Fabryka Lumag rozbudowana zostanie o linię aplikującą warstwę green coat
700 000 złotych pochłonie rozbudowa fabryki Lumag o nową linię aplikującą warstwę green coat. W rezultacie wytwarzane przez firmę klocki hamulcowe będą oferowały jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa, czego najlepszym dowodem jest krótsza nawet o 3 m droga hamowania od 50 km/h do 0 km/h w czasie etapu docierania się nowo założonych klocków.
Wszystkie klocki hamulcowe dopuszczone do sprzedaży w Europie muszą spełniać normę ECE R90, która określa m.in. maksymalną długość drogi hamowania. Niestety, bardzo często nowy komplet klocków nie gwarantuje pełnej skuteczności hamowania od razu po zamontowaniu – standardowo staje się to możliwe dopiero po przejechaniu 200-300 kilometrów. Oznacza to, że kierowca przynajmniej kilkadziesiąt razy zredukuje prędkość swojego pojazdu, dysponując osłabionym układem hamulcowym. Zjawisko to – profesjonalnie określane jako green fade – opisywane jest jako zanik siły hamowania spowodowany zbyt gwałtownym naciśnięciem pedału hamulca na nowych klockach hamulcowych.
– Odpowiedzią na zjawisko green fade jest green coat, czyli cienka powłoka wykonana np. z krzemianów, położona na zewnętrzną powierzchnię cierną klocka. W rezultacie klocki hamulcowe wyposażone w system green coat oferują wyższy współczynnik tarcia już od pierwszego użycia hamulca, a to znacząco skraca drogę hamowania pojazdu podczas procesu docierania się – mówi Marcin Darowny, kierownik działu badań i rozwoju Lumag. – Powłoka wystarcza na około kilkadziesiąt hamowań, czyli na okres, jaki potrzebuje nowy klocek, by uzyskać pełną sprawność. Badania dowodzą, że green coat pozwala skrócić drogę hamowania z 50 km/h do 0 km/h nawet o 3 m, co może sprawić, że kierowca uniknie groźnej kolizji.
W ramach realizowanej inwestycji zlokalizowana w wielkopolskim Budzyniu fabryka Lumag rozbudowana zostanie o niezależną linię aplikującą warstwę green coat. W ramach stanowiska materiał w postaci półpłynnej zostanie naniesiony metodą sitodruku na powierzchnię roboczą materiału ciernego. Prawidłowe położenie wzoru kratki zapewni laserowy system pozycjonowania sita. Następnie klocki zostaną automatycznie przeniesione do modułu suszącego. Co szczególnie warte podkreślenia, w procesie nie są wykorzystywane rozpuszczalniki, co wpływa na ekologiczność produkcji.
Klocki hamulcowe Lumag wyposażone w warstwę greet coat zostaną wprowadzone na rynek w maju. Dokładny spis referencji będzie można znaleźć na stronie www.lumag.pl.
Komentarze (0)