Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Szpachle w systemie lakierniczych powłok renowacyjnych

Naprawy renowacyjne pojazdów to skomplikowany proces, wymagający precyzji, doświadczenia oraz przestrzegania pewnych zasad technologicznych, które zapewniają prawidłowość wykonywanych prac. Poniżej przedstawimy różnorodność oraz możliwości stosowania szpachlówek poliestrowych.
Jako technologa zabezpieczeń antykorozyjnych interesują nas szczególnie właściwości zarówno chemiczne jak i fizyczne, dlatego że szpachlówki stanowią pierwszą warstwę nakładaną na podłoże, a więc istotny jest wybór odpowiedniego wyrobu.
Niewątpliwie najważniejszym czynnikiem, decydującym o trwałości, jakości i walorach estetycznych powłoki jest przygotowanie powierzchni.
Celem przygotowania powierzchni oprócz wyżej wymienionych jest:
- Usunięcie produktów korozji.
- Usunięcie zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych – odtłuszczenie powierzchni.
- Nadanie odpowiedniej chropowatości.
- Wyrównanie wszelkich nierówności podłoża – szpachlowanie.
Kolejne etapy naprawy pojazdów obejmują (jest to w dalszym ciągu przygotowanie powierzchni pod lakier zewnętrzny):
- Nakładanie warstw zapewniających przyczepność oraz zabezpieczenie antykorozyjne
- Nakładanie warstwy izolacyjnej w celu odseparowania warstwy gruntującej od ostatecznej warstwy nawierzchniowej
- Nakładanie w razie potrzeby warstwy wypełniającej
- Uszczelnienie szwów spawalniczych
- Nakładanie powłoki zewnętrznej – lakierowanie

Szpachlówka poliestrowa drobnoziarnista
Jako pierwszą zaprezentujemy szpachlówkę drobnoziarnistą. Jest to produkt dwuskładnikowy. Pierwszy składnik stanowi szpachlówka poliestrowa, zazwyczaj koloru białego bądź beżowego, natomiast drugi składnik, który jest inicjatorem tlenkowym, to utwardzacz. Ze względu na wyjątkową miękkość bardzo dobrze się nakłada, nie powinna osiadać i pozostawiać dziurek, co pozwoli skrócić i ułatwić proces naprawy karoserii. Podczas szlifowania szpachlówka drobnoziarnista nie powinna zapychać papieru. Jest idealnym produktem do małych napraw renowacyjnych dzięki dużej szybkości utwardzania, po którego całkowitym procesie zostawia gładką i matową powierzchnię.

Szpachlówka z drobnymi cząstkami aluminium
Kolejnym produktem dostępnym na rynku jest szpachlówka z dodatkiem aluminium. Szpachlówki aluminiowe charakteryzują się dobrą elastycznością, przyczepnością oraz przewodnością cieplną zbliżoną do przewodności cieplnej karoserii pojazdu, dlatego dobrze spełniają swoją rolę na dużych powierzchniach, które są narażone na częste zmiany temperatury i drgania. Można zatem je nakładać na dachy pojazdów, pokrywy silników lub duże pionowe płaszczyzny. Cechą charakterystyczną niektórych przedstawicielek jest ich tiksotropowa struktura. Tiksotropia oznacza odwracalny proces przemiany zolu w żel zachodzący pod wpływem czynników mechanicznych (mieszanie, wstrząsanie), innymi słowy przemiana ta polega np. na upłynnianiu się wyrobów lakierowych podczas wstrząsania. W przypadku szpachlówki aluminiowej struktura ta nadaje jej pewną sztywność zwiększając elastyczność. Wprowadzenie dwóch różnych substancji o charakterze wypełniającym oraz bardzo drobnych cząstek aluminium pozwala uzyskać produkt wysokiej jakości.

Szpachlówka wzmocniona włóknem szklanym
Szpachlówka wzmacniana włóknem szklanym to kolejna z dostępnych na rynku. Dwuskładnikowa szpachlówka na bazie poliestrów, podobnie jak niektóre z dodatkiem aluminium, posiada strukturę tiksotropową nadającą jej sztywność oraz zawiera włókna szklane (od 3 mm do 6 mm), które zwiększają wytrzymałość tego rodzaju szpachlówek. Takie właściwości zapobiegają pęknięciom lub zmniejszają pęknięcia powstające w bardzo grubych warstwach. Doskonałe cechy wytrzymałościowe oraz sztywność powodują jednak, że szpachlówka ta jest trudniejsza w obróbce i szlifowaniu. Jednak zaletą jest to, że niektóre z nich można zmieszać ze szpachlówką drobnoziarnistą, co pozwala uzyskać szpachlówkę łatwiejszą w szlifowaniu, bardziej wytrzymałą i dającą grubiej się nałożyć, czyli bardziej wypełniającą.

Szpachlówka gruba i twarda
Prace renowacyjne pojazdów wymagają niekiedy zastosowania szpachlówki, którą można grubo nałożyć wszędzie tam, gdzie naprawa wymaga zastosowania grubego wypełnienia np. po “klepaniu” blachy na drzwiach pojazdu. Odpowiedzią na takie wymagania jest szpachlówka, która jest twarda i gruba. Produkt ten nie tylko daje się grubo nakładać, ale jest też bardzo twardy po utwardzeniu. Tego typu produkt jest godny uwagi, chociażby ze względu na to, że nadaje się na bardzo grube wypełnienia, w przypadkach, kiedy potrzebujemy “zabetonować” wgłębienie. Inną zaletą szpachlówki jest łatwość obróbki, a także możliwość nakładania cienkich i wielu warstw, przy profesjonalnym stosowaniu można nakładać na pionowe płaszczyzny.

Szpachlówka natryskowa
W przypadku potrzeby zastosowania wyrobu wysoce wypełniającego na uwagę zasługuje szpachlówka natryskowa (wypełnienie 350-450 mm), której dużą zaletą jest bardzo dobra adhezja do podłoża oraz lekkość szlifowania. Jest to produkt specjalnego stosowania dla wyrównywania rys w metalu i drewnie. Aplikacja odbywa się za pomocą pistoletu lakierniczego.
Należy pamiętać, że niedokładne lub niedostateczne wymieszanie szpachlówki i utwardzacza może powodować przebarwienia lakieru lub niewystarczające utwardzenie produktu.
Wszystkie produkty przeznaczone do wyrównywania podłoża są zazwyczaj wykonywane na bazie poliestrów. Dwuskładnikowa szpachlówka poliestrowa stała się w przeciągu kilku lat dość powszechnym wyrobem, stosowanym do wypełniania nierówności w karoseriach pojazdów użytkowych oraz akcesoriach wykonanych z tworzyw sztucznych. Taką popularność zawdzięcza zapewne dobrej przyczepności do podłoża, oczywiście pod warunkiem odpowiedniego przygotowania powierzchni. Jeszcze raz chcę podkreślić, że kluczową rolę w zagwarantowaniu dobrej adhezji do podłoża ma prawidłowe przygotowanie powierzchni.
Powyższą prawidłowość można przedstawić w postaci umownego schematu, który ma na celu zobrazowanie jedynie zależności mówiącej o wzroście przyczepności wraz z odpowiednim przygotowaniem powierzchni karoserii pojazdu. Nie należy jednak zapominać, że po uzyskaniu zbyt wysokiej gładkości adhezja znacznie się pogorszy.
Na naszym rynku istnieje wiele produktów przeznaczonych do wypełniania nierówności, wgnieceń lub ubytków spowodowanych korozją powierzchniową, rys, dziurek itp. Oprócz najbardziej popularnych poliestrowych dobrze “sprawują się” także produkty nitrosyntetyczne, wszędzie tam, gdzie trzeba wypełnić malutkie dziurki. Charakteryzują się wysokimi własnościami wypełniającymi oraz niską absorpcją. Szeroka, dostępna gama produktów umożliwia ich dobór w zależności od potrzeb.

mgr inż. Dorota Kropelnicka - Babiak
PRONET COLOR ®



B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony