ZF zaprezentował pierwszy na świecie system ochrony pasażerów PreCrash z zewnętrzną boczną poduszką powietrzną wyzwalaną przed zderzeniem. Fot. ZF
Zderzenia boczne należą do najniebezpieczniejszych rodzajów wypadków samochodowych. W Niemczech odpowiadają za prawie 700 ofiar śmiertelnych, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich. Zaprojektowany przez ZF prototyp systemu wystrzeliwuje zewnętrzną boczną poduszkę powietrzną na milisekundy przed zderzeniem, tworząc dodatkową strefę zgniotu, która może uratować życie i zmniejszyć ciężar obrażeń u pasażerów nawet o 40%.
W tym celu inżynierowie ZF skoordynowali pracę poduszek powietrznych z systemem czujników w pojeździe oraz opracowali algorytmy, które są w stanie określić, czy zderzenie jest nieuniknione, i zdecydować, czy należy wystrzelić poduszkę powietrzną.
Największym wyzwaniem technicznym w procesie tworzenia tego systemu było rozpoznanie, że z całą pewnością nastąpi wypadek, po czym wystrzelenie zewnętrznej poduszki bocznej tuż zanim nastąpi uderzenie przez drugi pojazd. Na decyzję i odpalenie poduszki powietrznej system ma zaledwie około 150 milisekund, co odpowiada w przybliżeniu czasowi mrugnięcia okiem przez człowieka.
Najpierw czujniki monitorujące muszą szybko i precyzyjnie zidentyfikować potencjalne zderzenie. Służy do tego skoordynowany system składający się z kamery, lidaru i radaru. Następnie specjalne algorytmy oprogramowania decydują, czy zderzenie jest faktycznie nieuniknione oraz czy wystrzelenie poduszki powietrznej jest możliwe i konieczne. Jeśli odpowiedzi na te pytania są twierdzące, odpalane są wytwornice, które napełniają poduszkę powietrzną gazem. Zależnie od pojazdu, wielkość poduszki wynosi od 280 do 400 l (czyli 5-8 razy więcej niż poduszka kierowcy) i rozwija się z progu bocznego w górę, tworzy w ten sposób dodatkową strefę zgniotu przed drzwiami, na odcinku między słupkami A i C.
Podczas zderzenia bocznego pasażerom znajdującym się po stronie uderzenia grożą zwłaszcza obrażenia klatki piersiowej, jeśli drugi pojazd znacznie wgniecie kabinę pasażerską. System ochrony PreCrash może zmniejszyć głębokość, na którą drugi pojazd wbija się w karoserię, do 30%, pomagając znacznie zredukować ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów.
Przekazanie z wyprzedzeniem informacji o nieuniknionej kolizji poprawia również efektywność innych seryjnych systemów bezpieczeństwa. Przykładowo aktywny napinacz pasów bezpieczeństwa – ACR8 (Active Control Retractor) może w decydujących ułamkach sekundy przed zderzeniem ostrzec pasażerów lub pomóc sprowadzić ich do bezpiecznej pozycji.
Komentarze (0)