Motocykle

5 miesięcy temu  26.07.2017, ~ Administrator   

Naprawa uszkodzeń bloku silnika w motocyklu

Utleniona powierzchnia bloku silnika zabytkowego motocykla AVO 425, naprawiona metodą polerowania i utleniona powierzchnia głowicy silnika, naprawiona metodą szkiełkowania

Z powodu specyficznej konstrukcji motocykla blok silnika jest mocno narażony na uszkodzenia. Nie tylko wypadek lub przewrócenie motocykla, ale nawet przejazd po bezdrożu lub drodze o uszkodzonej nawierzchni może skutkować ukruszeniem lub pęknięciem bloku silnika, gdy niefortunnie trafimy na wystający kamień.

Uszkodzenie bloku może nastąpić także w wyniku awarii, gdy zatarte łożysko zaczyna obracać się w swoim otworze osadczym lub zerwany łańcuch napędowy uderza w ściankę bloku silnika. Nieprawidłowo lub niedbale przeprowadzona naprawa również może być powodem jego uszkodzenia. Najczęściej powstają one podczas brutalnego zdejmowania pokryw lub rozpoławiania bloku przy użyciu śrubokrętów czy łyżek do opon.
Motocykle w starszym wieku trapią uszkodzenia bloku silnika związane z utlenianiem powierzchni, na które działają czynniki atmosferyczne. Występują tu również uszkodzenia otworów gwintowanych, powstające na skutek wibracji oraz częstego lub zbyt silnego dokręcania połączeń gwintowanych.

Spawanie
Wszelkiego rodzaju ubytki i pęknięcia bloku silnika najczęściej naprawiamy na dwa sposoby. Wszędzie tam, gdzie naprawiany fragment będzie przenosił większe siły, warto zastosować spawanie w osłonie gazu szlachetnego. Do spawania stopów aluminium (z których najczęściej wykonywane są bloki silników motocyklowych) można wykorzystywać także osłony z mieszanki gazu szlachetnego z dwutlenkiem węgla, ale spoiny uzyskiwane tą metodą są zazwyczaj mniej estetyczne i charakteryzują się mniejszą wytrzymałością mechaniczną. Miejsce uszkodzone, naprawione metodą spawania w osłonie gazu szlachetnego, po naprawie powinno odzyskać pełną wytrzymałość mechaniczną, a po odpowiedniej obróbce mechanicznej lub ręcznej (szlifowanie, polerowanie) – także estetyczny wygląd, identyczny z pozostałą częścią bloku. 

Klejenie
Drugim sposobem naprawy, stosowanym jedynie wtedy, gdy naprawiany fragment nie będzie przenosił dużych obciążeń mechanicznych, jest metoda klejenia dwuskładnikowym klejem epoksydowym, zwana też niekiedy „spawaniem na zimno”. Spoina lub wypełnienie uzyskane tą metodą nie jest zazwyczaj tak wytrzymałe na rozrywanie i ścinanie, jak materiał bloku silnika, ale ma zadowalającą wytrzymałość na ściskanie, dlatego tę metodę stosujemy najczęściej do wypełniania uszkodzeń powierzchni styku połówek bloku i powierzchni styku bloku z pokrywami bocznymi (powierzchnie uszczelnienia), a także do osadzania łożysk w wypracowanych otworach osadczych. W ten sposób można też naprawiać zerwane gwinty w otworach, pod warunkiem że śruby lub szpilki wkręcane w te otwory nie przenoszą dużych sił. 
Naprawę rozpoczynamy od wywiercenia pozostałości uszkodzonego gwintu oraz wyczyszczenia i odtłuszczenia otworu. Następnie wypełniamy go klejem epoksydowym. Jeżeli szpilka nie będzie wykręcana z otworu, to po odtłuszczeniu gwintu wkręcamy ją bezpośrednio w miękki klej, ustawiając równolegle do ścianek otworu. Jeżeli jednak zachodzi konieczność wkręcania i wykręcania śruby lub szpilki, to czekamy na całkowite zaschnięcie kleju, a następnie wykonujemy nowy otwór pod odpowiedni gwintownik i nacinamy gwint w zastygłym kleju. Jeżeli mamy do wyboru dwa rodzaje kleju epoksydowego do klejenia bloków silnika, to mocniejszą i ładniejszą spoinę uzyskamy za pomocą kleju długo wiążącego. Klej szybkowiążący przy gwałtownej reakcji chemicznej może pozostawiać pęcherzyki gazu wewnątrz spoiny, a szybko reagując, dość gwałtownie zmniejsza swoją objętość, co niekiedy skutkuje oderwaniem części spoiny od klejonych powierzchni.
Do naprawy ubytków lub pęknięć bloku silnika nie nadają się metody lutowania aluminium (takie jak na przykład AlumWeld), gdyż duża masa bloku, dobry współczynnik przewodności cieplnej i związana z tym bezwładność termiczna nie pozwolą na punktowe nagrzanie bloku przy użyciu zwykłego palnika gazowego do temperatury topienia spoiwa lutowniczego. Poza tym silne nagrzewanie bloku silnika podczas pracy naraziłoby spoinę wykonaną metodą lutowania na znaczne osłabienie lub uszkodzenie.

Polerowanie, piaskowanie, szkiełkowanie
Utleniona powierzchnia bloku silnika wygląda nieestetycznie. Można to naprawić, poddając ją piaskowaniu, szkiełkowaniu lub polerowaniu. Z praktycznego punktu widzenia najlepiej wypolerować blok silnika, gdyż nie musimy w tym celu rozmontowywać silnika, a uzyskana gładka powierzchnia będzie ułatwiać utrzymanie silnika w czystości. Niestety nie wszyscy lubią takie świecące „lustrzane” zewnętrzne ścianki bloku. Powierzchnię satynową uzyskamy przez szkiełkowanie, a lekko chropowatą – metodą piaskowania. Niestety, do piaskowania lub szkiełkowania bloku trzeba rozmontować silnik i starannie zabezpieczyć wnętrze bloku, aby nie uszkodzić wewnętrznych powierzchni. Po procesie piaskowania lub szkiełkowania należy bezwzględnie bardzo dokładnie umyć i przedmuchać sprężonym powietrzem wnętrze bloku, aby podczas pracy silnika do oleju nie dostały się resztki ścierniwa kwarcowego lub granulatu szklanego, gdyż może to skutkować poważnym uszkodzeniem lub przyspieszonym zużyciem łożysk i powierzchni trących. Poza tym chropowata powierzchnia bloku, uzyskana w procesie piaskowania, jest bardzo podatna na zabrudzenia i trudna do wyczyszczenia.

Rafał Dmowski

GALERIA ZDJĘĆ

Powierzchnia bloku silnika i żebra głowicy zabytkowego motocykla Zundapp, z widocznymi śladami utlenienia spowodowanego złymi warunkami atmosferycznymi
Blok silnika, cylinder i głowica klasycznego skutera Peugeot 157B, oczyszczone metodą chemiczną
Ubytek aluminiowego żebra radiatora naprawiony metodą spawania. Zdjęcie wykonano w trakcie naprawy, spaw nie został jeszcze oszlifowany
Ubytek aluminiowego żebra radiatora naprawiony metodą spawania. Zdjęcie wykonano w trakcie naprawy, spaw nie został jeszcze oszlifowany
Blok silnika motocykla BMW naprawiony metodą spawania. Ponieważ spawany był łącznik bloku pod miejscem mocowania rozrusznika elektrycznego, spaw wymagał precyzyjnej obróbki mechanicznej, aby położenie główki rozrusznika względem wieńca zębatego na kole zamachowym nie zmieniło się
Blok silnika motocykla BMW naprawiony metodą spawania. Ponieważ spawany był łącznik bloku pod miejscem mocowania rozrusznika elektrycznego, spaw wymagał precyzyjnej obróbki mechanicznej, aby położenie główki rozrusznika względem wieńca zębatego na kole zamachowym nie zmieniło się

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony