Coraz więcej firm oferuje plan naprawy obejmujący modernizację elektronarzędzi. Taka propozycja jest szczególnie polecana w przypadku wymiany napędów, ale także np. baterii – nie tylko na nowe, co po prostu wydajniejsze
Przedmioty codziennego użytku w warsztatach powinny być użytkowane jak najdłużej. A gdy się popsują? Powinny być naprawiane! I faktycznie, coraz więcej firm – nie tylko producenci narzędzi – odkrywa nisze rynkowe, które odpowiadają na rosnące oczekiwania społeczne i środowiskowe.
Europejski Zielony Ład to nie pusty slogan, a zbiór konkretnych inicjatyw, których nadrzędnym celem jest doprowadzenie do neutralności klimatycznej UE do 2050 roku. Jedną z takich inicjatyw jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje. Ten i kolejne akty prawne dotyczące taksonomii UE, czyli regulacje angażujące firmy w łagodzenie zmian klimatu, obligują spółki giełdowe (a docelowo również inne podmioty gospodarcze) do ujawnienia działań zrównoważonych środowiskowo.
Na efekty działań obliczonych na ochronę środowiska nie trzeba było długo czekać. Jednym ze strategicznych celów zrównoważonego rozwoju są odpowiedzialna konsumpcja i produkcja. Dla producentów narzędzi oznacza to wzmożenie wysiłków, by ich produkty pracowały w obiegu zamkniętym. Model gospodarki o obiegu zamkniętym zakłada, że surowce, materiały i gotowe produkty są używane tak długo i tyle razy, jak to tylko możliwe. Jednocześnie odpady, które powstają w wyniku produkcji, powinny być racjonalnie zagospodarowane i wykorzystywane ponownie lub ograniczone do minimum. Dążąc do realizacji wartości ESG oraz zamknięcia obiegu konsumpcji i produkcji, coraz więcej firm kojarzonych z produkcją narzędzi wdraża szereg usprawnień, dzięki którym z każdym rokiem ogranicza ilość produkowanych odpadów.
Jak ujawnić nowe obszary innowacji i możliwości biznesowych? Narzędzia powinny być użytkowane jak najdłużej. A gdy się popsują? Powinny być naprawiane. Reparacja uszkodzonych urządzeń to bez wątpienia pozytywny krok w stronę zrównoważonego rozwoju. I obopólna korzyść, skoro propozycja dotyczy kosztownego wyposażenia warsztatowego, by wspomnieć elektronarzędzia, urządzenia elektryczne, akumulatorowe, pneumatyczne itd. Dłuższy cykl życia narzędzi przekłada się oczywiście na oszczędności po stronie użytkowników.
Przyjrzyjmy się zatem wybranym działaniom, które spełniają opisane założenia. Zacznijmy od inicjatywy, która w opinii korzystających z naprawy elektronarzędzi może zmusić producentów, aby ułatwili dostęp do katalogu części zamiennych.
Ponad 120 tysięcy części zamiennych
„Czy wiecie, że producenci elektronarzędzi udoskonalają swoje produkty na podstawie danych z GTX Service? Nasze dane serwisowe zgromadzone z tysięcy napraw, jakie realizujemy w każdym miesiącu, wykorzystywane są przez naszych kontrahentów do rozwoju produktów”. W ten sposób reklamuje swoje usługi firma, która chwali się nie tylko naprawami gwarancyjnymi i pogwarancyjnymi w siedmiu krajach. A wspomnijmy, że ekspansję zagraniczną zaczynali pod koniec 2022 r., gdy podjęli pierwsze działania na Węgrzech, w Słowenii i Czechach. Decyzja o rozwoju na rynkach zagranicznych jest odpowiedzią na potrzeby klientów: Lidl Polska i Grupy Topex. Okazuje się, że producentom elektronarzędzi zależało, aby zadbać o najwyższy poziom serwisu i naprawialności w zgodzie z wytycznymi gospodarki obiegu zamkniętego.
GTX Service sp. z o.o. spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie specjalizuje się w serwisie, naprawie i obsłudze elektronarzędzi oraz maszyn budowlanych. Zapewnia profesjonalne usługi dla klientów, ma ogromny magazyn części zamiennych, w którym znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz – także do samodzielnej naprawy. Jeśli wierzyć komunikatom na witrynie firmy, to sieć partnerów handlowych przekroczyła magiczną liczbę 60 punktów serwisowych w Polsce.
Kluczem do sukcesu biznesowego firmy ma być przejrzysty oraz szybki sposób rejestracji i prezentacji danych serwisowych. I faktycznie, wśród opinii w internecie – przyznajmy, że nie zawsze pozytywnych – znajdziemy i takie, że technicy rejestrują typy uszkodzeń i sukcesywnie wysyłają zdjęcia ze wszystkich diagnoz technicznych, by użytkownicy mogli podjąć decyzję o najkorzystniejszej metodzie naprawy. Nierzadko po prostu samodzielnej. Z kolei każdy kontrahent biznesowy ma dostęp do danych serwisowych swoich produktów w formie przejrzystych raportów Power BI. Dzięki temu product menedżerowie łatwo namierzają słabe punkty i szybko wdrażają zmiany konstrukcyjne. I tu kolejna ciekawostka. Jak czytamy w komunikacie firmy, w ten sposób jeden z kontrahentów w ciągu 3 lat obniżył reklamacyjność swoich produktów aż o 40%! Oszczędził przy tym miliony złotych rocznie na obsłudze posprzedażowej. W podsumowaniu czytamy: „taka forma współpracy krótkoterminowo zmniejsza przychody GTX Service (to po prostu mniej reklamacji), ale my wierzymy w długofalowe relacje, na których zyskują nie tylko obie strony, ale też środowisko naturalne”.
Serwis elektronarzędzi stanowi doskonałą okazję do dywersyfikacji usług – to skądinąd ciekawa propozycja dla sklepów motoryzacyjnych, by rozszerzyć ofertę o kompleksowe usługi posprzedażowe
Modernizacja daje ulepszone narzędzia
Od 100 lat Rawlplug jest światowym producentem zamocowań, elementów złącznych i narzędzi. Raport zrównoważonego rozwoju za rok 2023, który został przygotowany zgodnie ze standardami ESRS oraz dyrektywą CSRD, to potężna dawka wiedzy w interesującej nas tematyce. Wydłużanie życia produktów to model biznesowy, który koncentruje się na maksymalnym wykorzystaniu wartości już wyprodukowanych towarów. Kluczowa w tym modelu jest zmiana podejścia do klientów – porzucenie modelu transakcyjnego na rzecz budowania relacji z klientem, słuchania jego potrzeb i reagowania na sugestie w zakresie ulepszania produktów. Taka postawa przekłada się na powstawanie towarów, które utrzymują się w stanie ekonomicznej użyteczności tak długo, jak długo jest to możliwe przez ich odpowiednią konserwację czy właśnie naprawianie.
Jak zaczyna się proces serwisowania narzędzi? Oczywiście od diagnozy usterek i niedomagań. Kiedy narzędzie trafia do serwisu, zespół specjalistów stara się wykryć wszelkie usterki, zużyte części lub inne problemy. W przypadku zużytych części, które nie mogą być naprawione, stosuje się regenerację, tj. części są odnawiane. Rawlplug podejmuje się także modernizacji narzędzi, polegającej na wprowadzeniu ulepszeń, instalując np. bardziej energooszczędne silniki. Po naprawie lub modernizacji narzędzie przechodzi testy jakości. Finalnie każde otrzymuje certyfikat, który potwierdza gotowość do ponownego użycia. To m.in. badanie bezpieczeństwa elektrycznego zgodnie z DGUV/VDE.
– W Rawlplug wartości gospodarki cyrkularnej są jednym z najważniejszych czynników polityki serwisowej nastawionej na otaczanie naszych elektronarzędzi oraz ich nowych właścicieli wielowymiarową opieką. Wszystkie działania, które w tym obszarze podejmujemy, mają na celu utrzymanie pełnej użyteczności sprzętu przez jak najdłuższy czas po jego zakupie – dowodzi Arkadiusz Kaczorowski, kierownik serwisu w Rawlplug S.A. – Naszym celem jest z jednej strony kompleksowe edukowanie klienta w zakresie prawidłowego używania oraz dbałości o sprzęt, a z drugiej – maksymalne odciążenie w procesie przywracania uszkodzonego sprzętu do użytku. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wszelkie trudności, które klient napotyka w tych obszarach, przyczyniają się do przyspieszenia decyzji o utylizacji sprzętu czy zakupie innej maszyny.
Pełnowymiarowa obsługa serwisowa w Rawlplug obejmuje usługi gwarancyjne i pogwarancyjne, konserwację urządzeń, możliwość zamówienia części zamiennych i stały dostęp do niezbędnej dokumentacji, a także udzielanego na bieżąco wsparcia technicznego. Obszar ten jest wciąż rozbudowywany o nowe funkcjonalności – w zeszłym roku wdrożono System Rejestracji Narzędzi umożliwiający dodawanie kolejnych urządzeń Rawlplug oraz zorganizowane zarządzanie ich obsługą gwarancyjną i pogwarancyjną.
Przykładem jeszcze szerszego otwarcia na potrzeby klientów jest mobilny serwis elektronarzędzi – projekt uruchomiony pilotażowo we współpracy z wyłącznym dystrybutorem oferty Rawlplug w Rumunii. Usługa, poza standardową obsługą zgłoszeń serwisowych, zapewnia również cotygodniowy przegląd oraz czyszczenie narzędzi w miejscu ich stosowania, co w większości przypadków całkowicie eliminuje występowanie usterek.
Jak długo narzędzie będzie w naprawie? Jeśli skorzystasz ze zlecenia naprawy online, to od odbioru do dostarczenia upływa zazwyczaj do 5 dni. Zlecając taką usługę, warto powierzyć to zadanie firmie, która przeprowadzi badanie bezpieczeństwa elektrycznego zgodnie z DGUV/VDE i wystawi odpowiedni certyfikat
Zleć naprawę online
Kompleksowa naprawa elektronarzędzi to także specjalność marki Festool. Od razu wspomnijmy o nowej propozycji. W ramach gwarancji all-inclusive naprawy przeprowadzane są bezpłatnie przez pierwsze 3 lata od zakupu. Dodatkowo dzięki usłudze MAX360 przez kolejne 3 lata za naprawę narzędzi nie zapłacisz więcej niż 360 zł netto. A potem? Po tym czasie narzędzia są naprawiane w ramach akceptowalnego przez klienta kosztu. Oznacza to, że jeżeli koszty naprawy wynikające z kosztorysu będą mniejsze niż 360 zł netto, klient pokryje tylko rzeczywisty koszt. Natomiast w przypadku gdy kwota z kosztorysu przekroczy 360 zł netto, klient nie będzie zobowiązany zapłacić więcej niż 360 zł netto.
Najnowsza usługa została uruchomiona 1 stycznia 2024 r., wprowadzając dodatkowe korzyści dla klientów, którzy posiadają narzędzia Festool po upływie gwarancji all-inclusive. Nowa propozycja dostępna jest dla właścicieli narzędzi, dla których upłynął 36-miesięczny okres bezpłatnej naprawy, a od daty ich rejestracji nie minęło więcej niż 6 lat.
Serwis Festool realizuje zlecenia naprawy z całej Polski i, jak informuje, 80% narzędzi udaje się zreperować i odesłać jeszcze tego samego dnia. Przy dłuższym oczekiwaniu możemy liczyć na bezpłatnie użyczane narzędzia, np. w przypadku braku możliwości wykonania szybkiej naprawy. Każda taka z powodzeniem zrealizowana naprawa to 12-miesięczna gwarancja na zakres wykonanych prac po naprawie płatnej. A skoro mowa o elektronarzędziach akumulatorowych, to warto wspomnieć o deklaracji, że w okresie 3 lat od daty zakupu możemy liczyć na wymianę akumulatorów, jeśli ich sprawność spada poniżej 69%. Taki standard dotyczy akumulatorów na gwarancji – wystarczy przedstawić dowód zakupu.
Jak zlecić naprawę? Najlepiej oczywiście korzystając z formularza online, tj. za pomocą konta MyFestool. Skorzystasz przy tym z bezpłatnego transportu, szybkiej realizacji naprawy i regularnych powiadomień na temat aktualnego statusu naprawy.
Wybrane inicjatywy nie wyczerpują oczywiście zagadnień związanych z cyklem życia narzędzi – z uwzględnieniem wrażliwości i troski o najbliższe otoczenie oraz dziedzictwo, które dostawcy narzędzi chcą przekazać kolejnym pokoleniom. Dla środowiska oznaczają one mniej wydobytych zasobów naturalnych i utylizowanych odpadów, dla klienta – ekonomiczne, bo funkcjonalnie trwałe rozwiązanie, a dla biznesu – podstawę nowych usług i przychodów.
Rafał Dobrowolski
Fot. Festool, GTXService, Rawlplug
Komentarze (0)