Przedsiębiorstwo EvoBus GmbH posiada w ofercie technologię ograniczenia szkodliwych substancji spalania dla produkowanych przez siebie autobusów miejskich i międzymiastowych Mercedes-Benz i Setra. Część rozwiązań jest obecnie testowana przez wybranych klientów. Wszystko to ma znacząco przeciwdziałać zanieczyszczeniu powietrza w centrach miast.
Technologia BlueTec dla silników wysokoprężnych
Pierwsze autobusy miejskie Mercedes-Benz Ciatro, wyposażone w nową technologię BlueTec koncernu DaimlerChrysler dla silników diesla, trafiły już do zakładów komunikacyjnych w miastach: Lahr, Stuttgart i Hamburg. Zostaną tam przetestowane w warunkach codziennego ruchu miejskiego. Te autobusy spełniają już dziś przepisy dotyczące spalin zawarte w normie Euro 4, która ma obowiązywać od października 2006 r. Dzięki zastosowaniu nowej technologii poziom emisji cząstek sadzy i niespalonych stałych cząstek spalin został zmniejszony o prawie 97% w stosunku do sytuacji wyjściowej z początku lat 90-tych. Emisja tlenku azotu zmalała o prawie 86%. Nowa technologia BlueTec dla silników wysokoprężnych, opracowana przez koncern DaimlerChrysler, bazuje na wysokorozwiniętych silnikach oraz przetwarzaniu spalin. Przy tym wysoka wydajność spalania powoduje, że jakość emisji pod względem udziału cząstek sadzy i innych stałych cząstek odpowiada przefiltrowanym już spalinom. Przetwarzanie spalin zgodne z zasadą działania SCR i dodanie wodnego roztworu redukującego “AdBlue“ w katalizatorze, powoduje, że tlenki azotu zmieniają się w obojętny dla środowiska azot i parę wodną. Ten proces jest z pewnością właściwą drogą na przyszłość, bo poza dotrzymaniem wartości granicznych Euro 4, pozwala sprostać wartościom Euro 5, które zaczną obowiązywac na przełomie lat 2008/2009. Technologia BlueTec dla silników wysokoprężnych znajdzie zastosowanie w autobusach turystycznych i liniowych Mercedes-Benz i Setra.
Ponad połowa autobusów miejskich w Niemczech posiada filtr cząstek stałych
To, co w generacji Euro 4 i Euro 5 odbywa się wewnątrz silnika na podstawie kompleksowego procesu, a więc redukcja wartości granicznych dla cząstek stałych do wyjątkowo niskiego poziomu, to w dzisiejszych pojazdach Euro 3 udaje się tylko z zastosowaniem filtra cząstek sadzy. Do autobusów miejskich i międzymiastowych Mercedes-Benz i Setra z silnikiem Euro 3 lub Euro 2 filtry cząstek stałych są oferowane od roku 1997 jako wyposażenie dodatkowe. Stopień wyposażenia w takie filtry autobusów dotychczas sprzedanych w Niemczech wynosi obecnie ponad 50%.
Doposażenie w filtry po stałej cenie
Mając na względzie znaczenie dla ruchu liniowego, EvoBus GmbH oferuje do autobusów miejskich i międzymiastowych będących już teraz w użytkowaniu i wyposażonych w silniki Euro 3 lub Euro 2 obszerny pakiet doposażenia po stałej cenie w sieci serwisów na terenie Niemiec. Stosuje się wyłącznie takie filtry cząstek sadzy, które po odpowiednich testach zostały zaakceptowane przez producenta. Szczegółowe informacje oraz porady odnośnie doposażenia konkretnego pojazdu można uzyskać w Centrach Serwisowych EvoBus, jak również w autoryzowanych warsztatach partnerskich w całych Niemczech.
Energia alternatywna
W autobusach, obok wydajnych jednostek napędowych diesla, stosuje się od lat napęd na gaz ziemny, charakteryzujący się niską emisją szkodliwych produktów spalania. Silnik gazowy M 447 hLAG z regulacją sondą Lambda i katalizatorem utleniającym odpowiada w pełnym zakresie przepisom normy Euro 4.
<89909505a2836.jpg>
Komentarze (0)