ReklamaB1 - ogumienie - citexpo.com.cn

Części i regeneracja

ponad rok temu  30.03.2017, ~ Administrator   

Wymagania wobec nowoczesnych świec żarowych

Krótki czas grzania, małe rozmiary, precyzyjne położenie w komorze spalania oraz odpowiednia wartość grzejna – na te cechy świec żarowych w pierwszej kolejności wskazują specjaliści marki Beru

Silniki Diesla to jednostki napędowe o zapłonie samoczynnym. Wtryskiwane do komory spalania paliwo zapala się bez udziału iskry, a cykl spalania przebiega w trzech etapach – pobór czystego powietrza, jego sprężenie do 30-55 barów, czemu towarzyszy wzrost temperatury do 700-900°C, oraz wtrysk paliwa. Wysoka temperatura sprężonego powietrza powoduje samozapłon, skokowo wzrasta ciśnienie wewnętrzne, a silnik zaczyna pracować.

W porównaniu do silników o zapłonie iskrowym silniki Diesla wymagają użycia bardziej zaawansowanych systemów wtryskowych. Bardziej skomplikowana jest również budowa silnika. Pierwsze generacje silników wysokoprężnych nie należały do najprostszych w obsłudze i nie zapewniały wysokiej kultury pracy. Ze względu na trudniejszy niż w silniku o zapłonie iskrowym proces spalania były głośniejsze, zanim osiągnęły temperaturę roboczą. Charakteryzował je niski stosunek mocy do masy, mała moc wyjściowa z pojemności oraz słabe przyspieszenie. Jednak dzięki stopniowemu rozwojowi systemów wtryskowych oraz świec żarowych udało się wyeliminować wszystkie te niedogodności.

Zimny start
Jednym z największych wrogów silnika wysokoprężnego jest niska temperatura, która utrudnia szybki zapłon i całkowite spalanie paliwa, co oznacza wzrost emisji zanieczyszczeń. Dlatego konieczne było wprowadzenie rozwiązań wspomagających zimny rozruch silnika. Wśród nich są coraz bardziej zaawansowane technologicznie świece żarowe. Świece w silniku wysokoprężnym odpowiadają za stworzenie idealnych warunków do pracy jednostki napędowej poprzez ogrzanie komory spalania z dostarczonej energii elektrycznej. Ponieważ skuteczność rozruchu wyraźnie spada w temperaturach poniżej zera, świeca żarowa służy również do nagrzewania komory spalania w silnikach Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Czego wymagać od nowoczesnych świec żarowych?
Oczekiwania branży motoryzacyjnej wobec świec żarowych rosną wraz ze zmianami konstrukcyjnymi silników. Specjaliści marki Beru w pierwszej kolejności wskazują na cztery cechy dobrych świec żarowych:
- Krótki czas grzania – świece żarowe muszą osiągnąć wysoką temperaturę umożliwiającą zapłon w jak najkrótszym czasie i muszą utrzymać tę temperaturę niezależnie od wpływu czynników zewnętrznych.
- Małe rozmiary – w dwuzaworowych silnikach wysokoprężnych z wtryskiem do komory wstępnej lub wirowej i wtryskiem bezpośrednim zazwyczaj jest wystarczająca ilość miejsca na dysze wtryskowe i świece żarowe. Inaczej wygląda sytuacja w nowoczesnych silnikach z układem wtryskowym common rail lub pompowtryskiwaczami i technologią czterozaworową. W tym przypadku przestrzeń jest bardzo ograniczona, co wymusza produkowanie bardzo cienkich i podłużnych świec żarowych. Na przykład, średnica pręta grzejnego świec marki Beru została zredukowana do poniżej 3 mm i są one dostępne na rynku wtórnym.
- Precyzyjne położenie w komorze spalania – pręt grzejny powinien znajdować się dokładnie na skraju wiru mieszanki paliwowo-powietrznej. Co więcej, musi sięgać wystarczająco w głąb komory spalania lub komory wstępnej, bo tylko wtedy ciepło rozprasza się optymalnie. Oczywiście pręt grzejny nie może wystawać zbyt daleko, ponieważ mógłby zakłócać wtrysk paliwa i tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej. Powodowałoby to wzrost emisji substancji szkodliwych.
- Odpowiednia wartość grzejna – podczas zimnego rozruchu duże znaczenie odgrywa nie tylko świeca żarowa, ale również układ wtryskowy. Jedynie układ, w którym powstaje prawidłowa mieszanka, a świece żarowe mają właściwe położenie i moc cieplną, może zapewnić dobry rozruch zimnego silnika. Po uruchomieniu silnika temperatura świec żarowych nie może obniżyć się z powodu zwiększenia przepływu powietrza w komorze spalania. Bardzo wysokie prędkości powietrza są szczególnie zauważalne w silnikach z komorą wstępną lub wirową. Tam świeca będzie działać tylko wtedy, gdy ma wystarczające rezerwy, czyli gdy dostępna jest wystarczająca moc cieplna, gotowa do natychmiastowego przeniesienia w strefy, w których temperatura pręta grzejnego spadła.

Świece żarowe marki Beru spełniają wszystkie wymienione wymagania w sposób optymalny, a specjaliści Beru blisko współpracują z producentami pojazdów szczególnie na etapie rozwoju silników. Efekty? Rozruch silnika w czasie 2-5 sekund, a przy użyciu technologii Beru Instant Start System ISS nawet w czasie do 2 sekund, niezawodny rozruch w temperaturach do -30°C, płynny rozruch, który nie obciąża nadmiernie silnika, oraz do 40% mniejsza emisja cząstek stałych w fazie grzania wstępnego i dogrzewania.

GALERIA ZDJĘĆ

Niezawodny zapłon to podstawa. Podczas testu świecy żarowej Beru z czujnikiem ciśnienia PSG sprawdza się, czy pręt grzejny osiąga właściwą temperaturę w odpowiednio krótkim czasie

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony