Aby filtr działał optymalnie, Denso zaleca jego wymianę co najmniej raz w roku lub po przejechaniu 10 000-15 000 km
Według najnowszych badań Emission Analytics podczas krótkich podróży samochodem kierowcy i pasażerowie narażeni są na podwyższoną emisję szkodliwych związków, w tym tlenków azotu. Okazuje się, że na krótkich odcinkach system kontroli zanieczyszczeń pojazdu nie jest w stanie osiągnąć pełnej sprawności – zanim silnik się rozgrzeje (w ciągu pierwszych 5 minut pracy), poziom emisji tlenków azotu (NOx) w silnikach wysokoprężnych jest wyższy o 32%, a w silnikach benzynowych nawet o 422% w porównaniu do emisji przy rozgrzanym silniku.
Kierowcy i pasażerowie pojazdów narażeni są na te podwyższone emisje, zwłaszcza jeśli filtr kabinowy jest zatkany i brudny – krótka przejażdżka autem do pobliskiego sklepu okazuje się o wiele bardziej szkodliwa dla zdrowia, niż mogłoby się wydawać.
Filtr kabinowy pomaga poprawić jakość powietrza, odfiltrowując szkodliwe cząsteczki znajdujące się w spalinach, dymie papierosowym i oparach paliwa, chroniąc przed ich przedostaniem się do wnętrza pojazdu – zapobiega również przedostawaniu się do układu klimatyzacji liści i innych zanieczyszczeń. Bez tego filtra powietrze wewnątrz samochodu może być nawet 8 razy bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz, zwłaszcza podczas pierwszych kilku minut po uruchomieniu silnika.
Filtry kabinowe Denso należą do najbardziej efektywnych na rynku. W ich konstrukcji wykorzystano wysokiej jakości włókninę wzmocnioną dodatkową warstwą węgla aktywnego, który wchłania skraplane na jego powierzchni substancje gazowe oraz eliminuje nieprzyjemne i szkodliwe opary czy zapachy. Filtr kabinowy z węglem aktywnym jest niezwykle skuteczny – blokuje cząsteczki o średnicy nawet 1000 razy mniejszej niż ludzki włos i jest w stanie usunąć z powietrza o 25% więcej szkodliwych zanieczyszczeń niż standardowe filtry kabinowe, które nie posiadają tej warstwy.
Nie tylko rodzaj filtra jest istotny – równie ważny jest jego stan. Starsze filtry, zatkane lub zabrudzone, mogą być pokryte pleśnią i zawierać bakterie, które powodują alergie i dyskomfort u pasażerów. Oprócz niewystarczającej filtracji powietrza zablokowany filtr może również utrudnić odparowywanie szyb, ponieważ cząstki dłużej utrzymują się w powietrzu, a przepływ powietrza z wylotów wentylatora będzie mniejszy. Gorszy jakościowo stwarza również ryzyko uszkodzenia układu klimatyzacji pojazdu.
Praca, jaką wykonuje filtr kabinowy, jest imponująca. Jeśli założymy, że średni roczny przebieg pojazdu to 15 000 km, to przy prędkości 60 km/h całkowity czas pracy filtra kabinowego wyniesie 250 godzin. Średni przepływ powietrza to około 300 m3/h, co oznacza, że w ciągu roku przefiltruje on 75 000 m3 powietrza!
Komentarze (0)