Wiele samochodów jeździ po drogach z pękniętymi sprężynami zawieszenia. Wydaje się to nieprawdopodobne, ale faktycznie zdarza się, że taka usterka nie daje żadnych objawów, lub są one wyjątkowo dyskretne.
Większość kierowców wyobraża sobie, że pęknięcie sprężyny zawieszenia powinno dać o sobie znać głośnym hukiem i spowodować wyraźny przechył nadwozia. Rzeczywiście – tak może się wydarzyć pod warunkiem, że stanie się to na nierówności, podczas wjeżdżania na krawężnik, a sprężyna pęknie gdzieś w połowie swojej długości. Dodatkowym przypomnieniem powstałej awarii będzie charakterystyczne pobrzękiwanie lub skrzypienie podczas jazdy. To dźwięk zwojów sprężyny, które mogą o siebie uderzać lub przesuwać się po sobie.
Ukryta prawda…
Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że sprężyny zawieszenia na ogół nie pękają w połowie, tylko na pierwszym lub ostatnim zwoju, tuż przy punktach podparcia. W takim wypadku od sprężyny odłamuje się tylko mały kilkucentymetrowy kawałek, który najczęściej wypada z samochodu. Usterka ujawnia się dopiero podczas przeglądu, kiedy mechanik lub diagnosta zwraca uwagę na nieprawidłowe osadzenie sprężyny w mocowaniu. Sprężyna może być przekrzywiona lub wyżłobiła ślad w mocowaniu, ponieważ przy każdym ruchu skręca się wokół swojej osi.
Innym czynnikiem kwalifikującym sprężyny do wymiany jest zaawansowana korozja. W sposób oczywisty zmienia ona charakterystykę pracy sprężyny i zwiększa jej podatność na pękanie.
Jazda na zużytych sprężynach jest możliwa, ale zmienia charakterystykę prowadzenia samochodu. Ze względu na obniżenie prześwitu możliwe jest także uszkodzenie podwozia auta podczas jazdy na nierównościach. Zużyte sprężyny nie tylko pogarszają w sposób odczuwalny właściwości jezdne, ale także wydłużają drogę hamowania i zaburzają pracę układów kontroli trakcji.
Zasady wymiany wg Lesjöfors
Lesjöfors – szwedzki lider w produkcji sprężyn zawieszenia przypomina o najważniejszych zaleceniach obowiązujących przy wymianie sprężyn:
- Sprężyny wymieniamy zawsze parami na danej osi.
- O wymianie sprężyn warto pomyśleć nie tylko wtedy, kiedy ujawni się jakieś pęknięcie lub zaawansowana korozja. Doskonałą okazją jest… montaż instalacji LPG – samochód z nowymi sprężynami lepiej zniesie dodatkowe obciążenie bagażnika, jakim jest zbiornik na gaz.
Inne zalecenia
1. Podczas doboru sprężyn należy ustalić dokładny typ, który będzie odpowiedni do danego samochodu. Chodzi o to, by sprężyny na osi przedniej i tylnej miały tę samą charakterystykę i aby samochód nagle nie był wyższy z jednej strony.
2. Wysokość sprężyn w stanie spoczynku (po wyjęciu z pudełka) nie zawsze przekłada się na ich wysokość w pozycji roboczej (po zamontowaniu). Ze względu na różne technologie produkcji sprężyny mają odmienną charakterystykę. Niektóre pod obciążeniem „zgniatają się” prawie o połowę. Inne – w znacznie mniejszym stopniu.
Fot. Lesjöfors
Komentarze (1)