Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że wycieraczki również decydują o bezpieczeństwie w trakcie jazdy. Obliczono, że podczas okresu eksploatacyjnego pióra wycieraczek przesuwają się tam i z powrotem około pół miliona razy, pokonując przy tym dystans 800 km i wycierając powierzchnię równą kilkudziesięciu boiskom piłkarskim.
Dodać należy, że dane te odpowiadają statystykom europejskim, zgodnie z którymi na południu kontynentu pióra wycieraczek wymienia się co 3 lata, a w północnej Europie raz na 12-18 miesięcy. Tymczasem w Polsce elementy te eksploatowane są średnio przez 4 do 5 lat. Zważywszy, że Polska leży w strefie klimatycznej, w której nie brakuje opadów, o czym świadczy choćby tegoroczne lato, można przypuszczać, że w większości samochodów jeżdżących po polskich drogach wycieraczki nie spełniają należycie swojej funkcji, co negatywnie odbija się na bezpieczeństwie jazdy. Prowadzenie w deszczu samochodu ze zużytymi piórami wycieraczek – szczególnie w nocy – jest prawdziwą udręką. Pozostawiane na szybie smugi niestartej wody powodują rozpraszanie światła reflektorów pojazdów jadących z naprzeciwka, a tym samym oślepianie kierowcy i znaczne ograniczenie widoczności. Brak troski o wycieraczki może zatem mieć tragiczne konsekwencje.
Niestety, podczas rutynowego przeglądu samochodu na stacji kontroli pojazdów nie poświęca się wycieraczkom żadnej uwagi. Dlatego też warto sprawdzić ich stan przy okazji wizyty auta w warsztacie. Takie podejście z pewnością poprawiłoby niechlubną statystykę dotyczącą częstotliwości wymiany tych elementów, a także przyczyniłoby się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza że zbliżają się październikowe i listopadowe szarugi, kiedy to wycieraczki będą szczególnie intensywnie eksploatowane.
Rozwiązaniem ułatwiającym użytkownikowi podjęcie decyzji o wymianie piór wycieraczek jest opracowany przez firmę Valeo specjalny wskaźnik zużycia. Jest to mały, okrągły punkt umieszczony na zacisku pióra. Po zamontowaniu nowego elementu należy usunąć ochronną zaślepkę. Czarne kółeczko zmienia w trakcie eksploatacji swój kolor, stając się z czasem intensywnie żółte, co wskazuje na konieczność wymiany. Wskaźnik taki znajduje się na większości wycieraczek Valeo. Jeśli pióra nie są wyposażone w to rozwiązanie, należy się kierować zasadą, że po roku eksploatacji powinno się je wymienić. Po tym okresie nawet najlepsze wycieraczki tracą swoje pierwotne właściwości. Uszkodzenia mechaniczne oraz te, które zostały wywołane z czynnikami atmosferycznymi, takimi jak niska i wysoka temperatura, promieniowanie UV, kontakt z zawartym w powietrzu ozonem sprawiają, że struktura gumy zmienia się, a niewidoczne gołym okiem pęknięcia oraz stwardnienie materiału uniemożliwiają należyte usuwanie wody z szyby pojazdu. Warto wspomnieć, że przyspieszone zużycie wycieraczek następuje, kiedy zmuszone są one usuwać z szyb błoto, owady, żywicę czy też śnieg. Negatywny wpływ na stan wycieraczek ma również stosowanie niskiej jakości płynu do spryskiwaczy, który może być agresywny chemicznie i wchodzić w reakcję z gumą. Wówczas pióra mogą nadawać się do wymiany zanim minie “przepisowy” roczny okres eksploatacyjny.
Trzeba również podkreślić, że nie wszystkie wycieraczki dostępne na rynku spełniają podstawowe standardy. Wyroby pochodzące od nieznanych wytwórców, choć wyglądają podobnie do markowych produktów, charakteryzują się znacznie gorszą jakością. Ich niższa cena ma swoje odbicie w znacznie gorszych parametrach. O ile jeszcze zaraz po założeniu takich wycieraczek wydaje się, że ich właściwości są zbliżone do elementów pochodzących od renomowanych wytwórców, to jednak już po krótkim okresie eksploatacji ich skuteczność dramatycznie się pogarsza. W efekcie trzeba je wymienić znacznie szybciej niż pióra wysokiej jakości.
Valeo jest jednym z czołowych producentów wycieraczek zarówno na rynek wyposażenia fabrycznego, jak również aftermarket. Firma od wielu lat rozwija swoje technologie, dzięki czemu zawsze oferuje najwyższej jakości produkty, spełniające najwyższe standardy producentów samochodów. Gama wycieraczek Valeo składa się z kilku linii. Pokrywają one w niemal w 100 proc. europejski park samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych.
Najnowszą linią z gamy wycieraczek Valeo jest Silencio XTRM. Są to superpłaskie wycieraczki przeznaczone zarówno na rynek OE, jak również aftermarket. Charakteryzują się one m.in. znakomitymi właściwościami aerodynamicznymi i zapewniają idealne usuwanie z szyby wody oraz zabrudzeń. Innowacyjna konstrukcja piór Silencio XTRM (składająca się zaledwie z 6 do 7 elementów w porównaniu z 23 w przypadku klasycznej wycieraczki) sprawia, że mają one o połowę mniejszą masę od piór standardowych. Pozwala to uzyskać doskonałą elastyczność, a co za tym idzie równomierne przyleganie do szyby, z której woda usuwana jest z jednakową skutecznością na całej powierzchni. Unikatowe właściwości wycieraczki Silencio XTRM zapewniają, że nie wpada ona w wibracje i nie jest podnoszona przez pęd powietrza podczas szybkiej jazdy. Zredukowanie liczby ruchomych elementów pióra gwarantuje również niezmienioną elastyczność na mrozie. Dzięki zunifikowanemu mocowaniu Silencio XTRM można łatwo zamontować na wszystkich końcówkach ramion. Wreszcie – jak sama nazwa wskazuje – wycieraczki te charakteryzują się niezwykle cichą pracą oraz nie powodują szumu podczas szybkiej jazdy. Valeo oferuje również wycieraczki Silencio o tradycyjnej konstrukcji. Podobnie jak linia XTRM, charakteryzują się one długim okresem skutecznego działania. Zastosowanie gumy z wgrzewaną warstwą grafitu zapewnia optymalny współczynnik tarcia, co przekłada się na skuteczne usuwanie wody i zanieczyszczeń z szyby, a także cichą pracę. Gumowy element wycieraczki jest również dzięki temu bardziej odporny na promieniowanie UV, ozon i agresywne chemicznie zanieczyszczenia. Warto wspomnieć, że wycieraczki Silencio zajęły pierwsze miejsce w teście tygodnika “Motor”. Valeo oferuje również doskonale znaną na rynku gamę tradycyjnych wycieraczek Compact, a także płaskich: pakowanych podwójnie Compact Evolution oraz pojedynczo Compact Revolution. Do samochodów ciężarowych dedykowana jest zaś linia TIR. Linia Compact pozwala na optymalne pokrycie parku samochodowego przy niewielkiej liczbie zestawów, co pozwala ograniczyć zapasy magazynowe do minimum.
Linia Compact Evolution przeznaczona jest do pojazdów, w których fabrycznie zastosowano płaskie pióra wycieraczek. Z kolei linia Compact Revolution, dzięki specjalnemu adapterowi, umożliwia instalowanie innowacyjnych płaskich piór wycieraczek w samochodach, które fabrycznie wyposażone były w wycieraczki standardowe. 10 różnych długości piór pakowanych pojedynczo pozwala dopasować pióra Compact Revolution do prawie 1000 modeli, czyli aż 76 proc. europejskiego parku samochodowego.
Komentarze (0)