Sprawa tachografów
Nieznajomość prawa może kosztować. Przekonali się o tym kierowcy samochodów ciężarowych, którzy mimo braku obowiązku posiadania w ich pojazdach tachografu, otrzymali mandat za niesprawne urządzenie. Propozycją, która może ustrzec przed mandatami, jest wymiana zbędnego tachografu na elektroniczny prędkościomierz. Według obowiązujących w Polsce przepisów, nie wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony podlegają obowiązkowi wyposażenia w tachograf. Oto niektóre spośród pojazdów, którymi można poruszać się po drogach bez tachografów:
- pojazdy przeznaczone do przewozu osób wykonywanego w ramach usług regularnych, których droga przebiegu nie przekracza 50 km;
- pojazdy, których maksymalna dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 kilometrów na godzinę;
- pojazdy przeznaczone dla usług kanalizacyjnych, ochrony przeciwpowodziowej, wodociągowych, gazowniczych i energetycznych, zarządów dróg, usług oczyszczania, telegraficznych, przewozu artykułów pocztowych, transmisji radiowej, usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem nadajników lub odbiorników radiowych lub telewizyjnych;
- wyspecjalizowane pojazdy pomocy technicznej;
- pojazdy używane do niehandlowych przewozów towarów w celach prywatnych;
- pojazdy używane do odbioru mleka w gospodarstwach rolnych lub odwożące do tych gospodarstw pojemniki na mleko bądź produkty mleczne przeznaczone do karmienia bydła;
- pojazdy używane przez przedsiębiorstwa rolnicze, ogrodnicze, leśne lub rybackie do przewozu rzeczy w promieniu 50 km od miejsca normalnej bazy pojazdu łącznie z miejscowymi obszarami administracyjnymi, których ośrodki najdują się w obrębie tego promienia;
- pojazdy używane do przewozu odpadów zwierzęcych lub szkieletów zwierzęcych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
- pojazdy używane do przewozu żywych zwierząt w gospodarstwach rolnych na miejscowy rynek i odwrotnie lub z rynku do miejscowych rzeźni;
- pojazdy używane jako sklepy na miejscowym rynku lub w handlu obwoźnym, lub używanych jako ruchome punkty do wykonywania transakcji bankowych, walutowych, oszczędnościowych, do zynności związanych z kultem, do wypożyczania książek, płyt lub kaset, do obsługi wydarzeń kulturalnych lub wystaw i specjalnie przystosowane do tego celu;
- pojazdy służące do nauki prowadzenia pojazdu, mającej na celu uzyskanie prawa jazdy;
- ciągniki używane wyłącznie do prac rolniczych i leśnych.
Niemniej jeśli już tachograf, który jest przyrządem pomiarowym podlegającym prawnej kontroli metrologicznej, znajdzie się w pojeździe, nawet tym wyłączonym z obowiązku posiadania tachografu, na jego użytkowniku leży obowiązek posiadania sprawnego zalegalizowanego urządzenia oraz codziennej wymiany wykresówek, na których rejestrowany jest czas, droga i prędkość pojazdu oraz tzw. tryby pracy kierowcy, czyli jego dzienny czas odpoczynków i pracy. Policjant, czy też inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, który kontroluje pojazd wyposażony w tachograf, obowiązany jest sprawdzić wszystkie te parametry i zastosować odpowiednie mandaty w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów. Samochody, które sprowadzane są do Polski, często posiadają już tachograf, dotyczy to szczególnie vanów czy podwozi do zabudowy, które za granicą użytkowane są z innym niż w Polsce przeznaczeniem i obowiązkiem posiadania tachografu. W takich przypadkach sposobem na uniknięcie mandatów jest albo przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowcy, odpowiednich przerw, sprawny tachograf, jego legalizacja i wymiana tarczek dla każdego z kierowców lub wymiana tachografu na elektroniczny prędkościomierz, który w pełni zastąpi tachograf, uciążliwe, a często przez wysłużoną pracę, awaryjne urządzenie.
Firma CB Electronics, która jest producentem elektronicznego prędkościomierza TachoMeter, wytwarza urządzenie, które posiada wszystkie podłączenia oraz wymiary tradycyjnego tachografu. Daje to możliwość szybkiej i łatwej wymiany tachografu na prędkościomierz. W ofercie warszawskiej firmy dostępne są też maskownice dopasowujące prędkościomierz do popularnych modeli pojazdów. Kierowcy, którzy według przepisów AETR nie muszą posiadać tachografu, chętnie wymieniają urządzenia na prędkościomierze, pozbywając się problemu policyjnych kontroli.
Nieznajomość prawa może kosztować. Przekonali się o tym kierowcy samochodów ciężarowych, którzy mimo braku obowiązku posiadania w ich pojazdach tachografu, otrzymali mandat za niesprawne urządzenie. Propozycją, która może ustrzec przed mandatami, jest wymiana zbędnego tachografu na elektroniczny prędkościomierz. Według obowiązujących w Polsce przepisów, nie wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony podlegają obowiązkowi wyposażenia w tachograf. Oto niektóre spośród pojazdów, którymi można poruszać się po drogach bez tachografów:
- pojazdy przeznaczone do przewozu osób wykonywanego w ramach usług regularnych, których droga przebiegu nie przekracza 50 km;
- pojazdy, których maksymalna dopuszczalna prędkość nie przekracza 30 kilometrów na godzinę;
- pojazdy przeznaczone dla usług kanalizacyjnych, ochrony przeciwpowodziowej, wodociągowych, gazowniczych i energetycznych, zarządów dróg, usług oczyszczania, telegraficznych, przewozu artykułów pocztowych, transmisji radiowej, usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem nadajników lub odbiorników radiowych lub telewizyjnych;
- wyspecjalizowane pojazdy pomocy technicznej;
- pojazdy używane do niehandlowych przewozów towarów w celach prywatnych;
- pojazdy używane do odbioru mleka w gospodarstwach rolnych lub odwożące do tych gospodarstw pojemniki na mleko bądź produkty mleczne przeznaczone do karmienia bydła;
- pojazdy używane przez przedsiębiorstwa rolnicze, ogrodnicze, leśne lub rybackie do przewozu rzeczy w promieniu 50 km od miejsca normalnej bazy pojazdu łącznie z miejscowymi obszarami administracyjnymi, których ośrodki najdują się w obrębie tego promienia;
- pojazdy używane do przewozu odpadów zwierzęcych lub szkieletów zwierzęcych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
- pojazdy używane do przewozu żywych zwierząt w gospodarstwach rolnych na miejscowy rynek i odwrotnie lub z rynku do miejscowych rzeźni;
- pojazdy używane jako sklepy na miejscowym rynku lub w handlu obwoźnym, lub używanych jako ruchome punkty do wykonywania transakcji bankowych, walutowych, oszczędnościowych, do zynności związanych z kultem, do wypożyczania książek, płyt lub kaset, do obsługi wydarzeń kulturalnych lub wystaw i specjalnie przystosowane do tego celu;
- pojazdy służące do nauki prowadzenia pojazdu, mającej na celu uzyskanie prawa jazdy;
- ciągniki używane wyłącznie do prac rolniczych i leśnych.
Niemniej jeśli już tachograf, który jest przyrządem pomiarowym podlegającym prawnej kontroli metrologicznej, znajdzie się w pojeździe, nawet tym wyłączonym z obowiązku posiadania tachografu, na jego użytkowniku leży obowiązek posiadania sprawnego zalegalizowanego urządzenia oraz codziennej wymiany wykresówek, na których rejestrowany jest czas, droga i prędkość pojazdu oraz tzw. tryby pracy kierowcy, czyli jego dzienny czas odpoczynków i pracy. Policjant, czy też inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, który kontroluje pojazd wyposażony w tachograf, obowiązany jest sprawdzić wszystkie te parametry i zastosować odpowiednie mandaty w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów. Samochody, które sprowadzane są do Polski, często posiadają już tachograf, dotyczy to szczególnie vanów czy podwozi do zabudowy, które za granicą użytkowane są z innym niż w Polsce przeznaczeniem i obowiązkiem posiadania tachografu. W takich przypadkach sposobem na uniknięcie mandatów jest albo przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowcy, odpowiednich przerw, sprawny tachograf, jego legalizacja i wymiana tarczek dla każdego z kierowców lub wymiana tachografu na elektroniczny prędkościomierz, który w pełni zastąpi tachograf, uciążliwe, a często przez wysłużoną pracę, awaryjne urządzenie.
Firma CB Electronics, która jest producentem elektronicznego prędkościomierza TachoMeter, wytwarza urządzenie, które posiada wszystkie podłączenia oraz wymiary tradycyjnego tachografu. Daje to możliwość szybkiej i łatwej wymiany tachografu na prędkościomierz. W ofercie warszawskiej firmy dostępne są też maskownice dopasowujące prędkościomierz do popularnych modeli pojazdów. Kierowcy, którzy według przepisów AETR nie muszą posiadać tachografu, chętnie wymieniają urządzenia na prędkościomierze, pozbywając się problemu policyjnych kontroli.
Komentarze (0)