w pełni cyfrowych, samoobsługowych narzędzi, a 43% opowiedziało się za modelem hybrydowym – łączącym narzędzia cyfrowe z kontaktem personalnym, np. z likwidatorem szkód. Co więcej, coraz więcej zmotoryzowanych jest skłonnych zmienić ubezpieczyciela na takiego, który oferuje cyfrową technologię likwidacji szkód (70%), a prawie dwie trzecie (65%) wybrałoby warsztat korzystający ze sztucznej inteligencji, aby zminimalizować ryzyko błędu podczas wykonywania napraw pojazdu powypadkowego.
– Cyfryzacja jest obecnie integralną i wyczekiwaną przez klientów częścią cyklu roszczeniowego. Nasze badanie pokazuje, w jakim tempie konsumenci aktywnie poszukują zautomatyzowanych modeli samoobsługowych, które spełniają ich potrzeby w zakresie wygody, szybkości i transparentności – powiedział Bill Brower, wiceprezes ds. relacji branżowych w firmie Solera. – Jest oczywiste, że osoby wdrażające najnowocześniejsze technologie, takie jak sztuczna inteligencja, zyskają kluczowe znaczenie w utrzymaniu klientów na rynku posprzedażowym. Czasy naznaczone przez Covid są wyraźnym punktem zwrotnym w przyjęciu przez klientów usług cyfrowych. Na drodze do pełnej automatyzacji trzeba jeszcze pokonać nieuniknione bariery, ale przesłanie jest jasne. Teraz bardziej niż kiedykolwiek organizacje branżowe i warsztaty naprawcze muszą wykorzystywać najwyższej klasy partnerstwo technologiczne, aby usprawnić to przejście i zmaksymalizować zwrot z inwestycji w sztuczną inteligencję.
Nim więcej o sygnalizowanych przeszkodach, dodajmy, że w zrealizowanym badaniu ujawniono, że warsztaty naprawcze i producenci OEM odnotowali najwyższy zwrot z projektów wdrożeń cyfrowych dzięki poprawie rentowności (52%), zwiększonej produktywności personelu (50%) i wydajności pracowników (49%). Z kolei ubezpieczyciele odnotowali najwyższy zwrot z projektów transformacji cyfrowej dzięki zwiększonej odporności biznesowej (58%), szybszemu podejmowaniu decyzji (55%) i zwiększonej produktywności personelu (55%).
Już wtedy ankieta zrealizowana przez firmę Solera wykazała, że ​​ponad jedna trzecia osób zgłaszających roszczenia zakończyła je bez jakiejkolwiek rozmowy z osobą, a ponad połowa zrobiła zdjęcia swojego pojazdu i przesłała je na platformę ubezpieczyciela.


Efekt synergii wynikający z wydajnych procesów, narzędzi cyfrowych, energooszczędnych produktów i szkoleń wspierają warsztaty lakiernicze w godzeniu sukcesu ekonomicznego z odpowiedzialnością ekologiczną

Wycena szkody w niecałe 3 minuty?
Solera jest liderem w integracji sztucznej inteligencji z naprawami samochodów, stymulując innowacje w celu zwiększenia wydajności i zadowolenia klientów. Obsługuje ponad 300 000 klientów i partnerów na całym świecie w ponad 100 krajach. Sztandarową propozycją firmy jest Qapter, pakiet do naprawy powypadkowej oparty na sztucznej inteligencji, zaprojektowany w celu zrewolucjonizowania roszczeń i procesów napraw samochodowych. 
Jak to działa? Dzięki przechwytywaniu obrazu i inteligentnej ocenie warsztaty blacharskie mogą przyspieszyć ocenę uszkodzeń poprzez automatyzację rutynowych zadań. W efekcie zaoszczędzony czas daje doświadczonym profesjonalistom możliwość skupienia się na złożonych przypadkach, co ostatecznie skraca czas realizacji i poprawia satysfakcję klienta. Dzięki przepływom zadań i integracji sztucznej inteligencji, szacunki można wygenerować w ciągu kilku minut! Po zdjęciu szkody platforma o nazwie Qapter Intelligent Estimating automatycznie tworzy na podstawie tych zdjęć wstępną wycenę naprawy w czasie krótszym niż trzy minuty. Wstępna, w pełni zautomatyzowana wycena eliminuje potrzebę tworzenia przez doświadczonych likwidatorów przestarzałych, ręcznych raportów i umożliwia mniej doświadczonym likwidatorom i rzeczoznawcom rozpoczęcie i realizację kolejnego zadania. 
Rozwiązanie na tyle sprawdziło się na rynku USA i Kanady, że Axalta, globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła w czerwcu 2024 roku nawiązanie współpracy z Solera. Na podstawie tego strategicznego partnerstwa systemy lakierów renowacyjnych Axalta, zarówno w wersji konwencjonalnej, jak i w technologii Fast Cure Low Energy (FCLE), zostaną włączone do platformy Sustainable Estimatics opracowanej przez Solera. A to umożliwi klientom Axalta ustalenie poziomu emisji CO2 generowanych podczas pojedynczej naprawy przy uwzględnieniu zastosowanych technik naprawy, procesu aplikacji oraz warunków schnięcia.
No dobrze, a co stoi na przeszkodzie wdrożeń narzędzi cyfrowych i co nie pozwala jeszcze dziś maksymalizować zwrotu z inwestycji w sztuczną inteligencję? Pomimo postępu w zakresie roszczeń i napraw wspomaganych przez sztuczną inteligencją, ekosystem ten nadal napotyka krytyczne bariery w zakresie adaptacji. Otóż globalni ubezpieczyciele samochodowi w dalszym ciągu na pierwszym miejscu wymieniają koszty wdrożenia i konieczności podnoszenia kwalifikacji siły roboczej (odpowiednio 73% i 65%). Warsztaty naprawcze i producenci OEM borykają się z podobnymi barierami. Ale i to się pewnie zmieni, skoro już dwie trzecie (64%) światowych ubezpieczycieli samochodów oraz 43% warsztatów naprawczych i producentów OEM jest przekonanych, że ich cele w zakresie sztucznej inteligencji zostaną osiągnięte w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Jesteśmy dziś świadkami, jak zrównoważony biznes w warsztatach blacharsko-lakierniczych znacznie wzrasta dzięki synergii wydajnych procesów i energooszczędnych produktów. A to oczywiście o tyle istotne, że wyzwania stojące przed branżą napraw powypadkowych w ciągu ostatnich kilku lat uderzają niczym fale podczas sztormu. Branża napraw powypadkowych już od dawna boryka się z niedoborami siły roboczej. Niedawno została przytłoczyła przez pandemię Covid-19, inwazję Rosji na Ukrainę, eksplodujące ceny energii i najwyższą od ponad 40 lat inflacją w USA.


Platforma Sustainable Estimatics firmy Solera zapewnia dokładny obraz całego procesu naprawy i kosztów środowiskowych. Teraz, we współpracy z Solera, firma Axalta dostarczy klientom produkty, narzędzia i zasoby, dzięki którym będą mogli zmniejszyć swoje oddziaływanie na środowisko

Zrównoważony rozwój jako katalizator rentowności
Ideę zrównoważonego rozwoju trafnie oddaje zdanie z Raportu Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju z 1987 r. pt. „Nasza wspólna przyszłość”: „zrównoważony rozwój to taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie”. Z biegiem lat koncepcja nabrała pełniejszego zrozumienia, wyrównując istotę trzech czynników rozwoju: poszanowania środowiska, postępu społecznego i wzrostu gospodarczego. Obecnie koncepcja zrównoważonego rozwoju coraz częściej wchodzi do głównego nurtu dyskusji nad rozwojem społeczno-gospodarczym, stając się zasadą horyzontalną, odzwierciedlaną we wszystkich politykach rozwojowych kraju.
Jak ową ideę przełożyć na rynek napraw powypadkowych? Po czasach ograniczonej mobilności – mowa oczywiście o pandemii Covid – liczba roszczeń i napraw wzrosła do 79% na całym świecie (dane Solera). To wtedy narzędzia oparte na sztucznej inteligencji pozwoliły znacząco zmniejszyć obciążenie pracą ludzką. Wykorzystując najnowszą technologię przetwarzania obrazu i algorytmy uczenia maszynowego, taki np. Intelligent Triage wykrywa szkody całkowite, pojazdy nadające się do naprawy lub zaleca dalszą kontrolę przez rzeczoznawcę. Dowiedziono w krótkim czasie, że narzędzia cyfrowe nie tylko eliminują obciążenie pracą, co właśnie… koszty holowania pojazdu do warsztatu, a tym samym późniejsze ponoszenie dodatkowych opłat za holowanie wraku na złomowiska. 
Niebagatelne to oszczędności, gdy weźmiemy pod uwagę oszczędności wynikające z 10 000 roszczeń w USA, gdzie średnie opłaty za holowanie (w jedną stronę) wynoszą około 109 dolarów. Oznacza to, że całkowity rachunek za holowanie wynikający z tych 10 000 wypadków, będzie opiewał na kwotę nieco ponad 1 milion dolarów. Jeżeli pojazd trzeba będzie przetransportować dwukrotnie – raz do warsztatu w celu oceny zakresu szkody, a następnie do złomowiska w ramach szkody całkowitej – będzie to kosztować ubezpieczycieli ponad 2 miliony dolarów. Według tych liczb inteligentna segregacja może pomóc firmom potencjalnie wyeliminować niepotrzebne holowanie pojazdów, które uległy całkowitej utracie, do warsztatu i zamiast tego dostarczyć je bezpośrednio do złomowiska, oszczędzając ponad milion dolarów. Jeszcze większą racjonalizację kosztów potwierdzono w Kanadzie, holowanie w jedno miejsce kosztuje około 400 dolarów, a przewiezienie pojazdu w dwa miejsca (warsztat, a następnie złomowisko) to około 750 dolarów. Słowem, gdyby ekstrapolować te oszczędności na całą branżę napraw powypadkowych, byłyby one zdumiewające!
Wdrażając odpowiednie procesy, korzystając z narzędzi cyfrowych i energooszczędnych produktów oraz odbierając kompleksowe szkolenia, warsztaty blacharskie i lakiernicze mogą nie tylko zmniejszyć swój wpływ na środowisko, ale także zwiększyć swoje zyski. To właśnie zmiana paradygmatu polegająca na łączeniu zrównoważonego rozwoju z długoterminową rentownością. I tu dochodzimy do najnowszego komunikatu innego globalnego gracza na rynku refinish. PPG wspiera zapotrzebowanie na zrównoważone koncepcje mające na celu poprawę efektywności energetycznej i redukcję emisji CO2, i w tym celu opracowało Sustainability CO2NCEPT, który wspiera warsztaty w oszczędzaniu energii poprzez innowacyjne portfolio produktów, procesy o obniżonej energii, narzędzia cyfrowe i usługi doradcze, jak też szkolenia. A wszystko to idzie w parze z redukcją ilość odpadów i emisji gazów cieplarnianych w całym procesie naprawy. 
Tu także jednym z filarów nowego zrównoważonego podejścia są zdobycze cyfrowe. Dzięki PPG LINQ proces lakierowania może być znacznie wydajniejszy. Wdrożenie cyfrowego narzędzia do dopasowywania kolorów PPG VISUALIZID i automatycznej maszyny do mieszania kolorów MOONWALK, wraz z systemem zarządzania magazynem EASYSTORE w czasie rzeczywistym, oraz cyfrowego rozwiązania przepływu pracy PROCESSMANAGER, procesy stają się znacznie prostsze i bardziej efektywne. 

Rafał Dobrowolski
Fot. Allianz Zentrum für Technik, 
Solera Holdings

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony