Na pytania związane m.in. z doborem oleju silnikowego do pojazdu odpowiada Paweł Mastalerek, ekspert techniczny Castrol.
- Które oleje z oferty Castrol są zgodne ze specyfikacją API SP?
Castrol posiada szeroką ofertę olejów API SP i ILSAC GF-6 w swoich gamach produktów w obu Amerykach i Azji. W Europie oferuje obecnie Castrol Magnatec 5W-30 DX z API SP i będzie poszerzał gamę swoich produktów w miarę ulepszania receptur. Specyfikacje API dotyczą głównie obu Ameryk. Pojazdy europejskie, w tym te produkowane przez północnoamerykańskich producentów OEM, często wymagają olejów ze specyfikacjami ACEA lub zatwierdzonych przez OEM.
- Jakie badania przeprowadził Castrol na temat liczby samochodów na polskich drogach, które jeżdżą na niewłaściwym oleju silnikowym? Czy to duży problem?
Używanie niewłaściwego oleju silnikowego może mieć poważne konsekwencje. Nowoczesne silniki są budowane zgodnie z bardzo różnymi filozofiami projektowania i coraz bardziej zawężonymi tolerancjami. Olej o specyfikacji innej niż wymagana może blokować filtry, zatruwać katalizatory, a nawet powodować niewłaściwe ciśnienie oleju, które może przyczynić się do uszkodzenia silnika. Ważne jest, aby właściciel sprawdził instrukcję obsługi pojazdu i dobrał olej odpowiedni do danego samochodu.
- Jakie rady ma Castrol dla osób, które uważają, że zgodność oleju zależy tylko od lepkości?
Olej silnikowy to znacznie więcej niż lepkość – różne specyfikacje będą wymagały różnych składów chemicznych, aby zapewnić wymagane osiągi. Niektóre silniki nagrzewają się bardziej niż inne, dlatego potrzebne są dodatkowe przeciwutleniacze i detergenty, aby zapobiec rozkładowi oleju i odkładaniu się osadów na tłokach. Inne wyposażone są w urządzenia do oczyszczania spalin w celu zmniejszenia emisji, a te będą wymagały niższej zawartości niektórych dodatków, aby zapobiec zatykaniu lub zatruciu tych urządzeń, dlatego ważne jest, aby właściciel dobrał odpowiednią specyfikację oleju do swojego pojazdu i do warunków, w których pracuje. Kierowcy, którzy nie są pewni, jaki olej będzie najlepszy, mogą skorzystać z narzędzia Castrol Oil Selector na stronie internetowej Castrol, która zapewnia spersonalizowane rekomendacje produktów w oparciu o dane pojazdu.
- Część warsztatów magazynuje tylko 2 lub 3 beczki oleju, zazwyczaj 5W-30, podczas gdy niektóre marki mogą dysponować ponad 15 rodzajami takich olejów. Jakie rady ma Castrol dla warsztatów o ograniczonej powierzchni magazynowej lub firm, które chcą utrzymać niski stan magazynowy?
Castrol oferuje gamę produktów, które łączą wiele kluczowych specyfikacji branżowych i OEM. Może to pomóc w zmniejszeniu liczby olejów potrzebnych w magazynie. Jeśli warsztaty mogą regularnie identyfikować kluczowe specyfikacje i klasy lepkości, na jakie jest największe zapotrzebowanie wśród klientów, mogą przechowywać większe beczki takich olejów w magazynie. Produkty o innych specyfikacjach lub spełniające specjalistyczne wymagania można zamówić u dystrybutora. Warsztaty mogą kontaktować się z obsługującym je zespołem Castrol w sprawie konkretnych wyzwań, a Castrol będzie współpracować z ich firmą, aby doprowadzić do pomyślnego załatwienia sprawy.
- Czy Castrol uważa, że oleje silnikowe będą coraz bardziej spersonalizowane?
Istnieje presja na producentów samochodów, by dostarczać rozwiązania w zakresie mobilności, które pozwolą ograniczyć emisję dwutlenku węgla, w czym mogą pomóc oleje o obniżonej lepkości. W rezultacie producenci OEM wdrażają silniki, które pozwalają zmniejszyć emisję CO2. Producenci OEM w przeszłości wykorzystywali technologie, takie jak mniejsze silniki, bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie, które stawiają przed olejami wyzwania, np. opracowanie formuły pozwalającej uniknąć przedwczesnego zapłonu przy niskiej prędkości (LSPI). Precyzyjne techniki produkcji, zaawansowane materiały i potrzeba ograniczenia strat związanych z tarciem oznaczają, że musimy ściśle współpracować z producentami OEM, aby opracować potrzebne im oleje.
Castrol nieustannie wprowadza innowacje w ścisłej współpracy z partnerami OEM – w tym Fordem, Jaguarem, Hondą, Land Roverem, Volvo i Renault – w celu opracowania olejów, które spełniają zmieniające się wymagania przemysłu motoryzacyjnego.
- Jakie są konsekwencje zastosowania niewłaściwego oleju do samochodu wyprodukowanego w ciągu ostatnich 10 lat? Jak taki olej wpływa na filtry cząstek stałych do silników benzynowych?
Jeśli olej o niewłaściwej lepkości zostanie użyty w silniku, który nie był do tego zaprojektowany, może wzrosnąć zużycie silnika, a to może wywołać problemy z ciśnieniem oleju. Mogą one w krótkim czasie doprowadzić do katastrofalnej w skutkach awarii silnika. Oleje gęste (wysokiej lepkości) w nowszych silnikach zmniejszą wydajność paliwową silnika, mogą także powodować problemy z dostarczaniem oleju. Stosowanie starszych olejów „high-SAPS” (zawierających fosfor i siarkę oraz tworzących popioły podczas spalania), z wyższymi poziomami dodatków, może blokować filtry i zatruwać katalizatory oraz skrócić żywotność urządzeń do oczyszczania spalin, a nawet sprawić, że pojazd nie przejdzie badania poziomu emisji zanieczyszczeń lub badania technicznego dopuszczającego do ruchu drogowego.
Stosowanie olejów o standardowej częstotliwości wymiany w przypadku wydłużonych przebiegów lub pracy pod dużym obciążeniem może oznaczać, że okres eksploatacji oleju zakończy się przed terminem serwisowania pojazdu. Może to powodować powstawanie szlamu, osadów i nieodwracalne zużycie silnika. Filtry cząstek stałych do silników benzynowych (GPF) przedwcześnie się zatkają, jeśli zamiast olejów o prawidłowej specyfikacji zostaną zastosowane starsze oleje o wysokiej zawartości SAPS.
Jeśli olej o niewłaściwej lepkości zostanie użyty w silniku, który nie był do tego zaprojektowany, może wzrosnąć zużycie silnika.
- Jak tendencja do zwiększania zawartości etanolu w benzynie (z E5 do E10) wpływa na olej silnikowy? Jak mogą zareagować właściciele pojazdów i mechanicy?
Zawartość bioetanolu w benzynie dostępnej w Polsce zwiększa się, ponieważ wymagany jest większy udział paliw odnawialnych w miksie. Benzyna E10 jest szeroko stosowana w Europie, więc producenci samochodów są świadomi związanych z tym wyzwań i podjęli kroki w celu wyprodukowania kompatybilnych silników. Europejskie specyfikacje olejów i specyfikacje OEM od pewnego czasu uwzględniają kompatybilność z E10 i nie tylko. Każdy nowoczesny olej silnikowy wysokiej jakości będzie odpowiedni do stosowania z E10.
- W jaki sposób ulepszane są formuły olejów Castrol z myślą o starszych pojazdach, jeśli w ogóle? Czy przykładowo olej OE w starszym samochodzie może nie być w stanie poradzić sobie z następstwami stosowania benzyny E10 i w związku z tym skraca się jego żywotność? Czy po wprowadzeniu E10 formuły olejów są odpowiednio modyfikowane?
Castrol stara się być liderem w dziedzinie technologii, dlatego zawsze wprowadza nowe produkty i unowocześnia te już istniejące, aby spełniały najnowsze specyfikacje. Taki sposób myślenia odnosi się również do starszych specyfikacji – nowe technologie wprowadzane są do olejów przeznaczonych do starszych pojazdów. Sprzyja temu fakt, że wielu producentów OEM uwzględnia w swoich specyfikacjach „zgodność wsteczną” – w tym przypadku nowa specyfikacja oleju nadaje się również do stosowania w starszych pojazdach.
- Czy Castrol zaleca stosowanie płukanek do silników i dlaczego? Czy są sytuacje, w których w nowoczesnym silniku takie produkty mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku?
Płukanie silnika może być skutecznym środkiem zaradczym w przypadku silników zaniedbanych lub takich, którym w przeciwnym razie grozi nagromadzenie się szlamu. Może temu zapobiec regularna konserwacja przy użyciu wysokiej jakości oleju silnikowego, ale kupując używany samochód, nowy właściciel może stanąć przed wyborem: użyć płukanki dodawanej do oleju lub rozebrać silnik w celu jego oczyszczenia. Produkty do płukania na bazie rozpuszczalnika mogą przyczyniać się do degradacji uszczelnień silnika i powodować wycieki oleju, dlatego Castrol nie zaleca ich stosowania.
Wprowadzony niedawno na rynek Castrol Engine Shampoo to środek przeznaczony do stosowania przed wymianą oleju, który nie zawiera rozpuszczalników. Technologia silnego dodatku myjącego Powerful Cleaning Agent (PCA) zapewnia głębokie, ale jednocześnie delikatne czyszczenie. Castrol Engine Shampoo pomaga utrzymać moc i wydajność silnika, rozpuszczając i wypłukując szlam podczas wymiany oleju.
Komentarze (1)