Klocki hamulcowe zaprojektowane są do pracy w optymalnym zakresie temperatur
Pojazdy o wysokich osiągach wymagają hamulców, które zaprojektowano dla konkretnej marki i modelu. Wystarczy się zastanowić – wymagające auta prowadzi się zupełnie inaczej niż mniejsze samochody zaprojektowane do jazdy miejskiej. Wobec tego oczekiwania w stosunku do układu hamulcowego są również inne.
Zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego tak jest. Gdy pojazd zwalnia, na skutek tarcia hamulce zamieniają jego energię kinetyczną w ciepło. Ponieważ jednak energia kinetyczna wzrasta wraz z kwadratem prędkości, hamowanie przy wyższych prędkościach w przypadku pojazdów o wysokich osiągach powoduje wykładniczo zwiększone zapotrzebowanie na skuteczność układu hamulcowego, generując znacznie więcej ciepła. Jeśli nie zostanie skutecznie rozproszone, ciepło gromadzi się i powoduje zanik siły hamowania – jedno z największych wyzwań w segmencie pojazdów o wysokich osiągach.
Z tego właśnie powodu ważne jest, aby zawsze montować tylko części wysokiej jakości, które sprostają tym dodatkowym wymaganiom, na przykład klocki hamulcowe zaprojektowane są do pracy w optymalnym zakresie temperatur. Ich przekroczenie spowoduje wadliwe działanie żywic i materiałów w okładzinach ciernych, tworząc zaburzającą hamowanie warstwę gazu pomiędzy klockiem a tarczą. Najlepszym sposobem zapobiegania temu zjawisku jest wybór klocków zaprojektowanych specjalnie do układów hamulcowych wysokich osiągów, o wysokim i stabilnym współczynniku tarcia, które sprostają wyższym temperaturom. Dlatego w Delphi Technologies tak starannie dobierane są materiały cierne, składające się z mieszanki ponad 130 składników – wszystko po to, aby stworzyć odpowiednie klocki do konkretnego pojazdu. Niektóre marki na rynku części zamiennych stosują tylko jedną lub dwie formuły, co powoduje nieunikniony kompromis w zakresie wydajności.
Nadmierne ciepło może mieć również szkodliwy wpływ na tarcze hamulcowe pojazdu. Klocki poddane działaniu wysokich temperatur mogą przenosić cienką warstwę materiału ciernego na powierzchnię tarczy. I chociaż zjawisko to jest korzystne podczas docierania, jego stałe występowanie negatywnie wpływa na siłę hamowania. Co gorsza, wraz z pocieraniem klocków o lakierowaną powierzchnię dochodzi do nierównomiernego nagrzewania tarczy. Jeśli temperatura w niektórych obszarach przekroczy 650°C, żeliwo zmienia się strukturalnie i przekształca w twardy materiał, zwany cementytem, tworząc wypukłe punkty, które prowadzą do wibracji hamulców i przedwczesnego zużycia tarcz.
Krytyczne jest zatem zapewnianie sposobów odprowadzania energii cieplnej. Czołowi producenci oferują szereg różnorodnych technologii chłodzenia. Weźmy na przykład wentylowane tarcze hamulcowe Delphi. Nieustanny przepływ powietrza pomiędzy powierzchniami tarczy lub przez umieszczone w niej kanały umożliwia rozproszenie jeszcze większej ilości ciepła, co podnosi skuteczność chłodzenia i odporność na pęknięcia spowodowane szokiem termicznym. Podobnie specjalne osiowe otwory w nawiercanych tarczach rozpraszają ciepło i usuwają pył oraz gazy powstające w trakcie hamowania, co pozwala utrzymać niską temperaturę powierzchni klocka, zapewniając jego czystość oraz minimalizując odkształcenia i wypaczenia w wyniku działania wysokich temperatur, a także zanik siły hamowania.
Inny element wrażliwy na ciepło to płyn hamulcowy. Gdy osiąga temperaturę wrzenia, zmieniając stan skupienia w gazowy w wyniku długotrwałego lub gwałtownego hamowania, dochodzi do obniżenia skuteczności przenoszenia siły. Najpierw pedał hamulca staje się miękki, ale wraz z gotowaniem się płynu opada aż do podłogi, potencjalnie uniemożliwiając hamowanie. Co gorsza, wzrost zawartości wody w płynie z upływem czasu oznacza niższą temperaturę wrzenia. Dlatego stosowanie płynu o wysokiej temperaturze wrzenia ma kluczowe znaczenie. Opracowany przez Delphi Technologies płyn zgodny ze specyfikacją DOT 5.1 ma wyjątkowy skład gwarantujący wysoką temperaturę wrzenia, a co za tym idzie – zapewnia wysoką skuteczność hamowania.
Podczas kolejnego serwisowania hamulców w pojeździe o wysokich osiągach wybieraj tylko części gwarantujące najwyższe osiągi, zaprojektowane do konkretnego pojazdu, z myślą o jego specjalnych wymaganiach.
Komentarze (0)