Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Szybkie i precyzyjne odszukiwanie właściwego koloru

Ustalenie prawidłowego koloru jest jednym z decydujących kroków roboczych w naprawie lakierniczej pojazdu. Tutaj ponad wszystko liczy się dokładność, ponieważ oko ludzkie jest bardzo krytyczne. Jest ono w stanie dostrzec nawet najmniejsze różnice. Tylko wtedy, kiedy nie widać różnicy pomiędzy lakierowaniem oryginalnym a naprawczym, klient będzie naprawdę zadowolony. Dlatego też stała poprawa w odnajdywaniu kolorów jest ważnym tematem dla producentów lakierów.
Jako “kolor” definiujemy kolor, który jest odzwierciedlony przez producenta pojazdu na polakierowanych przez niego blachach. Producent rozdziela te blachy jako próbki poszczególnym producentom lakieru,którzy zajmują się zaopatrzeniem w lakier instalacji produkcyjnych oraz warsztatów lakierniczych.
W praktyce ten “pierwotny” kolor można odnaleźć na pojazdach dostarczanych przez producenta w mniej lub czasem silniej różniących się wariantach. Mówimy wtedy o “niuansach” lub “odcieniach”, “wariantach” danego koloru. Te “warianty” są przedmiotem uwagi producentów lakierów renowacyjnych oraz lakierników.
Warianty dla prawidłowego umiejscowienia w palecie kolorów, opisywane są w powiązaniu z kolorem pierwotnym. Mówimy wtedy np. o wariancie jaśniejszym, bardziej czerwonym lub w odcieniach metalicznych np. drobniejszym.
Sytuacja komplikuje się stale, gdyż coraz więcej producentów pojazdów projektuje ciągle większą paletę kolorów. Lakiernik musi więc mieć środki, by szybko i pewnie znaleźć prawidłowe rozwiązanie.

Identyfikacja koloru
Aby odnaleźć prawidłowy odcień, należy najpierw odnaleźć oryginalne oznaczenia koloru w postaci kodu producenta. Jest on z reguły umieszczany na pojeździe w przeznaczonym do tego celu miejscu.
Jeśli mamy odnaleziony prawidłowy kolor, musimy się upewnić, czy w ramach tego koloru mogą wystąpić warianty. Do tego celu służą nam różne rodzaje nośników kolorów.

Lista kolorów i mikrofilmy
Jest zbiorem kodów kolorów wszystkich odcieni seryjnych i firmowych, wszystkich marek samochodów osobowych i typów pojazdów z całego świata. Zawiera również szereg dodatkowych wskazówek dotyczących odcieni i różnych wariantów.
Mikrofilmy, w formie tradycyjnej drukowanej i na płycie CD dają przegląd aktualnego stanu receptur.

System przegródek (boksów)
Pojedyncze wzorniki koloru są za pomocą odpowiedniego sposobu postępowania nanoszone na karty różnej wielkości i różnego kształtu, które to są
w przejrzysty sposób grupowane do poszczególnych przegródek czy bloczków. Dzięki ich konstrukcji możliwa jest aktualizacja, poprzez uzupełnianie odcieni.

Waga i komputer
Waga może być oddalona od komputera o kilkadziesiąt metrów, co umożliwia wykorzystanie komputera znajdującego się np. w biurze. Po znalezieniu odpowiedniej receptury w bazie danych i wpisaniu żądanej ilości, do namieszania wlewa się odpowiednie, wskazane przez wyświetlacz wagi ilości poszczególnych składników na zasadzie “do zera”.
W przypadku przelania zadanej wartości składnika, istnieją tzw. funkcje automatycznej korekty, czyli przeliczenie ilości pozostałych składników do osiągnięcia właściwego rezultatu.
Ponadto w trakcie dobarwiania niezbyt dobrze pasującego koloru, istnieje możliwość zapisania nowej receptury w banku receptur własnych, poprzez zmniejszenie liczby błędów w czasie mieszania zaoszczędzamy czas i wydatki.

Próbki natryskowe
Służą do kontroli poszczególnych kroków w czasie poprawiania kolorów. Jest to próbka koloru służąca podejmowaniu decyzji.
Próbkę natryskową powinno się wykonywać zgodnie z techniką aplikacji, tzn. tym samym pistoletem lakierniczym, jakim będziemy lakierować, z odpowiedniej odległości i nałożyć wymaganą liczbę przejść.

Wynik
Lakierowanie naprawcze o najwyższej jakości, które nie różni się od koloru pojazdu.





Alina Corradini
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony