Odbywające się w Brnie, w cyklu dwuletnim, Międzynarodowe Targi Samochodów Użytkowych AUTOTEC są znaczącym wydarzeniem wśród krajów Środkowej i Wschodniej Europy. Ponadto są jednym z pięciu światowych wydarzeń branżowych, figurującym w prestiżowym kalendarzu związku O.I.C.A. (Association of Automobile Manufacturers).
Tegoroczna edycja targów AUTOTEC (4 – 9 czerwca 2004 r.) odbyła się w Czechach już jako państwie członkowskim UE, co nie pozostało bez wpływu na liczbę i profil zagranicznych wystawców oraz gości zwiedzających targi. Liczba reprezentowanych przez uczestników targów krajów i procent zwiedzających z zagranicy w porównaniu z poprzednią edycją wzrosły z 4.6 do 7.8 %. Ponadto liczba oficjalnych gości zagranicznych potroiła się, a liczba dziennikarzy spoza Rep. Czeskiej wzrosła o 25 %.
Dzięki poczynionym w ciągu ostatnich lat inwestycjom w infrastrukturę Centrum Wystawienniczego podwyższył się standard prezentacji. Po raz pierwszy wszystkich siedmiu europejskich producentów ciężarówek miało stoiska zlokalizowane w pawilonach.
Wystawcy
Ogółem 80,1% ankietowanych wystawców potwierdziła, iż osiągnęli główne cele swojego wystąpienia. 70,6% wystawców było zadowolonych ze swoich osiągnięć. 73,6% firm jest przekonanych do uczestnictwa w kolejnej edycji imprezy. Nie zabrakło również firm z Polski. Swoje stoiska miały m.in. firmy Prokom i Wuzetem.
Zwiedzający
W ciągu pierwszych pięciu dni targi odwiedziło 4119 zwiedzających z zagranicy, z 32 krajów (7.8 % ogólnej liczby zwiedzających). Największa liczba gości przyjechała ze Słowacji, Polski, Niemiec, Austrii, Włoch i Węgier.
Z przeprowadzonych wśród gości ankiet wynika, że 79,9 % zwiedzających było zainteresowanych nowościami i trendami w branży. 85,2% respondentów z profesjonalizmu imprezy, a 75% ze sfinalizowanych kontraktów. Wśród zwiedzających 59,7% stanowili tzw. “decision makers”, którzy decydują o inwestycjach w swoich firmach.
W opinii 60,9% zapytanych znaczenie targów będzie wzrastać w nadchodzących latach, 25,4% z nich uważa, że nic się w tej kwestii nie zmieni. 95, 9% zwiedzających deklarowało, iż poleciłoby tą imprezę targową swoim partnerom biznesowym, przyjaciołom i współpracownikom. 80,8 % ma zamiar odwiedzić targi w kolejnej ich edycji.
Media
W ciągu pierwszych dni targów w Centrum Prasowym akredytowało się 687 dziennikarzy z 13 krajów. Przedstawiciele mediów spoza Rep. Czeskiej przyjechali m.in. ze Słowacji, Danii, Finlandii, Chorwacji, Włoch, Węgier, Niemiec, Polski, Austrii, Rosji, Szwajcarii i USA.
Na kolejną edycję Targów AUTOTEC organizatorzy zapraszają w czerwcu 2006 roku.
W dniach od 2 do 9 czerwca 2005 r. w Brneńskim Centrum Wystawienniczym odbędą się Targi Autosalon, będące prezentacją osiągnięć branży samochodów osobowych i wszystkiego, co z nimi jest związane.
Opinia polskiego wystawcy:
Na Targach Brneńskich Autotec 2004 firma PROKOM Sp. z o. o. wystawiała się po raz pierwszy. Podczas targów nasze wyroby spotkały się z dużym zainteresowaniem. Bardzo istotne okazało się posiadanie przez nas certyfikatu ISO 9001:2000, o który było wiele zapytań. Klienci interesowali się zarówno naszymi przewodami do samochodów ciężarowych, jak również elektroniką. Wśród odwiedzających nasze stoisko przeważali Czesi, choć dość liczną grupę stanowili również reprezentanci krajów ościennych: Węgier, Słowacji oraz Niemiec. Kilku potencjalnych klientów odwiedziło nas w odpowiedzi na rozesłane przez nas imienne zaproszenia, niejednokrotnie przybywając z bardzo odległych miejsc. Odwiedzili nas również przedstawiciele ambasad np. Francji czy Wielkiej Brytanii.
Na targach Autotec nawiązaliśmy wiele interesujących kontaktów, których finalizowanie jest właśnie w fazie realizacji. Dlatego trudno na chwilę obecną jednoznacznie wypowiadać się na temat korzyści płynących z uczestnictwa w wystawie, choć wiadomo, iż podczas tego typu imprez, poza nawiązywaniem nowych kontaktów, bardzo ważne jest również zapoznanie się ze specyfiką rynku w danym państwie czy regionie.
Podsumowując nasze uczestnictwo w Autotec-u nie możemy oprzeć się stwierdzeniu, iż były to udane targi dla firmy PROKOM. Wrażenie to wzmacnia dodatkowo bardzo dobra organizacja naszego pobytu w Brnie oraz wzorowy projekt i realizacja stoiska będące udziałem Agencji Promocji Eksportu z siedzibą w Częstochowie – Przedstawiciela Targów Brneńskich w Polsce.
Marcin Girzejowski
PROKOM Sp. z o. o.
Marcin Girzejowski PROKOM Sp. z o. o.
Komentarze (0)