Warto wiedzieć

5 miesięcy temu  10.07.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Zrozumienie znaczenia procedur naprawczych OEM kluczem do sukcesu

Aby osiągnąć najlepsze rezultaty naprawy, kluczowe jest stosowanie materiałów wymienionych w procedurach OEM. Na przykład kupując produkt uszczelniający, wybierz markę, która ma wszystkie narzędzia potrzebne do odtworzenia wyglądu tekstury i funkcji OEM

Współczesna konstrukcja i technologia pojazdów dynamicznie się rozwijają. Nawet w obrębie jednej linii modelowej producenta (OEM) drobna modyfikacja lub dodatkowe wyposażenie może znacząco wpłynąć na sposób przeprowadzania napraw. Przykładowo, montaż szyberdachu może zmienić zarówno rodzaje i rozmieszczenie spawów, jak i typy klejów niezbędnych do wykonania naprawy.

Jest wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę podczas przywracania pojazdu do stanu sprzed kolizji, tak aby w przypadku kolejnego zderzenia energia została pochłonięta i rozprowadzona zgodnie z założeniami producenta. Jak zatem nadążyć za tempem zmian, zapewniając wysoką jakość i bezpieczeństwo napraw? Kluczem jest opracowanie solidnego planu działania.

Sprawdzanie wytycznych OEM
Choć może się to wydawać oczywiste, wielu techników pomija etap zapoznania się z aktualnymi procedurami producenta. Nawet jeśli warsztat zna podstawowe wytyczne OEM, łatwo przeoczyć istotne informacje zawarte w biuletynach technicznych, instrukcjach roboczych czy komunikatach. Tymczasem są one ważne dla planowania i harmonogramu naprawy. Dlatego tak istotne jest, aby wiedzieć, gdzie szukać dokumentacji oraz jak pozyskiwać informacje specyficzne dla danego modelu i marki pojazdu.

Procedury naprawcze OEM
Przeszukaj stronę internetową producenta w celu uzyskania aktualnych wytycznych dotyczących procesu, zamiast pozyskiwać informacje od osób trzecich. Podczas gdy niektóre źródła zewnętrzne pobierają informacje bezpośrednio z witryny producenta, najbardziej wiarygodnym i aktualnym źródłem zawsze będzie strona internetowa OEM. Znajdziesz tam procedurę naprawy krok po kroku.

Biuletyny, instrukcje robocze i komunikaty
Najlepszą praktyką jest przejrzenie stron WWW producentów OEM pod kątem wszelkich biuletynów i zaleceń istotnych dla naprawy. Dokumenty te mogą zawierać informacje, które mają zastosowanie do wielu linii pojazdów i mogą nie być wymienione w procedurze naprawy specyficznej dla danego modelu. Dokumenty te są również doskonałym narzędziem identyfikacji nieuwzględnionych, ale wymaganych operacji, które należy dodać do kosztorysu naprawy.

Procedury naprawcze OEM i instrukcje robocze często wymagają skanowania wstępnego i końcowego dla wszystkich napraw, a nawet obejmują sposób przygotowania do kalibracji. Niezależnie od tego, czy skanowanie wstępne jest wymagane, czy nie, jego wykonanie ma swoje zalety. Wiele zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) nie uruchamia MIL (Malfunction Indicator Lamp) na desce rozdzielczej, dlatego wszystkie pojazdy przed jakimkolwiek demontażem powinny być wstępnie skanowane. Zrozumienie diagnostyki i testowanie pod kątem innych typowych procedur jest wysoce zalecane. Choć może się to wydawać nieistotne, skanowanie może pomóc zidentyfikować kluczowe funkcje w komunikacji pojazdu w przypadku kolizji, które mogą nie być widoczne w trakcie naprawy lub nawet jazdy próbnej.

Osiągnięcie końcowego sukcesu
Jak wiadomo, optymalizacja czasu cyklu jest niezwykle ważna dla produktywności i wyników finansowych warsztatu. Jednak skrócenie naprawy nie powinno oznaczać pomijania niektórych kroków, bo może to skutkować niewłaściwymi lub niebezpiecznymi sytuacjami. Poświęcenie czasu na naukę, dokładność i precyzja podczas całego procesu mają ogromne znaczenie zarówno dla przywrócenia bezpieczeństwa pojazdu, jak i odpowiedniego wynagrodzenia dla warsztatu.

Dokumentacja
Sporządzenie notatki z procedury w czasie naprawy jest kluczowe. Jeśli pojazd wymaga ponownej kontroli, oryginalne zlecenie powinno zawierać kopię zastosowanych procedur naprawy OEM, zdjęcia przed i po oraz szczegółowy raport z każdego skanowania.

Dokładność
Sprawdzenie procedur naprawczych OEM przed rozpoczęciem pracy może również pomóc w sporządzaniu dokładniejszych kosztorysów, zamawianiu właściwych części i pozyskiwaniu odpowiednich produktów. Jeśli prace zlecane są innym podmiotom, posiadanie procedur pod ręką może również pomóc technikowi w udzieleniu dokładnych wskazówek dostawcy – dzięki temu eliminujemy błędne wskazania i późniejsze poprawki.

Wybór produktu
Podobnie jak w przypadku każdego zestawu wytycznych, producenci OEM zwracają uwagę na narzędzia i produkty, jakich należy użyć, aby osiągnąć najlepsze rezultaty. Istnieje sporo linii produktów i opcji dostępnych dla warsztatów, ale wiele procedur naprawczych określa konkretne marki, a nawet produkty lub numery części, które są zalecane do użycia podczas naprawy. Kluczowe znaczenie ma stosowanie materiałów wymienionych w procedurach OEM. Na przykład kupując produkt uszczelniający, wybierz markę, która ma wszystkie narzędzia potrzebne do odtworzenia wyglądu tekstury i funkcji OEM.

Doskonalenie zawodowe
Podążanie za trendami branży motoryzacyjnej i producentów OEM w trakcie wykonywania napraw czy renowacji pojazdów jest najlepszą praktyką, jaką należy stosować podczas wykonywania pracy zawodowej. Wiele forów internetowych i grup dyskusyjnych może zawierać błędne, nieaktualne i niepoprawne informacje, zatem mogą nie być najlepszym źródłem aktualnych informacji o naprawach samochodowych. Uczenie się procesów i technik od doświadczonych i przeszkolonych specjalistów, wyszukiwanie procedur w zaufanych źródłach internetowych lub szkolenia indywidualne mogą przynieść korzyści tobie, twojemu warsztatowi i klientom.

Podsumowanie
Te najlepsze praktyki mogą być doskonałą kombinacją, która pomoże warsztatom osiągnąć założone cele. Należy pamiętać, że procedury OEM są testowanymi procesami zweryfikowanymi przez producenta w oparciu o konstrukcję pojazdu i dane faktyczne. W najlepszym interesie warsztatu jest przyjęcie tych praktyk, nawet jeśli różnią się, choćby nieznacznie, od tego, co uważasz za najlepsze. W końcu wszyscy dążymy do tego samego celu – naprawy i doprowadzenia pojazdu do stanu sprzed kolizji oraz zapewnienia bezpieczeństwa naszym klientom. Każdy naprawiany pojazd musi być w stanie wytrzymać taką samą lub gorszą kolizję, chroniąc pasażerów zgodnie z pierwotnym projektem. Stwarza to potrzebę bycia na bieżąco z najnowszymi procedurami naprawczymi OEM, szkoleniami i materiałami edukacyjnymi.

Ryan Marrinan
inżynier ds. aplikacji w 3M – szkolenia i edukacja

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony