Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  19.08.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Długa droga do ostatniego etapu - polerowanie

Dobór koloru jest fundamentem udanej naprawy

Ostatni etap, który wieńczy prace lakiernicze, to polerowanie. Ile czasu musi poświęcić lakiernik na tę czynność, zależy między innymi od jakości powierzchni i ilości zanieczyszczeń, jakie na niej pozostały. O tym, jak wygląda powierzchnia po lakierowaniu, w największym stopniu decydują staranność i skrupulatność, z którą zostało wykonane. Ważne jest również miejsce, gdzie tę czynność przeprowadzamy.

Możemy dysponować najwyższej klasy kabiną lakierniczą, a powierzchnie elementów i tak będą zanieczyszczone. Z podobnymi problemami spotykamy się również w trakcie lakierowania produkcyjnego – niezbędna jest wtedy ingerencja osoby polerującej.

Profesjonalne wyposażenie lakierni
Wyposażenie warsztatu lakierniczego niektórym kojarzy się jedynie z pistoletami natryskowymi, kompresorem i sprzętem szlifierskim. Co prawda można wykonywać tego typu naprawy, korzystając jedynie z wymienionego zestawu, ale czy możemy wówczas mówić o pełnym wyposażeniu? Odpowiedź jest oczywiście negatywna.
W takim razie co jest niezbędne w warsztacie lakierniczym, aby uniknąć problemów, które powodują irytację lakiernika? Wielokrotnie spotkałem się z następującymi opiniami o różnych produktach: są za gęste lub za rzadkie, przez co ich nakładanie jest utrudnione. Dlatego warto wyposażyć się w kubek Forda, który pomaga zmierzyć lepkość danej mieszanki. Pamiętajmy o pomiarze temperatury natrysku: im jest wyższa, tym mniejsza jest gęstość, w niskich temperaturach jest ona zdecydowanie mniejsza. W takich przypadkach przychodzi nam z pomocą producent marki Profix, który umieszcza wszystkie niezbędne informacje w karcie technicznej produktu. W związku z tym pamiętajmy, aby prowadzić pomiar wilgotności powietrza i temperatury w lakierni. Zarówno konwencjonalne, jak i wodne materiały lakiernicze są przystosowane do określonych warunków pracy, a wiele wad lakierniczych powstaje, gdy ich nie przestrzegamy.

Następne urządzenie, które okazuje się bardzo pomocne, to miernik grubości powłoki lakierniczej. Obecne urządzenia pozwalają na pomiary powierzchni stalowych, stalowych ocynkowanych i aluminiowych. Bardziej zaawansowany sprzęt może dokonać pomiaru na powierzchniach plastikowych, niestety cena tych urządzeń ogranicza powszechne ich stosowanie. Już w momencie przyjmowania samochodu do naprawy będziemy mogli wstępnie stwierdzić, czy pojazd był wcześniej naprawiany, a po wykonaniu naprawy zbadamy, czy nie przekroczyliśmy grubości powłoki zalecanej przez producenta.
Co z doborem koloru? W tym przypadku mamy do dyspozycji innowacyjne rozwiązanie – System Profix Refinish z dyspenserem MC MIX, który jest samodzielną jednostką zastępującą mieszalnik z miksami. Rozwiązanie to niesamowicie zwiększa wydajność pracy i dokładność, a eliminuje czynnik ludzki, czyli przykładowo błąd podczas nalewania receptury. Maszyna nalewa zadany kolor z dokładnością nieosiągalną w mieszalniach, więc istnieje możliwość dozowania nawet bardzo małej ilości. Układ spektrofotometr – cloud – MC MIX jest optymalny, czyli wykonujemy pomiar za pomocą spektrofotometru ADAM 5, przesyłamy pomiar do aplikacji cloud z dowolnego urządzenia mobilnego i możemy od razu zmieszać znalezioną i dobarwioną recepturę w MC MIX.

Zaniedbania
Przyszedł czas, by wspomnieć o zaniedbaniach, jakie przytrafiają się na poszczególnych etapach pracy w lakierniach, a mają ogromny wpływ na efekt końcowy.
Na początek odpowiedni rodzaj zmywacza. Spotkałem się z przypadkami, gdy używano benzyny ekstrakcyjnej, ale również rozcieńczalników, które zamiast oczyścić i odtłuścić powierzchnię jeszcze mocniej ją zanieczyściły. Stąd tylko jeden krok do sytuacji, gdy podłoże ze względu na złe przygotowanie nie zapewnia odpowiedniej przyczepności.
Bardzo często lakiernicy, chcąc skrócić czas naprawy, stosują tylko podkład wypełniający, bez odpowiedniego zagruntowania podłoża. Korzystają przy tym z produktów, nie sprawdzając, czy dany podkład ma przyczepność do określonego podłoża (np. aluminium, ocynk). Prowadzi to często do rozwarstwiania się powłoki i skraca żywotność naprawy. Warto skorzystać z dostępnych w technologii renowacyjnej dwóch grup gruntów: epoksydowego lub reaktywnego. Tutaj mała uwaga – na grunt reaktywny nie można nakładać szpachlówki poliestrowej, ze względu na możliwą reakcję chemiczną i utratę przyczepności.
Docieramy do warstwy dekoracyjnej. Na obszarze, gdzie będzie nakładany lakier bazowy, szlifujemy papierami o gradacjach wskazanych w instrukcjach, miejsca, gdzie będzie wykonywane przejście, wymaga mniejszych gradacji, włókniny szarej lub „miodowej” zastosowanej razem z pastą – żelem do matowania.

Właściwy ubiór to kropka nad i
Pamiętajmy także o odpowiednim stroju (kombinezon). Nie możemy zaraz po pracach szlifierskich bez oczyszczenia wchodzić do miejsca lakierowania. Pamiętajmy, że przestrzeganie określonych procedur w trakcie przygotowania do malowania może nas uchronić przed wieloma niemiłymi niespodziankami. Wszystkie procedury pozwolą wykonać pracę lakierowania z możliwie najlepszym efektem. 
Używając kompletu materiałów jednego producenta, możemy być pewni, że wszelkie eksperymenty przy stosowaniu produktów zostały już przeprowadzone w laboratorium, dlatego dostajemy gwarancję na produkty i technologię. Możemy bez obaw stosować też np. metody „mokro na mokro”, a schnięcie produktów będzie przebiegać prawidłowo i we właściwym czasie.

Marek Lemiszewski
kierownik działu szkoleń marki Profix

GALERIA ZDJĘĆ

Przygotowanie powierzchni to nie tylko zmywacz
Warstwa dekoracyjna to ta, gdzie jest lakier bezbarwny

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony