Kask, rękawice i skórzany kombinezon to elementy biernej ochrony zdrowia i życia motocyklisty. Do aktywnych zaliczyć można jego sprawne oświetlenie.
W kwestii oświetlenia pojazdu wiele uwagi poświęca się reflektorom głównym. Wiąże się to zarówno z obowiązkiem jazdy z włączonymi światłami mijania przez całą dobę, jak i zapewnieniem optymalnej widoczności. To ważne dla kierującego i z perspektywy widzenia pojazdu przez pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Motocykl jest tu szczególnym przypadkiem. Z racji osiągów – z zachowaniem obowiązujących ograniczeń prędkości – dysponuje nieporównywalnie lepszym przyspieszeniem niż większość samochodów. Chociażby dlatego kierowcy aut powinni mieć zapewnioną większą szansę na dostrzeżenie nadjeżdżającego jednośladu z dalszej odległości. Warto zatem stosować żarówki charakteryzujące się jasnym światłem, jak Philips X-tremeVision moto, które dysponują wydajniejszą aż o 130% wiązką w porównaniu do wymaganego prawem minimum. Poza tym gwarantują wysoką wytrzymałość na wstrząsy i wibracje rzędu 10 G. Żarówka w reflektorze głównym to jednak nie wszystko.
– Jednoślady zdobywają coraz większą popularność, głównie w segmencie motocykli do 125 cm3, skuterów i motorowerów. Dla wielu osób stają się efektywnym środkiem transportu w zatłoczonych aglomeracjach miejskich – mówi Wioletta Pasionek, marketing manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips. – I właśnie jazda w ruchu ulicznym stanowi doskonały przykład, jak ważne jest oświetlenie jednośladu z każdej strony. Próba wykonania manewru z niesprawną żarówką kierunkowskazu czy stopu może mieć poważne konsekwencje.
Marka Philips oferuje zestaw żarówek sygnalizacyjnych i pomocniczych do jednośladów. Do kierunkowskazów przeznaczone są typy: W5W, W16W, W21W, WY21W, WY5W, H21W, R5W, R10W, RY10W, P21W, PY21W czy P21/5W. Już ten zestaw pokazuje, jak różne konstrukcje i instalacje stosowane są przez producentów motocykli, skuterów i motorowerów. Część z nich można użyć do świateł STOP (W16W, W21/5W, P21W czy P21/5W), ale są też dodatkowe typy – PR21W czy PR21/5W. Podobnie jest z żarówkami do świateł postojowych z przodu i z tyłu, w których występują typy: T2W, T3W, T4W, H6W czy W3W. Natomiast podświetleniu tablicy rejestracyjnej może posłużyć typ C5W.
Oczywiście nie należy zapominać, że w reflektorach głównych występują żarówki do świateł mijania i drogowych. Philips proponuje do nich Vision moto (H4, H7 i HS1), CityVision moto (H4, H7, HS1), wspomniane już X-tremeVision moto (H4, H7) i CrystalVision ultra (H4, H7 i HS1) oraz typy: H1, H3, H9, H11, HB3, HB4, R2, S2 i S3.
– Jednoślad w porównaniu z samochodem jest zdecydowanie prostszą konstrukcją, ale w kwestii oświetlenia praktycznie nie ma różnic. Mnogość możliwych rozwiązań ilustruje paleta naszych produktów, dlatego przed wymianą konkretnej żarówki należy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, który typ będzie pasował – dodaje Wioletta Pasionek z Lumileds Poland. – Inaczej jest w przypadku żarówek halogenowych do reflektorów głównych, ich parametry świecenia możemy dostosować do własnych preferencji. Przy wyborze warto jednak kierować się wydajnością wiązki światła, barwą świecenia i odpornością na drgania.
Komentarze (0)