Zamiast do firm, które zajmują się profesjonalną regeneracją, podzespoły po demontażu trafiają często na portale aukcyjne, skąd wracają na rynek jako części używane
Na najpopularniejszym polskim portalu aukcyjnym wystawionych na sprzedaż jest ponad dziesięć milionów używanych części motoryzacyjnych. Liczba ta dobitnie świadczy o dużym popycie na takie podzespoły. Są jednak sytuacje, kiedy nie warto decydować się na wykonywanie napraw w autach klientów, stosując części używane.
Nie bądź jak „handlarz”, nie ulegaj namowom „oszczędnych” klientów
Znienawidzeni przez kupujących, nieuczciwi handlarze samochodów, chcąc doprowadzić sprzedawane auto do stanu używalności, starają się ciąć koszty napraw, jak tylko się da. Doskonałym rozwiązaniem jest dla nich kupowanie części używanych. Skala zainteresowania takimi częściami samochodowymi wskazuje jednak, że nie tylko handlarze naprawiają auta z ich pomocą. Pozornych oszczędności szukają także właściciele aut. Niska cena „używek” skłania ich do podjęcia ryzyka kupna części nieobjętych jakąkolwiek ochroną gwarancyjną.
Na montażu używanych części bardzo dużo stracić może także warsztat. Jak coś się przedwcześnie zepsuje, to klienci mają skłonność do szybkiego zapominania o ostrzeżeniach ze strony mechanika, żeby nie montować wątpliwej jakości podzespołów, i lubią zrzucać całą winę na zakład, który podjął się naprawy.
Zasada jest zatem prosta – jeśli jako mechanikowi lub właścicielowi warsztatu zależy ci na wysokiej jakości świadczonych usług i dobrej reputacji, wystrzegaj się eksploatacyjnych części używanych, których stanu nie jesteś pewien.
Klimatyzacja i części używane? Duże ryzyko...
Dobrym przykładem układu, w którym nie warto stosować używanych części, jest klimatyzacja. W sieci dostępne są tysiące ogłoszeń sprzedaży używanych komponentów tego układu. Wiele z nich zostało zdemontowanych z pojazdu w nieprawidłowy sposób lub niezabezpieczonych na okres przechowywania. Decydując się na wykorzystanie takich części, ryzykujemy bardzo wiele, gdyż z pewnością zawierają one zanieczyszczenia, które po montażu części w pojeździe przedostaną się do układu klimatyzacji. Najbardziej wrażliwym na zabrudzenie elementem klimatyzacji jest kompresor. Nawet bardzo drobne cząstki stałe odkładające się na jego iglicy są w stanie doprowadzić do awarii.
Montaż używanego kompresora, już zawierającego brud zgromadzony w czasie dotychczasowej eksploatacji, jest działaniem na krótką metę.
– Awaria kompresora oznacza poważną i złożoną naprawę. Oprócz niego mechanik powinien wymienić także skraplacz, filtr-osuszacz i zawór rozprężny, a następnie wykonać płukanie układu, by mieć pewność, że nie zalega w nim już brud. Konieczność ewentualnego powtórzenia takiej naprawy oznacza stratę czasu i pieniędzy. Dlatego naprawiając układ klimatyzacji, zdecydowanie nie warto bazować na częściach niskiej jakości – tłumaczy Dawid Kowalewicz, dyrektor produkcji w firmie Lauber, która zajmuje się profesjonalną regeneracją części samochodowych.
Ekonomicznie i bezpiecznie
Kompromisem, który zapewnia rozsądną cenę i wysoką jakość, są części fabrycznie regenerowane. Na rynku działają firmy regenerujące części z zastosowaniem pierwszomontażowych podzespołów. Są one w stanie udzielić długiej gwarancji na produkty, a przy tym sprzedawać je w atrakcyjnej cenie. Przykładem takich produktów są kompresory klimatyzacji regenerowane w firmie Lauber. Są one objęte dwuletnią ochroną gwarancyjną. Części te można znaleźć w sieci sprzedaży Inter Cars pod marką Ditermann.
Komentarze (0)