Polskie prawo nie wymaga od kierowcy samochodu osobowego posiadania zestawu żarówek zapasowych. Nie zwalnia go to jednak z obowiązku jak najszybszej wymiany tej przepalonej na nową.
W użytkowanych obecnie samochodach stosowane są różne typy oświetlenia zewnętrznego. Najczęstszym rozwiązaniem są żarówki halogenowe. Znajdziemy je zarówno w reflektorach przednich i tylnych, jak i kierunkowskazach. Każda z nich pełni ważną rolę: zapewnia optymalną widoczność pojazdu i sygnalizuje wykonywane manewry. Dlatego przepalenie jednej z nich powinno wiązać się z natychmiastową wymianą. I chociaż takiego obowiązku nie narzucają przepisy ruchu drogowego, warto wyposażyć swój samochód osobowy w zestaw żarówek zapasowych 12 V.
Na rynku dostępnych jest wiele takich kompletów. Przy wyborze kluczową kwestią jest znajomość typu żarówki głównej w reflektorze przednim. W zależności od konstrukcji nosi ona symbol H4 lub H7. Pierwsza pełni podwójną rolę – to źródło świateł mijania i drogowych (długich), druga to tylko światła mijania. Ta ważna różnica nie pozwala na ich dowolne stosowanie.
W zestawie z H7 może więc występować żarówka H1 przeznaczona do świateł drogowych. W niektórych konstrukcjach reflektorów pełni też rolę świateł mijania. Na rynku wciąż dostępne są starsze typy R2, które stosowane były między innymi w fiacie 126p.
– Statystycznie najdłużej eksploatowane są reflektory przednie, stąd najczęściej stosowane w nich żarówki halogenowe ulegają przepaleniu – mówi Wioletta Pasionek, marketing manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips. – Naturalnie powinno się je wymieniać parami, ale w sytuacji awaryjnej na drodze chodzi o jak najszybsze usunięcie usterki. Kontynuowanie jazdy z przepaloną żarówką stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich osób znajdujących się na drodze.
Przepaleniu może ulec każda żarówka. Dlatego w zestawach zapasowych znajdziemy typy stosowane w światłach pozycyjnych, przeciwmgłowych, stopu i cofania, kierunkowskazach (tu warto zwrócić uwagę, czy potrzebujemy białej, czy pomarańczowej), a także podświetlenia tablicy rejestracyjnej.
Komentarze (0)