Lakiernictwo i blacharstwo

Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  19.02.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Renowacja lakierów z efektem płynnego metalu

Nadwozia pokryte lakierem z efektem płynnego metalu prezentują się spektakularnie, dlatego są bardzo popularne na samochodach sportowych oraz luksusowych. Jednak niezwykle drobna pigmentacja tego typu lakieru sprawia, że jego renowacja jest bardzo wymagająca. Harald Klöckner, Standox Training Leader Europe, Middle East and Africa, dzieli się swoimi wskazówkami.

Renowacja lakierów z efektem płynnego metalu, np. Alubeam Mercedesa lub Liquid Metal Silver Porsche, to prawdziwa sztuka – mówi Harald Klöckner, Standox Training Leader EMEA. - Wymaga to znakomitej znajomości technologii, a także precyzyjnego przygotowania podłoża i użycia najwyższej klasy produktów lakierniczych. Skład lakierów z efektem płynnego metalu sprawia, że nawet najdrobniejsza niezgodność z oryginalnym kolorem jest natychmiast zauważalna. Stosowane w nich drobinki aluminium są znacznie cieńsze i bardziej płaskie niż w standardowych lakierach metalicznych. Co więcej, lepiej odbijają światło, dlatego też nawet najdrobniejsze niedoskonałości podłoża mogą zepsuć efekt końcowy. Wszystkie te kwestie należy brać pod uwagę podczas prac przygotowawczych.

Na przykładzie lakieru Alubeam stosowanego w samochodach Mercedesa Harald Klöckner wyjaśnia, jak prawidłowo przeprowadzić renowację z użyciem produktów Standoblue:

Przygotowanie

Najpierw aplikujemy wypełniacz Standox VOC. Należy zawsze zapoznać się z listą produktów zatwierdzonych przez producenta. Suszenie i szlifowanie przeprowadzamy w standardowy sposób. Następnie na przeszlifowany wypełniacz aplikujemy lakier bezbarwny Standocryl VOC Xtra Clear K9560, aby uzyskać gładką powierzchnię. Lakier bezbarwny powinien być w pełni utwardzony. Konieczny może być dłuższy czas suszenia.

Szlifowanie lakieru bezbarwnego

Szlifujemy warstwę lakieru bezbarwnego na elemencie poddawanym renowacji oraz powierzchnię pokrytą starą powłoką lakierniczą papierem ściernym P1000–P1500. Ręcznie szlifujemy krawędzie i rogi papierem ściernym typu P3000. Bardzo ważne: nie ścieramy warstwy bezbarwnej.

Aplikacja dodatku do cieniowania

Na obszar cieniowania aplikujemy dodatek Standoblue Color Blend lub Standoblue Color Blend Long. Aplikację dodatku przeprowadzamy również na obszarze wykraczającym od 10 do 20 cm poza naprawianą powierzchnię.

Cieniowanie

Aby przygotować lakier bazowy Standoblue, mieszamy go w następujących proporcjach: odpowiednia ilość wymieszanego lakieru Standoblue Alubeam + 50% dodatku Standoblue Adjustment Additive Long. Aplikujemy pierwszą warstwę do krawędzi jeszcze mokrego dodatku do cieniowania Standoblue Color Blend. Warstwa powinna niemal całkowicie pokryć powierzchnię poddawaną renowacji (wypełniacz).

Rozcieniowanie

Aplikujemy warstwę lakieru z efektem specjalnym na jeszcze mokry dodatek do cieniowania, zachowując przy tym większą odległość od elementu. Dopóki dodatek do cieniowania oraz lakier bazowy Standoblue są mokre, krok ten można w razie potrzeby powtórzyć. Przed aplikacją lakieru bezbarwnego należy odczekać, aż lakier bazowy całkowicie wyschnie.

Aplikacja lakieru bezbarwnego

Lakier bezbarwny Standocryl VOC Xtra Clear K9560 aplikujemy na całą naprawianą powierzchnię, a następnie suszymy zgodnie z instrukcją zawartą w metryczkach technicznych.

Pełny zestaw ilustrowanych wytycznych dotyczących renowacji lakierów z efektem płynnego metalu można znaleźć w poradniku Kolory specjalne w bibliotece Standothek. Dokument można pobrać na stronie: www.standox.pl/standothek. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w naszej nowej Standopedii: www.standox.pl/standopedia, która zawiera wiele praktycznych i przydatnych informacji na temat lakierowania. Obejmuje większość kwestii technicznych oraz jest stale aktualizowana i poszerzana przez ekspertów marki Standox.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony