ReklamaB1 - GULF podstrony

Paliwa, oleje

3 miesiące temu  26.07.2017, ~ Administrator   

Dacia Duster Elf Cup – rajd z produktami dla każdego kierowcy

Miasteczko serwisowe Dacia Duster Elf Cup odwiedziliśmy na zaproszenie marki Elf

Pomysł, by seryjne samochody ścigały się w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych, na początku wydawał się nieco abstrakcyjny. Wielu znawców tematu zwątpiło jeszcze bardziej, kiedy poinformowano, że będzie to Dacia Duster. 

Okazało się, że samochody z koncernu Renault bardzo dobrze radzą sobie w tej rywalizacji. Nie wygrywają, ale w klasyfikacji generalnej trochę „mieszają”. Stworzono dla nich też osobną klasyfikację – Dacia Duster Elf Cup. Rywalizacja jest już na półmetku. Na początku czerwca, podczas Warszawskiego Safari – kolejnego wyścigu w tym cyklu – spotkaliśmy się z kierowcami, mechanikami i pomysłodawcami tego pucharu.
– Ja jestem zachwycony tym, że można wprowadzić motorsport w zupełnie inną sferę finansów – mówił nam Krzysztof Hołowczyc, pomysłodawca Dacia Duster Elf Cup. – Nie są to piekielnie drogie samochody rajdowe, tylko auta mające bardzo dobry performance – sprawne, które dobrze jadą, a jednak kosztują zupełnie inaczej niż te potwory walczące o zwycięstwo.
W pucharze Dacia Duster Elf Cup w tym roku ściga się kilkanaście aut. – W kolejnym roku może będzie kolejnych 10 aut? To zaczyna być fajny puchar. Zawodnicy ścigają się już nie tylko między sobą, ale sięgają wysoko w klasyfikacji generalnej. Wszyscy ze zdziwieniem patrzą, jak dacia daje radę. A ona naprawdę daje radę – podkreśla K. Hołowczyc.
Podczas Warszawskiego Safari w rywalizacji brał udział m.in. Pascal Brodnicki, jeden z najpopularniejszych kucharzy w Polsce. – Jestem pod wrażeniem zawieszenia tego samochodu. Na prologu był dosyć wysoki garb, który dla mnie był wręcz niewyczuwalny – mówił Brodnicki, który w Warszawie debiutował w nowej roli. Jego pilotem był Maciej Wisławski, którego fanom motorsportu przedstawiać nie trzeba. – Uwielbiam samochody, adrenalinę. Niezwykłe dla mnie jest to, że mam profesjonalny team mechaników. Ja, amator, mam swoją załogę! – cieszył się Pascal po pierwszym dniu wyścigu.
Niestety sam wyścig nie był dla niego udany. Na trudnym terenie bezdroży poligonu wojskowego w Zielonce uszkodził tylny most i nie ukończył rajdu. Pod koniec dnia mechanicy Hołowczyc Racing, w ramach którego to teamu startował Pascal Brodnicki, mieli dużo pracy – zakończonej oczywiście sukcesem.
Co może być kluczem do sukcesu w całym rajdzie, poza indywidualnymi umiejętnościami kierowców, skoro auta są seryjne? O to zapytaliśmy Adama Klimka, jednego z najbardziej rozpoznawalnych mechaników w Polsce, członka Team Total. – Zadecyduje zapewne kwestia doboru – opony, zawieszenie. Sprzęt może zadecydować o sekundach. Sztab mechaników wie, co robić – mówił A. Klimek.

Oleje zdały egzamin
– Wiele osób nie łączy wyników sportowych z olejami użytymi w samochodzie. To oczywisty błąd – mówił Adam Klimek na spotkaniu z dziennikarzami w miasteczku serwisowym Dacia Duster Elf Cup.
Oleje i płyny dla załóg startujących w rajdzie dostarcza Elf, marka należąca do koncernu Total. – Dobór płynów nie był przypadkowy. Total ma duże doświadczenie w motorsporcie – podkreśla w rozmowie z „Nowoczesnym Warsztatem” Adam Klimek. – Trzeba pamiętać, że przy takich zmaganiach temperatury są znaczne. Musimy mieć pewność, że silnik wytrzyma do końca. Uważam, że wybór oleju Elf to dobra koncepcja. 
Warto zaznaczyć, że Elf od ponad 50 lat aktywnie uczestniczy w sportach motorowych. Eksperci marki zbierali doświadczenia m.in. w wyścigach Formuły 1 i World Series by Renault (którą w 2005 roku wygrał Robert Kubica), Rajdzie Dakar, a także prestiżowych zawodach motocyklowych World Superbike i MotoGP. Zawodowcom dostarczano te same produkty, które może kupić każdy kierowca. Ich jakość potwierdzają nie tylko próby laboratoryjne, ale też dobre wyniki sportowe. 
Płyny w samochodach podczas warszawskiej edycji Dacia Duster Elf Cup nie zawiodły. Mechanicy po pierwszym dniu zmagań pracy mieli sporo, ale awarie dotyczyły głównie uszkodzeń mechanicznych pojazdów. Silniki czy skrzynie biegów serwisu nie wymagały. – Dobry olej to podstawa sukcesu – podkreśla mechanik z teamu Hołowczyc Racing.
 – W rajdach wszystkie elementy układu przeniesienia napędu, czyli przedni dyfer, tylny dyfer, skrzynia biegów, są wykorzystywane w 100%. To bardzo duże obciążenie temperaturowe. Jeśli olej jest słabej jakości lub zawiera dużo siarki – zaczyna się palić, traci właściwości smarne. Wiele elementów w skrzyni biegów czy silniku jest dopasowanych bardzo ciasno. Na słabym oleju koła zębate mogłyby w tych elementach ulec uszkodzeniu – mówi Patryk Omilianowicz z Hołowczyc Racing.
 – Rajdy terenowe cechują się niestabilnym podłożem, które może zmieniać się po przejeździe każdego samochodu, co potrafi poważnie zaskoczyć nawet najbardziej doświadczoną załogę. Przenosi się to na ogromne przeciążenia silnika, skrzyni biegów, obu osi kół oraz układu chłodzenia. Produkty, które sprawdzą się tutaj, z łatwością poradzą sobie również na asfalcie. Co ciekawe, do pucharowych Dacii Duster dobrano te same oleje i płyny Elf, które dostępne są w sprzedaży – dodaje Adam Klimek.

Olej do skrzyni też się sprawdził
Total wspiera cykl Dacia Duster Elf Cup, ale w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych ma też swoją załogę. Klaudia Podkalicka w Mitsubishi Pajero warszawskich wyścigów nie może jednak zaliczyć do udanych. Awaria mechaniczna skrzyni biegów spowodowała, że ostatnie kilometry odcinka specjalnego musiała pokonać tylko na pierwszym biegu, a jednocześnie zmieścić się w czasie poniżej 10 minut, bo inaczej zostałaby zdyskwalifikowana.
– To w takich właśnie sytuacjach sprawdza się jakość wybranego oleju przekładniowego, który musi poradzić sobie nie tylko z ogromnymi obciążeniami, ale też nietypową pracą skrzyni – mówi trochę smutna, ale jak zawsze uśmiechnięta Klaudia Podkalicka.

Kolejne zmagania
W tym roku odbędą się jeszcze dwa etapy Dacia Duster Elf Cup: – 31.08-03.09 – Baja Poland (Szczecin – Dobre – Drawsko Pomorskie) – 22-24.09 – Baja Pomorze (Szczecinek).

Tekst i fot. Piotr Łukaszewicz

GALERIA ZDJĘĆ

– Wiele osób nie łączy wyników sportowych z olejami użytymi w samochodzie. To oczywisty błąd – mówi Adam Klimek
Pomysłodawcą Dacia Duster Elf Cup jest znany polski kierowca rajdowy Krzysztof Hołowczyc
Patryk Omilianowicz, członek teamu Hołowczyc Racing
W warszawskich wyścigach Dacia Duster Elf Cup brał udział znany kucharz Pascal Brodnicki
Klaudia Podkalicka może mówić o dużym pechu. Jednak nawet mimo awarii skrzyni udało jej się ukończyć wyścig

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony