Klimatyzacja

5 miesięcy temu  24.07.2017, ~ Administrator   

Kompresor klimatyzacji – naprawiać czy wymieniać?

Znaczna część usterek uniemożliwiających poprawną pracę klimatyzacji samochodowej jest związana z kompresorem. Element ten pełni odpowiedzialne zadanie – zajmuje się dystrybucją czynnika chłodzącego w całym układzie. Powodów jego niewłaściwej pracy może być kilka.

Jak sprawdzić stan kompresora?
Obecnie w samochodach osobowych najczęściej spotyka się sprężarki tłokowe o stałym i zmiennym skoku tłoka, które możemy podzielić na sterowane elektromagnesem i bez elektromagnesu. Te sterowane elektromagnesem są konstrukcją starszą i częściej spotykaną, wyposażoną w sprzęgło elektromagnetyczne. Drugi typ posiada tzw. sprzęgło zrywalne, zwane też sztywnym, i jest sterowany przez elektrozawór. Takie sprężarki są często spotykane w samochodach nowszych i chętnie wybierane przez coraz szersze grono producentów pojazdów.
Z punktu widzenia warsztatu samochodowego różne typy kompresorów oznaczają różne procedury diagnostyczne. Podstawową metodą diagnostyczną układu klimatyzacji i jego sprężarki jest sprawdzenie ciśnień i temperatur na obiegu wysokiego i niskiego ciśnienia. W zależności od poprawności wartości progowej zadziałania sprężarki i elektrowentylatora chłodzącego, po zwarciu odpowiednich końcówek można sprawdzić działanie sprężarki układu klimatyzacji i włączenie prędkości elektrowentylatora. Usterkę kompresora ze sprzęgłem elektromagnetycznym można wskazać, sprawdzając, czy koło pasowe zacznie się kręcić po włączeniu przycisku klimatyzacji w pojeździe. Jeśli nie, wiemy już, który element układu jest niesprawny. 
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku kompresorów ze sprzęgłami zrywalnymi. Są one w ciągłym ruchu, nawet jeśli klimatyzacja w pojeździe nie jest włączona. Trzeba więc zacząć od sprawdzenia oporności cewki elektrozaworu. Poprawne wskazanie nie zawsze oznacza właściwą pracę sprężarki. Można też sprawdzić działanie obwodu sterowania sprężarką, w przypadku presostatu liniowego za pomocą potencjometru linowego o zakresie skali 1 kΩ i multimetra. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie sygnału sterującego PWM, czyli przetworzonego na sygnał o częstotliwości stałej 50 Hz ciśnienia gazu chłodzącego – można to zrobić z pomocą urządzenia do obsługi układu klimatyzacji.

Dlaczego kompresor ulega awariom?
Zadaniem kompresora jest tłoczenie i sprężanie czynnika klimatyzacji. Urządzenie pracuje w trudnych warunkach i pod dużym ciśnieniem, jednak najczęstszym powodem jego niesprawności jest... brud. Zabrudzenia w układzie klimatyzacji mogą mieć wiele źródeł. Często są to opiłki metalu, oddzielające się od elementów układu w normalnym procesie eksploatacji. Niejednokrotnie jednak kierowcy oraz mechanicy sami przyczyniają się do powstania problemu, wprowadzając do układu nieodpowiednią ilość oraz rodzaj oleju, niecertyfikowany kontrast, częstym błędem jest także zbyt duża ilość kontrastu w układzie, co prowadzi do zmniejszenia lepkości oleju.

Naprawiać czy wymieniać?
Niesprawny zawór ciśnieniowy kompresora teoretycznie można wymienić, jednak zwykle wiąże się z tym ryzyko. Jeżeli jego awarię spowodował brud, możemy być pewni, że znajduje się on w całym kompresorze. Ponowne uruchomienie układu klimatyzacji spowoduje, że kolejne zabrudzenia przedostaną się do zaworu, powodując dokładnie ten sam problem. W opisywanym przypadku zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest wymiana kompresora. Na rynku dostępne są kompresory nowe oraz fabrycznie regenerowane – oznaczone odpowiednim certyfikatem, których jakość wykonania oraz trwałość nie odbiegają od produktów fabrycznie nowych, renomowanych marek.
– Kompresor po fabrycznej regeneracji to w pełni sprawny element, przygotowany do montażu w pojeździe. Nasza firma poddaje regeneracji tylko kompresory uznanych marek pierwszomontażowych, dlatego też jesteśmy pewni jakości gotowego produktu i obejmujemy go ochroną gwarancyjną – mówi Dawid Kowalewicz z firmy Lauber.

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony