Klimatyzacja

5 miesięcy temu  24.07.2017, ~ Administrator   

Profesjonalna obsługa układów klimatyzacji – urządzenia CTR Denso Group w Polsce

W ofercie CD Group Polska dostępne są na razie maszyny do obsługi klimatyzacji z czynnikiem R134a linii Nordik, Astra i Artika, a także Kristal – linia maszyn do obsługi układów z chłodziwem R1234yf

Na rynku pojawiła się nowa grupa urządzeń do obsługi samochodowych układów klimatyzacji produkowanych przez CTR Denso Group – producenta części zamiennych, a także różnego rodzaju akcesoriów i oprzyrządowania do obsługi i naprawy układów klimatyzacji.

Dystrybucją urządzeń CTR na rynku polskim, wcześniej praktycznie na nim nieobecnych, zajmuje się założona w 2016 r. polsko-włoska spółka CD Group Polska. Jej działalność skupia się na kompleksowej obsłudze urządzeń, począwszy od przygotowania ich do pracy, poprzez uruchomienie i przeszkolenie z zakresu obsługi, na serwisie gwarancyjnym i pogwarancyjnym skończywszy. Sprzedaż odbywa się poprzez sieć dystrybucji, której dalsza rozbudowa planowana jest na ten rok.
W ofercie CD Group Polska dostępne są na razie maszyny do obsługi klimatyzacji z czynnikiem R134a linii Nordik, Astra i Artika, a także Kristal – linia maszyn do obsługi układów z chłodziwem R1234yf.
– Jak widać, oferta maszyn obejmuje na razie kilka (sześć) modeli urządzeń – niedużo, patrząc na asortyment innych producentów, ale ograniczenie wyboru do kilku podstawowych modeli daje większą przejrzystość w dopasowaniu do rzeczywistych potrzeb użytkownika. Warto zwrócić uwagę, że urządzenia konstruowane i produkowane są w całości w Europie – mówi Witold Lenkiewicz, przedstawiciel firmy.
Zanim przejdziemy do omówienia poszczególnych modeli, słów kilka o założeniach, jakie przyjęli inżynierowie z CTR Denso Group, konstruując maszyny.

Elastyczność procesu obsługowego
Pierwsze to takie, że profesjonalna obsługa układów klimatyzacji musi zakładać ingerencję obsługującego w proces obsługowy – inaczej mówiąc, całkowita automatyzacja nie jest wskazana, urządzenia powinny pozwolić na ręczną ingerencję w proces, niezależnie od tego, czy są z założenia urządzeniami półautomatycznymi, czy superautomatami. Zgodnie z tą filozofią świadomy użytkownik jest w stanie skonfigurować każdą maszynę i dopasować ją optymalnie do potrzeb czynności obsługowych.

Wtrysk oleju
Konsekwencją takiego podejścia jest np. kolejna kwestia: automatyczny wtrysk oleju – u zdecydowanej większości producentów maszyny z reguły dodają do układu tyle oleju, ile odzyskały, ewentualnie dodatkowo to, co zaprogramuje obsługujący.
– To prawidłowe podejście, ale tylko w przypadku regularnie obsługiwanych i prawidłowo pracujących układów – tłumaczy Witold Lenkiewicz. – W maszynach CTR kwestia ilości podawanego oleju jest niezależna od tego, ile maszyna go odzyskała z układu wraz z czynnikiem. Oprogramowanie każdej z nich wylicza minimalną potrzebną ilość oleju do zadanej ilości czynnika, dzięki czemu nie powiela się błędów poprzednich obsług, gdzie tego oleju jest w układzie klimatyzacji za dużo bądź za mało.

Długość przewodów serwisowych
Inną charakterystyczną cechą jest brak kompensacji długości przewodów serwisowych – zamiast kompensować długość przewodów, co ze względu na zmienne warunki obarczone jest czasami dużym błędem, wykorzystuje się procedurę wciągnięcia znajdującego się w przewodach czynnika chłodniczego do układu klimatyzacji w pojeździe, a nie do maszyny. Po takiej operacji w przewodach pozostaje jedynie do 15 g czynnika, co jest wartością resztkową i daje możliwość dużo dokładniejszego dozowania czynnika niż w innych rozwiązaniach. Nie wymaga też programowania w maszynie długości przewodów.

Wydajność pompy próżniowej
Inżynierowie z CTR Denso Group wiedzą, że w Polsce dużą uwagę zwraca się na wydajności pomp próżniowych. Wydajność pompy jest niewątpliwie ważna, ale równie ważny jest czas uzyskania próżni, jej jakość i odpowiedni czas jej utrzymania w układzie, połączony ze zdolnością odsysania.
– Maszyny przeznaczone do sprzedaży w Polsce wyposażone zostały w pompy o większej wydajności, ale tylko dlatego, że parametr ten ma duże znaczenie psychologiczne dla rodzimych użytkowników – wyjaśnia Witold Lenkiewicz.

Ergonomia i serwis
Cały wysiłek konstrukcyjny, doświadczenie i zaangażowanie poświęcone zostały optymalizacji urządzeń do wykonywanych zadań (jako przykład podajmy tak prozaiczną rzecz, jak zaznaczone zakresy prawidłowych ciśnień na manometrach czy ręczne zawory na pulpicie sterującym), przemyślanej konstrukcji oraz przyjaznemu (także pod względem kosztów) serwisowi eksploatacyjnemu. Wszystkie modele maszyn posiadają elektroniczną bazę danych, przy czym dostęp do aktualizacji jest bezpłatny.
– To są przykłady potwierdzające, że aby stworzyć doskonałe urządzenie do obsługi układu klimatyzacji, trzeba dokładnie zrozumieć istotę problemu i czemu tak naprawdę ma to służyć. Czy tzw. marketingowemu podejściu do usługi, czy zapewnieniu przede wszystkim profesjonalizmu na jak najwyższym poziomie – zwraca uwagę Witold Lenkiewicz.

O maszynach
Kilka podstawowych informacji o maszynach CTR Denso Group. Urządzenia do obsługi układów na czynnik R134a podzielone są na dwie grupy, tj. premium (Astra i Astra Plus) i ekonomiczna (Nordik i Nordik Plus). 
Jeśli chodzi o grupę premium, obie Astry to automaty różniące się tylko dwoma parametrami: wagą samej maszyny (79 i 85 kg) oraz zbiornikami na czynnik (10 i 20 kg). Astra Plus ma też wyższej klasy drukarkę.
Maszyny wyposażone są w pompę próżniową o wydajności 170 l/min. Proces obsługi może być ręczny lub automatyczny. Zadawany do układu olej odmierzany jest wagowo, podobnie zresztą jak odzyskany olej. Na uwagę zasługuje konstrukcja wagi czynnika typu sandwicz, gwarantująca odporność na rozkalibrowanie oraz dokładne ważenie nawet wtedy, gdy maszyna stoi na nierównym podłożu. Waga posiada też łatwą w użyciu mechaniczną blokadę. Oba modele standardowo wyposażone są w drukarki i bazy danych.
Ważne: filtry-osuszacze w postaci wkładów filtracyjnych – to niedrogie i proste rozwiązanie kwestii osuszania i czyszczenia czynnika chłodniczego, które pozwala zmniejszyć koszty serwisu eksploatacyjnego aż o 70%. Jak dodaje Witold Lenkiewicz, są to maszyny przeznaczone raczej dla serwisów autoryzowanych i dużych serwisów niezależnych.

Prościej nie znaczy gorzej
Więcej różnic jest między należącymi do grupy ekonomicznej Nordikami. Przede wszystkim Nordik to półautomat, wersja Plus jest pełnym automatem. Poza tymi funkcjonalnościami parametry techniczne maszyn są takie same.
– W porównaniu z Astrami Nordiki są znacznie bardziej uproszczone, mają „zwykłe” parametry i są przeznaczone dla użytkowników nieplanujących wydać zbyt dużych środków – wyjaśnia Witold Lenkiewicz.
W Nordiku podawanie oleju odbywa się za pomocą ręcznego zaworu oraz kontroli wzrokowej, natomiast w Nordiku Plus funkcja realizowana jest automatycznie, a ilość regulowana jest czasem otwarcia zaworu. Rozwiązanie to jest nieco mniej dokładne od metody wagowej, jednak dzięki temu maszyna jest tańsza i nie wymaga czynności kalibracyjnych. Waga czynnika jest taka sama jak w Astrach, jest także blokowana mechanicznie. Drukarka jest tutaj wyposażeniem opcjonalnym. Na uwagę zasługują niewielkie wymiary maszyny i jej waga – bez problemów można ją zapakować do małej furgonetki i świadczyć usługi „w terenie”.
– Nordiki to ekonomiczna linia urządzeń CTR Denso Group, przeznaczona dla mniejszych serwisów czy jako druga lub trzecia maszyna w serwisie – dodaje W. Lenkiewicz. – Jako jedyne z gamy urządzeń CTR można je doposażyć w przystawkę do płukania układu czynnikiem chłodniczym – wg CTR jest to rozwiązanie kompromisowe i ekonomiczne; w maszynach klasy premium taka opcja nie jest dostępna, ponieważ zdaniem inżynierów z CTR do płukania powinno się używać niezależnych urządzeń.

Półautomat dla profesjonalistów
Osobną kategorią jest Artika. W zalewie różnorodnych „automatów” można ją nazwać wyjątkową, a to z tego względu, że mowa o półautomacie dla profesjonalistów – mechaników, którzy chcą świadomie dokonywać serwisowania układów klimatyzacji i mieć pełną kontrolę nad procesem obsługowym. Artika im to umożliwia. Same parametry techniczne pozornie są „średnie”, jednak jest to maszyna bardzo dobrze przemyślana i tak skonfigurowana, aby jak najlepiej wykonywać to, do czego jest przeznaczona.
Artika jest też bardzo uniwersalna – dzięki kompaktowym wymiarom, małej wadze (79 kg) i pompowanym kołom jest również wyjątkowo mobilna, co czyni ją idealnym wyborem np. dla serwisów maszyn rolniczych czy budowlanych. Predestynuje ją do tego także możliwość doposażenia w tzw. zestaw tropikalny, umożliwiający obsługę układów klimatyzacji, np. w lipcu-sierpniu, bezpośrednio na polach uprawnych, przy bezchmurnym niebie. Urządzenie posiada także system dopuszczania suchego powietrza do zbiorników ze świeżym olejem oraz takie jak w Astrach wkłady filtracyjne. Jest to maszyna dla serwisów specjalizujących się w obsłudze i naprawach układów klimatyzacji oraz dla serwisów mobilnych.

Z analizatorem czynnika lub bez
Wszystkie pokrótce opisane maszyny służą do obsługi układów napełnionych czynnikiem R134a. W ofercie CTR Denso Group jest także urządzenie do obsługi czynnika R1234yf o nazwie Kristal, które występuje w wersji ze zintegrowanym analizatorem czynnika chłodniczego lub bez niego. Samo urządzenie to zupełnie inna konstrukcja i z innym podejściem do obsługi. Poza sprawami tak oczywistymi, jak waga oleju, kontrastu, czynnika i blokada wagi głównej, warto też zwrócić uwagę na możliwość obsługi pojazdów hybrydowych, interaktywną bazę danych czy możliwość zdalnej diagnostyki urządzenia po podłączeniu do internetu.

Wkrótce kolejne pozycje
– Zapoznaliśmy się z tymi maszynami „na żywo”, rozmawialiśmy z przedstawicielem CTR, poznaliśmy idee, jakie leżą u podstaw niektórych rozwiązań konstrukcyjnych – podsumowuje Witold Lenkiewicz. – Niewątpliwie są to ciekawe propozycje. Podkreślenia wymaga bardzo profesjonalne podejście do sprawy konstrukcji maszyn, ich późniejszego serwisowania, a przede wszystkim duża znajomość procesów, jakie zachodzą w układach klimatyzacji, oraz wszechstronna optymalizacja i dopasowanie do rzeczywistych potrzeb użytkowników. Kilka rozwiązań konstrukcyjnych jest unikatowych i bardzo funkcjonalnych.
Pochlebne są również opinie, jakie CD Group Polska zebrała wśród klientów. To, na co najczęściej zwracają uwagę, to m.in. kompaktowa budowa i blokada wagi, prosta i intuicyjna obsługa, manualne zawory serwisowe, możliwość ingerencji w proces obsługi i obszerna baza danych, wraz z jej bezpłatną aktualizacją. Wspomnieć warto również o 24-miesięcznej gwarancji producenta.
– Oferta CD Group Polska wkrótce zostanie poszerzona o kolejne urządzenia, do wymiany „nowego” czynnika 1234yf, pod nazwą Kristal Base – zapowiada przedstawiciel firmy. – Będzie to ekonomiczna wersja topowego modelu Kristal. Ponadto planowane jest poszerzenie oferty o materiały do naprawy układów klimatyzacji w pojazdach i urządzenia przeznaczonych do ich płukania.

Ze szczegółowym porównaniem opisywanych urządzeń zapoznać się można pod tym linkiem

GALERIA ZDJĘĆ

Artika to półautomat dla profesjonalistów
Nordik i Astra, oba modele z plusem – pierwsza reprezentuje segment ekonomiczny, druga premium

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony