10 lat temu Lauber wydał pierwszą edycję elektronicznego katalogu części. Dziś ta jedna z największych fabryk regenerujących części samochodowe w Polsce ma w asortymencie ponad 10 tysięcy pozycji objętych 25-miesięczną gwarancją.
Historia spółki Lauber rozpoczęła się od kompleksowej naprawy części układu elektrycznego silnika, tj. alternatorów i rozruszników. Zakres jej działalności był stopniowo rozszerzany o kolejne elementy pojazdów mechanicznych, a w 1994 roku, jako jedna z pierwszych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, słupska firma wyspecjalizowała się w regeneracji części motoryzacyjnych.
To najszybciej rozwijające się polskie przedsiębiorstwo z branży automotive swą przygodę z regeneracją rozpoczęło od kompleksowych napraw części układu elektrycznego silnika, tj. alternatorów i rozruszników. Z biegiem czasu oferta była coraz bogatsza. Już 10 lat temu w kompetencjach fabryki znalazły się przekładnie kierownicze ze wspomaganiem i bez wspomagania, pompy wspomagania układu kierowniczego, silniki wycieraczek, zaciski hamulcowe. Dziś te i inne podzespoły dostępne są w sieci sprzedaży grupy Inter Cars, największego dystrybutora części zamiennych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Lauber jest połączony kapitałowo z Inter Cars – 100% udziałów firmy ze Słupska należy do wielkiego gracza na rynku części zamiennych. Słupska fabryka jest posiadaczem prestiżowego certyfikatu APRA (Automotive Parts Rebuilders Association), czyli stowarzyszenia firm regenerujących części motoryzacyjne. To gwarancja, że odbudowę używanej części za każdym razem zrealizowano zgodnie z zasadami sztuki inżynierskiej, a jej efektem finalnym są części o wysokiej jakości, tj. funkcjonalnie odpowiadające fabrycznie nowemu produktowi.
Regeneracja fabryczna w słupskiej firmie to drobiazgowy proces prowadzony z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi, którego finalnym efektem są części na tyle godne zaufania, że wydawana jest na nie 25-miesięczna gwarancja. Do każdej zregenerowanej części, która trafia do warsztatu, dołączana jest karta montażowa wraz z instrukcją montażu.
Jak przestawić się na zregenerowane części?
Kupując produkt regenerowany i zwracając odpowiednik starego (rdzenia), można zaoszczędzić do 80% ceny. Warsztaty mogą nawiązać współpracę bezpośrednio z siedzibą firmy w Słupsku lub skorzystać z najbliższej filii Inter Cars. Fabryczna regeneracja części samochodowych oznacza oczywiście produkty bezpieczne, a przy tym zwykle sporo tańsze od nowych. Jakościowo natomiast nie odbiegają od produktów fabrycznych. Jednocześnie wymagają wykorzystania znaczniej mniejszej ilości zasobów – zarówno jeśli chodzi o materiały, jak i zużytą energię.
Poza argumentem ekonomicznym dla klienta warsztatu nie bez znaczenia może być właśnie argument środowiskowy. Korzystając ze zregenerowanych części, każdy warsztat przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego. To zaangażowanie w koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego przynosi bardzo wymierne korzyści. Jak podało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, fabryczna regeneracja części samochodowych w 2020 roku pozwoliła ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 800 tys. ton. Duża w tym zasługa firmy Lauber. W ubiegłorocznej edycji rankingu Diamenty Forbesa spółkę należącą do grupy kapitałowej Inter Cars uznano za najszybciej rozwijającą się spośród polskich firmy branży automotive! Lista Diamentów Forbesa uwzględnia firmy w Polsce, które w ciągu 3 ostatnich lat osiągnęły średni wzrost w wysokości minimum 15%. Lauber wyraźnie przekroczył ten próg, notując w 2020 roku (na podstawie którego sporządzono tegoroczny ranking) sprzedaż na poziomie 79,85 mln zł, co oznacza, że może pochwalić się średnią ważoną wzrostu przekraczającą 25%!
System kaucyjny i rdzeń – pojęcia obowiązkowe w warsztacie
To właśnie system kaucyjny pozwala wdrożyć gospodarkę w obiegu zamkniętym – fundament, na jakim opierają się fabryczne procesy regeneracji. Mechanicy kupujący w Lauberze produkt zregenerowany mogą jednocześnie sprzedać zużytą część, którą właśnie wymieniają. Zostanie ona zregenerowana z korzyścią dla kolejnego klienta i środowiska, a on zmniejszy tym samym poniesiony koszt.
Dla pełnego powodzenia procesu regeneracji ważna jest jednak dobra współpraca producenta z warsztatami samochodowymi. Chodzi o pozyskiwanie rdzeni, kaucje i korzystne dla obu stron warunki współpracy.
Najważniejszymi pojęciami są tu: kaucja i rdzeń. Jak to działa? Kaucja jest wartością rdzenia wyrażoną w złotych, która jest doliczana do ceny towaru w przypadku, gdy klient, kupując produkt regenerowany, nie zwróci starej wymontowanej z auta części lub zwróci ją w stanie niespełniającym kryteriów przyjęcia (uszkodzony rdzeń). Przykładowo, alternator kosztuje 250 zł, kaucja za zwrot wymontowanej części wynosi 50 zł. Klient złożył zamówienie na alternator w kwocie 250 zł, następnie zdemontował i oddał starą część, za którą została mu zwrócona kaucja 50 zł. W rzeczywistym rozrachunku klient poniósł koszt zakupu alternatora w kwocie 200 zł.
Komentarze (0)