ReklamaB1 - prenumerata NW podstrony

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

Wydarzenia

12 dni temu  14.03.2019, ~ Administrator   

Równomierność oświetlenia na drodze. Jak o nią zadbać?

Gdyby zapytać kierowców, co jest najważniejsze w oświetleniu samochodowym z pewnością jasność byłaby w czołówce najpopularniejszych odpowiedzi. Wysoko w takiej klasyfikacji znalazłby się także zasięg, inni wskazaliby barwę światła, najlepiej białoniebieską. Równomierność oświetlenia znalazłaby się na szarym końcu, o ile w ogóle ktoś by ją wymienił.

Równomierne oświetlenie drogi jest tym, co charakteryzuje dobre reflektory. Dzięki temu możemy błyskawicznie zauważyć przeszkody na drodze, co nie byłoby możliwe, gdyby droga była oświetlona „nierówno”, z ciemnymi plamami przed samochodem. Oczywiście taką, ukrytą w ciemnej plamie przeszkodę również zauważymy, gdy się do niej zbliżymy, ale wówczas może być już za późno, by ją ominąć.

Takie nierówne oświetlenie drogi przed pojazdem powoduje nie tylko większe ryzyko, lecz także szybsze zmęczenie. Oczy i mózg muszą w takich zmiennych warunkach pracować na znacznie większych obrotach. Na szczęście postęp techniczny w ostatnich latach sprawił, że nowoczesne reflektory świecą znacznie bardziej jednorodnie niż światła sprzed 20 czy więcej lat. To między innymi zasługa większego strumienia świetlnego. Ogromne w tym zasługi lamp ksenonowych, które pojawiły się w motoryzacji na początku lat 90. XX wieku. Przy prawidłowym ustawieniu „ksenony” są w stanie dostarczyć trzykrotnie więcej światła niż lampy z żarówkami H4. Najnowsze rozwiązania oparte na LED są w stanie nie tylko dorównać ksenonom, lecz także pokonać je lepszymi parametrami świetlnymi.

Nie jest łatwo pogodzić równomierność o odpowiednim poziomie natężenia oświetlenia z dużym zasięgiem, zwłaszcza gdy źródłem światła jest żarówka halogenowa. Dużo prostsze jest to w przypadku lamp opartych na LED. Wówczas część diod odpowiada za zasięg, a część za to, by kompensować różnice w jasności świecenia. Jeszcze łatwiej uzyskać optymalne efekty oświetlenia drogi, gdy auto jest wyposażone w reflektory LED Matrix. Volkswagen zaprezentował eksperymentalne reflektory wykonane w technologii LCD HD. Jeśli chodzi o jednorodność światła nie można uzyskać lepszego efektu.

Jednak nie trzeba czekać na wdrożenie takich rozwiązań do produkcji, by uzyskać jednorodne światło. Dużo zależy od wybranego źródła światła i samego reflektora. Czym bardziej precyzyjne jest położenie żarnika w lampie halogenowej i odpowiednio łuku wyładowania w lampie ksenonowej, w stosunku do ogniska reflektora tym lepszy wynik uzyskamy zarówno w zasięgu świecenia jak i równomierności. Dlatego warto kupować tylko markowe źródła światła, które charakteryzują się powtarzalnością – żarnik czy łuk są zawsze w tym samym miejscu. Firma OSRAM jako producent źródeł na pierwszy montaż, spełnia najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczące powtarzalności oraz dokładności wykonania produktów co zapewnia najwyższą jakość oraz pozwala zdobyć zaufanie klienta.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 2

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 1
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony