Warto wiedzieć

ponad rok temu  14.10.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Szkolenie z montażu systemu czterech kamer – jak likwiduje się „martwe pole”

Do kalibracji kątów obrazu kamer w pojazdach o długości nawet do 10 m i wysokości 3,5 m wymagana jest duża hala oraz równomierne oświetlenie jej wnętrza – tylko wtedy precyzyjnie ułożone i przyklejone na posadzce maty pozwolą sprawnie złożyć obraz z 4 kam

Kamery i radary systemu ADAS to nadal zdobycze najnowszych propozycji koncernów motoryzacyjnych. Przede wszystkim aut osobowych, w dodatku raczej z wyższej półki cenowej. Całą „resztę świata” na wyższy poziom bezpieczeństwa wnieść mogą propozycje powstałe z myślą o rynku posprzedażowym. Zwłaszcza gdyby tak nowoczesny warsztat miał podjąć się wyzwania montażu i kalibracji nie jednej, a aż czterech kamer!

Na aftermarkecie nie brakuje kamer, które zamontowane w górnej części szyby czołowej, rejestrując obraz, komunikują się z instalacją CAN samochodu, by wyświetlać piktogramy na ekranie głównym zegarowego wyświetlacza zamontowanego na desce rozdzielczej. Te co bardziej zaawansowane wymagają kalibracji i choćby z tego powodu stanowią domenę wyspecjalizowanych warsztatów. Analogicznie będzie w przypadku propozycji marki Dometic.
Dometic już jakiś czas temu rozpoczął specjalne szkolenia produktowe, na które zaprasza dealerów. Nasza redakcja miała okazję uczestniczyć w wydarzeniu (3 września br. w siedzibie firmy Benimar w Kędzierzynie-Koźlu) o tyle wartym uwagi profesjonalistów aftermarketu, że prezentacja i instruktażowy montaż dotyczył 4-kamerowego systemu wideo CAM 360 AHD przeznaczonego do stosowania w pojazdach typu kamper czy użytkowych o jeszcze większych gabarytach. Ba! Nawet ciężarowych, bo system przesyłający panoramiczny obraz o kącie 360° zapewnia widok otoczenia pojazdu z lotu ptaka, na boki, z przodu i z tyłu nawet w pojazdach o długości 10 m. Jak istotny to sygnał rynkowy dowodzi komentarz reprezentanta firmy Dometic.
– Zwieńczona sukcesem instalacja CAM 360 AHD likwiduje „martwe pole” – podkreślmy, że tylko zwieńczona sukcesem, bo nie wyobrażamy sobie, by podjął się jej klient końcowy, więc umyślnie instruktaż procedury kalibracji i same maty kalibracyjne zarezerwowane są dla naszych dealerów – autoryzowanych punktów dystrybucji produktów caravaningowych oraz dla potencjalnych firm, warsztatów zainteresowanych współpracą – wyjaśnia Grzegorz Rybak, sales manager w firmie Dometic Poland.
Ostatni komunikat o tyle wart jest uwagi, że okres lockdownu wzmógł zainteresowanie firm transportowych uzbrojeniem pojazdów w systemy wspomagające kierowców. Zależy im bowiem na zatrzymaniu kierowców, poprawie warunków ich pracy.
– Jest też druga strona medalu, debiutujący kierowcy zawodowi, a więc mniej doświadczeni, wciąż zasilają szeregi sektora transportowego. Otóż, by ograniczyć szkodowość pojazdów, a też ryzyko kolizji na terenie centrów logistycznych, te ostatnie co rusz wprowadzają w regulaminach zapisy, które niejako wymuszają na firmach transportowych konieczność doposażania floty pojazdów w rozwiązania typu ADAS, by w ogóle kierowcy mogli dokować swymi ciężarówkami do ramp załadunkowych – dodaje Grzegorz Rybak, Dometic Poland.
Podkreślmy, że wspomniany system wideo CAM 360 AHD służy do monitorowania bezpośredniego otoczenia pojazdu, np. podczas jazdy, zmiany pasa ruchu, manewrowania czy parkowania. Nie bez powodu cieszy się rosnącym zainteresowaniem właścicieli kamperów. Popyt na to i podobne rozwiązania będzie najpewniej rósł. W związku z tym specjaliści będą coraz częściej pożądani, by takie kamery zamontować, a przede wszystkim opanować sztukę ich kalibracji. A jest to sztuka, skoro mowa aż o 4 kamerach, każda montowana jest na zewnętrz poszycia pojazdu. Każda też (o czułości 0,1 luksa i kącie widzenia 180°) deklaruje się stopniem ochrony IP69, więc jest odporna na wysokie ciśnienia wody i wysoką temperaturę.

Jak to działa?
Procesor obrazu w czasie rzeczywistym łączy zarejestrowane obrazy w jeden obraz panoramiczny 360° stanowiący widok z lotu ptaka pojazdu oraz jego otoczenia: z przodu, z tyłu i z obu boków. Moduł sterujący posiada 4 wejścia kamer i łączy je z ekranami za pomocą złącza wtykowego. System kamer jest aktywowany natychmiast po uruchomieniu pojazdu. W zależności od ustawień, pojedyncze kamery mogą być aktywowane przez sygnały wejściowe, np. za pomocą sygnału kierunkowskazów lub biegu wstecznego. Zalecany jest montaż wraz z dedykowanym wyświetlaczem, acz nie stoi na przeszkodzie, by obraz aktywowany był na innym, już funkcjonującym w aucie.
Zestaw montażowy, prócz 4 kamer, sterownika, odbiornika podczerwieni i pilota, zestawu kabli (6-metrowego dla przedniej kamery, 2 x 10 m – lewa/prawa kamera 
i 1 x 17 m tylna kamera), przeznaczony dla fachowców skrywa także maty kalibracyjne. System wideo CAM 360 AHD należy instalować na stałe dopiero po pomyślnej kalibracji testowej. Przed przystąpieniem do wiercenia lub przykręcania wkrętami owych kamer należy upewnić się, że zastosowano wystarczająco długie przewody. A po wywierceniu otworów montażowych w poszyciu – najczęściej dla zamontowania kamer bocznych, zabezpieczyć je środkiem antykorozyjnym.
Już samo ułożenie wiązki przewodów do owych kamer bywa wyzwaniem. Stąd adekwatna uwaga dla montażystów: prawidłowe ułożenie i połączenie przewodów stanowi warunek trwałego i niezakłóconego funkcjonowania montowanych dodatkowo elementów wyposażenia.
– Do sprawdzania napięcia w przewodach elektrycznych należy używać tylko testera diodowego lub woltomierza. Testery z neonówką pobierają zbyt dużo prądu, co może spowodować uszkodzenie układu elektronicznego pojazdu – zwraca uwagę Grzegorz Rybak, Dometic Poland.

Przydadzą się taśmy miernicze i poziomica
W miarę wypoziomowana posadzka, co najmniej 10-metrowej długości taśmy miernicze, wielokroć dłuższe zwoje taśmy samoprzylepnej… Prócz wskazanych nieodzowne dla precyzyjnego ułożenia mat kalibracyjnych okażą się pomiary poziomicą. Chodzi o to, by z możliwie dużą precyzją (najlepiej co do centymetra) wyznaczyć pionowe gabaryty pojazdu – jego obrys. Należy upewnić się, że do montażu kamery wybrano możliwie jak najbardziej zbliżoną do pionu powierzchnię. Powtórzmy za producentem systemu: aby uzyskać najlepsze rezultaty, kamery należy montować jak najwyżej i jak najbliżej środka pojazdu. Z tych i innych względów trzeba tymczasowo zamocować kamery za pomocą pasków taśmy klejącej, by łatwo było dokonać odpowiednich korekt.
W firmie Benimar podczas szkolenia korzystano z zestawu 4 mat kalibracyjnych (alternatywnie mogą to być 2 maty). Te należy ułożyć w taki sposób – z zachowaniem dystansów zawartych w szczegółowym instruktażu, by utworzyć z nich prostokąt wokół pojazdu. Pozostaje włączyć zapłon, aby aktywować system. I wreszcie przystąpić do kalibracji. Wreszcie, bo może okazać się, że przeszkodą w inicjowaniu procedury jest nie dość precyzyjne ułożenie mat kalibracyjnych, do montażu kamery nie wybrano zbliżonej do pionu powierzchni, a jej (lub niejednej) punkt mocowania jest za nisko… Okazji, by wrócić się o kilka stron instrukcji „dla wtajemniczonych”, jest niemało. Zajęcie to zdecydowanie dla przynajmniej dwóch osób!
Zakładając, że zachowaliśmy wyczekiwaną precyzję, pozostaje aktywować na ekranie monitora systemu wideo CAM 360 AHD pozycję „Calibration” i… wprowadzić hasło. Klucz zabezpiecza przed nieuprawnionymi do procedury kalibracji. Kolejno program każe nam wybierać poszczególne kamery. Sprawdza, czy kąty obrazu kamer są ustawione tak, aby widoczna była cała mata kalibracyjna. W razie potrzeby należy dokonać odpowiednich korekt.
– O ile asymetrycznego przesunięcia mat kalibracyjnych nie można skorygować za pomocą oprogramowania, to w celu dokonania dokładnej regulacji wystarczy zmienić parametry na ekranie. Ale tylko wtedy, gdy maty są ułożone prostokątnie – podpowiada Grzegorz Rybak, Dometic Poland.

Kluczem do sukcesu okazuje się…
Zachowanie kątów prostych między taśmami wyznaczającymi prostokąt wokół pojazdu. Szkolenie potwierdziło też, jak bardzo istotne jest równomierne oświetlenie wnętrza hali. Cień padający na fragment maty, odbicie z lustra czy szyb… Maty kalibracyjne muszą być oświetlone równomiernie, by w ogóle aktywować procedurę kalibracji. Szkolenie potwierdziło też, jak bardzo trzeba się ćwiczyć w coraz precyzyjniejszym ustawianiu kamer – najczęściej obu bocznych (ich wysokości nad jezdnią), aż nie będzie widać żadnego przesunięcia w złożeniu czterech obrazów w jeden. Na szczęście czasem wystarczy zmienić parametr „Offset”, wprowadzić pożądane parametry (z pomiarów pomiędzy matami a taśmami), by osiągnąć perfekcyjny obraz z lotu ptaka.
Po zakończeniu kalibracji na wyświetlaczu pojawia się komunikat „Calibration successful”. Wówczas trzeba jeszcze wykonać jazdę próbną, upewniając się, że faktycznie obraz z każdej kamery precyzyjnie, niczym „trzecie oko” kierowcy, rejestruje dynamiczne obiekty (przyda się poinstruowany statysta), a podczas ciasnych manewrów skrupulatnie „mierzy” dystans dzielący pojazd od przeszkody. Myliłby się jednak ten, kto sądzi, że to koniec zwyczajowej dniówki. Montaż kamer wymaga wykonania otworów na śruby M3 x 20 mm. W zależności od grubości karoserii wymagane mogą być dłuższe lub krótsze śruby, a w przypadku kampera bardzo pracochłonne okaże się rozprowadzenie kabli po wnętrzu pojazdu. Zwłaszcza dla zasilania kamer bocznych i tej tylnej.
Niby drobiazg, ale obserwując szkolenie zorganizowane po raz pierwszy w Polsce z montażu systemu wideo CAM 360 AHD przez Dometic Poland, nietrudno odnieść wrażenie, jak pracochłonne to zajęcie. Angażuje przynajmniej dwójkę pracowników warsztatu, więc absolutnie nie może być tanie. Tysiąc czy kilka tysięcy złotych? Może się okazać, że cena likwidacji obszaru wokół pojazdu, który nie jest widoczny dla kierowcy w lusterkach bocznych ani w lusterku wstecznym (kampery i auta dostawcze czy ciężarowe!), nie gra takiej roli.

Tekst i fot. Rafał Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Nim nie zwieńczymy z powodzeniem kalibracji, kamery montujemy na taśmach samoprzylepnych
Moduł sterujący jest dostarczany w stanie gotowym do montażu, wystarczy zainstalować go w miejscu chronionym przed wodą, w pobliżu monitora (najlepiej pod deską rozdzielczą lub siedzeniem kierowcy)
To zajęcie zdecydowanie dla przynajmniej dwóch osób! Należy upewnić się, że do montażu kamery wybrano możliwie jak najbardziej zbliżoną do pionu powierzchnię. Profesjonalna usługa to także zapisywanie konfiguracji wraz z kalibracją na zewnętrznym nośniku (pamięci USB)
To zajęcie zdecydowanie dla przynajmniej dwóch osób! Należy upewnić się, że do montażu kamery wybrano możliwie jak najbardziej zbliżoną do pionu powierzchnię. Profesjonalna usługa to także zapisywanie konfiguracji wraz z kalibracją na zewnętrznym nośniku (pamięci USB)
Statyczną kalibrację wieńczy krótki test z parkowania i manewrów. Dopiero wtedy można przystąpić do umocowania kamer na stałe i ukrycia wiązek kabli zasilających

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony