dla 8-cylindrowego BMW M3
Innowacyjna technika dla samochodu sportowego: MANN+HUMMEL dostarcza kolektor powietrza do pierwszego 8-cylindrowego silnika nowego samochodu sportowego BMW M3. Jako element optymalizujący proces zasysania powietrza ten wysokopojemnościowy kolektor wspiera wymagający, wysoko wydajny napęd. Ponadto otwiera nowo powstałą w MANN+HUMMEL koncepcję nowych możliwości dla wzornictwa w obrębie silnika. Koncepcja ta zgłoszona została do patentu.
Kolektor o pojemności 28 litrów zapewnia mocnemu ośmiocylindrowemu silnikowi z wysokimi obrotami i 309 kW (420 koni) niezbędną ilość zasysanego powietrza. MANN+HUMMEL partner rozwojowy i dostawca na wyposażenie seryjne dla międzynarodowego przemysłu samochodowego, wprowadza w życie wymagający niezwykłej odporności kolektor powietrza wykonany w najnowszej technologii wykorzystującej tworzywa sztuczne. Element ten składa się z polyamidu z 30-procentowym udziałem włókien szklanych i waży zaledwie pięć kilogramów. Przyczynił się on tym samym do optymalizacji wagi 202-kilogramowego wysokowydajnościowego silnika.
Ukryte spoiny spawalnicze
Ten kolektor powietrza stanowi pod względem wzornictwa kamień milowy. MANN+HUMMEL rozwinął specjalnie dla tych komponentów nową koncepcję, która pozwala na ukryte nanoszenie spoin spawalniczych. Ta innowacyjna koncepcja oferuje w zakresie wzornictwa przemysłowego w obrębie silnika nowe możliwości, które optycznie umożliwiają konstrukcję kolektora według życzeń klienta. Dotychczas panowała obiegowa opinia, że spoina spawalnicza jest niezbędna w miejscach kontaktu obu połówek kolektora. Ograniczało to zastosowanie procesu spawania wibracyjnego w ważnych optycznie wysokowartościowych elementach wzorniczych. W nowej, zgłoszonej do patentu koncepcji znika przeszkadzająca spoina spawalnicza, a pojawia się rezultat spawania wibracyjnego, powodując dobre wrażenia optyczne.
Rozbudowa koncepcji wzorniczej
MANN+HUMMEL poprzez nową koncepcję umocnił swoje kompetencje w zakresie rozwoju designerskich komponentów. Firma wspiera tym samym swoich klientów OEM, w pogłębianiu ich świadomości marki także w obrębie silnika. Aspekt ten nabiera znaczenia również poza segmentem premium. W obszernych obliczeniach dotyczących trwałości i ciśnienia spawania sprawdzono wytrzymałość elementu budowy i odporność na pękanie. Mimo że odporność spoin spawalniczych spełnia wymagania obciążeniowe, w obu połówkach mis kolektora zastosowano dodatkowo kotwice mocujące dla ograniczenia promieniowania akustyki materiału. Montaż kotwic przed spawaniem wibracyjnym spowoduje, że miejsca złączy będą ledwie widoczne dla oka. To również ma pozytywny wpływ na wzornictwo silnika.
Ten powstały w ludwigsburskiej siedzibie MANN+HUMMEL kolektor od kwietnia 2007 roku jest na wyposażeniu seryjnym. Jego roczna produkcja będzie wynosiła blisko 20 tysięcy egzemplarzy.
Komentarze (0)