Wydarzenia

5 miesięcy temu  10.07.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Gigantyczna inwestycja firmy Schaeffler

Nowo powstający obiekt firmy Schaeffler znajduje się tuż przy węźle autostrady A4, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 88, zaledwie 33 kilometry od autostrady A1 i 60 kilometrów od Katowic

Światowy lider w zakresie technologii mobilności wybrał Prologis Park Ujazd w województwie opolskim jako lokalizację nowego Wschodnioeuropejskiego Regionalnego Centrum Dystrybucji i Kompletacji. Po zrealizowaniu inwestycji Schaeffler stanie się jednym z większych pracodawców w powiecie strzeleckim.

26 czerwca odbyła się uroczystość symbolicznego wbicia pierwszej łopaty pod inwestycję. Nowy obiekt, który zostanie wybudowany przez Prologis, globalnego lidera branży nieruchomości logistycznych, wyposażony będzie w zaawansowaną automatykę i rozwiązania służące efektywności energetycznej. Symboliczne wbicie pierwszej łopaty wykonali przedstawiciele Prologis, Schaeffler, Bremer, władz województwa opolskiego, gminy Ujazd oraz Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Magazyn o powierzchni 62 500 m² ma pełnić funkcję kluczowego centrum dystrybucji i kompletacji w łańcuchu dostaw części zamiennych Schaeffler. Będzie to magazyn typu BTS (build-to-suit), a więc obiekt dopasowany do indywidualnych potrzeb klienta. Decyzja Schaeffler o inwestycji w Ujeździe stanowi element szerszego programu transformacji łańcucha dostaw dla zwiększenia efektywności operacyjnej.

– Wybór Prologis Park Ujazd jako lokalizacji dla naszego nowego centrum dystrybucyjnego to efekt dokładnych analiz warunków najmu, strategicznej lokalizacji, a także kosztów energii – stwierdził Sascha Lechner, senior vice president Region Europe w Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions.

Eduardo Sack, senior vice president operations i supply chain management w Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions, podkreślił, że inwestycja zwiększy możliwości dystrybucyjne i będzie wspierać plany rozwojowe firmy: – Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions koncentruje się na rozwijaniu całego ekosystemu – od dostawców do klientów końcowych, wykorzystując najnowocześniejsze procesy w nowym magazynie.

Projektując budynek Prologis, duży nacisk położono na efektywność energetyczną oraz ograniczenie emisji CO₂. Całość zapotrzebowania na ciepło magazynu pokryte zostanie przez energooszczędne pompy ciepła, budynek nie będzie miał instalacji gazowej. Dodatkowo obiekt wyposażony zostanie w dachowy system fotowoltaiczny. Komfortowe warunki pracy i niskie zużycie energii w magazynie zapewnią oświetlenie LED oraz przeszklenia dachowe, które dostarczą naturalne światło w strefach stałej pracy. Zaplanowano również ponadstandardową izolację przegród zewnętrznych, co przełoży się na lepszą efektywność cieplną budynku.

Inwestycja zostanie zrealizowana w oparciu o niskoemisyjne materiały, takie jak stal i beton, a dostawy realizowane będą lokalnie, co dodatkowo ograniczy ich ślad węglowy. Na wyposażeniu obiektu znajdą się też nowoczesne systemy automatyzacji.

Rodzinna firma Schaeffler z Herzogenaurach w środkowej Frankonii, rolniczej części Bawarii, to drugi na świecie producent łożysk kulkowych, jeden z największych dostawców podzespołów do aut i maszyn. Założyli ją w 1946 r. bracia Georg i Wilhelm po ucieczce ze Śląska. Dla rozwoju niemieckiej motoryzacji u początków XX w. ważna jest fabryka łożysk FAG, ale najważniejszą datą pozostaje rok 1949. To wtedy Georg Schaeffler zaprojektował łożysko igiełkowe, co zapoczątkowało sporą rewolucję w przemyśle. Dzięki innowacji fabryka INA w Herzogenaurach krótko potem stała się dostawcą łożysk dla fabryk VW, a pierwsze takie trafiły oczywiście do Volkswagena Garbusa. W pierwszych modelach montowano po 30 łożysk słynących z wyjątkowej trwałości, co oczywiście rozsławiło markę INA w branży warsztatowej.

Fachowcom produkty LuK INA FAG są doskonale znane. Schaeffler Automotive Aftermarket dostarcza je na rynek samochodowy, a wszystkie części zamienne – począwszy od łożysk, podzespołów silnika, na komponentach układu napędowego i skrzyniach biegów skończywszy – cechuje jakość tych z pierwszego montażu. Fachowcom z warsztatów znane są oczywiście rozwiązania systemowe, takie jak zestawy LUK RepSet oraz LUK RepSet Pro.

Warto wspomnieć, że firma działalność w Polsce rozpoczęła w 1997 r. od wprowadzenia na rynek produktów marki LuK, która do tej pory stanowi jedną z wiodących linii i jest cały czas rozwijana.

– W pierwszych latach działalności zespół liczył 3 pracowników. Obecnie w Schaeffler Vehicle Lifetime Solution Poland zatrudnionych jest 65 osób, a w tym roku firma przeprowadziła się do nowego biura zlokalizowanego w warszawskim Wiśniowym Business Parku – dodaje Agnieszka Szwaj, Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions Poland Sp. z o.o.


Podczas uroczystości symbolicznego wbicia pierwszej łopaty pod inwestycję wspomniano, że początki firmy w Polsce były skromne. W 1997 roku raptem 3-osobowym zespołem kierował Krzysztof Künstler

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony