Filtry samochodowe to chyba jeden z najmniej docenianych elementów zapewniających prawidłowe działanie silnika. Dla przeciętnego użytkownika ich sprawne działanie jest praktycznie niezauważalne w porównaniu chociażby z układem hamulcowym. Dlatego często ich dobór jest bagatelizowany. To błąd, gdyż w długim okresie pracy silnika skutki pracy złego filtra są nieodwracalne.
Co zatem warto wiedzieć i na co zwracać uwagę?
Podstawowym zadaniem każdego filtra jest usuwanie zanieczyszczeń z układu smarowania, zasilania paliwem i powietrzem. Filtr oleju, pracujący w zamkniętym układzie smarowania, ma za zadanie usuwanie zanieczyszczeń dostających się do układu oraz powstających w procesie spalania i zużycia ściernego współpracujących elementów. Najczęściej występującym typem jest puszkowy filtr oleju SPIN-ON. Z zewnątrz filtry tego typu niewiele się różnią. Dopiero parametry eksploatacyjne, jak: ciśnienie pracy, skuteczność oczyszczania, typy zaworów wewnętrznych, wkład filtracyjny stanowią o ich różnorodności oraz wpływają na kondycję zespołu napędowego. Dlatego TECNECO FILTERS, jako uznany producent filtrów na aftermarket, dobiera parametry pracy filtrów zgodnie z wymaganiami systemu smarowania zastosowanego przez producenta silnika. Zastosowania zaworu przeciwzwrotnego (anti-drain back valve) chroni przed cofaniem się brudnego oleju.
Zawór przelewowy (by-pass valve), umieszczony zazwyczaj na dnie filtra, otwiera się w momencie uruchamiania zimnego silnika po długim postoju lub w przypadku zapchania przestrzeni filtracyjnej przez zanieczyszczenia. Zawór ten ma bardzo duże znaczenie dla żywotności jednostki napędowej. Niewłaściwa kalibracja ciśnienia otwarcia może doprowadzić do gwałtownego otwierania, a w konsekwencji wypłukania zanieczyszczeń z powrotem do silnika. TECNECO, z zależności od zastosowania danego filtra, ustawia ciśnienie robocze na 0,8-2,5 bara. Umieszczenie zaworu w górnej części filtra rozwiązuje ten problem, gdyż olej nie przepływa przez komorę filtracyjną. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny element w budowie filtra, jakim jest materiał filtracyjny i jego odpowiednie ułożenie w przegrodzie. Niektórzy producenci wzór ułożenia zastrzegają patentem, co świadczy o wysokiej roli, jaką pełni w prawidłowym działaniu filtra. TECNECO stosuje wyłącznie wysokiej jakości papiery i włókniny syntetyczne, zdolne wychwycić zanieczyszczenia rzędu 15 mikronów. W ostatnich latach postęp w projektowaniu systemów zasilania w paliwo jednostek napędowych przesunął filtry paliwa na wymagające stanowisko.
Specjalne nasączanie wkładu filtracyjnego zapewnia odporność na temperaturę i zmiany wymiarów.
Zintegrowane systemy wtryskowe benzyny, powszechnie stosowane w układy Common-Rail w silnikach Diesla wymagają dostarczenia niezwykle starannie oczyszczonego paliwa. Zawarta w nim woda powoduje korozję zbiorników, zanieczyszczenia powstałe w procesie dystrybucji paliwa, parafina wytrącająca się z oleju napędowego mogą na trwałe uszkodzić system wtryskowy. TECNECO, w zależności od przeznaczenia, stosuje różne rodzaje filtrów paliwa: puszkowe przypominające wkręcane filtry oleju typu SPIN-ON, ale pozbawione zaworów w środku, przewodowe oraz wkłady filtracyjne. W wielu z nich zastosowany jest separator wody w dolnej części filtra, który wykorzystując zjawisko sedymentacji (grawitacyjnego opadania cząstek wody), gromadzi ją w osadniku. Należy pamiętać jedynie o częstej kontroli i spuszczaniu nagromadzonej wody poprzez odpowiedni korek. W filtrach TECNECO pracujących w systemach Common-Rail wprowadzono ostatnio innowacyjne rozwiązanie polegające na pokryciu materiału filtrującego specjalną powłoką odznaczającą się bardzo wysoką skutecznością wstępnej eliminacji zanieczyszczeń, zwłaszcza wytrącanie wody. Oznaczone je aplikacją HWS (High Water Separation). Podobnie we wkładach filtrów paliwa zastosowano nowe rozwiązania. Obecnie wprowadzane są filtry EKO, pozbawione elementów metalowych, co umożliwia ich łatwą utylizację. Do dokładnego oczyszczania paliwa TECNECO stosuje filtry z dwuwarstwowym papierem filtrującym. Zewnętrzna warstwa włókien syntetycznych wyłapuje największe zanieczyszczenia oraz separuje wodę, wewnętrzna warstwa wyłapuje najmniejsze frakcje. System ten przedłuża okres eksploatacji wkładu oraz perfekcyjnie chroni silnik.
System HWS (High Water Separation) wstępnie wytrąca zanieczyszczenia i wodę.
Ostatnim elementem zapewniającym ochronę i prawidłowe działanie jednostki napędowej oraz samochodu są filtry powietrza i tzw. pyłkowe. Ich znaczenie w ostatnich latach wzrosło ze względu na konieczność dostarczenia do układu zasilania maksymalnie oczyszczonego powietrza, wolnego od pyłu, kurzu i wszelkich zanieczyszczeń stałych. Dlatego TECNECO w konstrukcji filtrów powietrza wykorzystuje papier i włókniny zdolne wychwycić cząstki wielkości 22 mikronów, wzmacniające mikrosiatki, specjalne ściegi Hot-Melt do sklejania fałd oraz uszczelki z rozprężonego poliuretanu, zapewniającego szczelne ułożenie w obudowie. W filtrach montowanych w najnowszych silnikach TECNECO dodatkowo stosuje warstwę z włókniny poliestrowej, tzw. Prefiltr, który zatrzymuje duże cząstki, poprawiając tym samym ich skuteczność. W katalogu TECNECO oznaczone je końcówką PMS. Dopełnienie kompleksowej oferty stanowią filtry kabinowe tzw. pyłkowe. Pracują one w układach wentylacji kabiny lub klimatyzacji. Ich zadanie to oczyszczenie powietrza z wszelkich pyłów, kurzu, pyłków roślin, gazów z emisji spalin samochodowych oraz przemysłowych. Zastosowanie dwuwarstwowej włókniny pozwala na zatrzymanie cząstek w przedziale 1 do 4 mikronów. Równolegle TECNECO dostarcza filtry pyłkowe z aktywnym węglem, które dzięki wysokiej absorpcji gazów, takich jak związki siarki i węglowodory, skutecznie oczyszczają powietrze przez cały okres użytkowania.
Włókniny poliestrowe i warstwa Prefiltr skutecznie wyłapują zanieczyszczenia.
TECNECO pokrywa swoją ofertą w pełni zapotrzebowanie rynku na filtry oleju, powietrza i paliwa. Nowe referencje pojawiają się wraz z premierą modelu samochodu. Zintegrowana produkcja i kontrola jakości w ramach jednego zakładu pozwalają dostarczyć na rynek filtry wysokiej, powtarzalnej jakości z pełną gwarancją producenta.
Dwuwarstwowa włóknina zatrzymuje cząstki od 1 do 4 mikronów.
W obecnej dobie silnej konkurencji na rynku, świadomość używania wyrobów wysokiej jakości ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla silnika naszego samochodu.
Komentarze (0)