Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  26.03.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Jak wygląda cykl pracy klimatyzacji samochodowej?

Zadaniem układu klimatyzacji jest osuszenie oraz zmiana temperatury powietrza pobieranego z zewnątrz i przetransportowanie go do kabiny pojazdu

Układ klimatyzacji to już nie luksus, a podstawowe wyposażenie ponad 90% pojazdów sprzedawanych na europejskich rynkach. Z naszego artykułu dowiesz się, za co odpowiedzialne są poszczególne elementy tego układu. W tym celu prześledzimy cały cykl obiegu czynnika chłodniczego.

Jeden czynnik w trzech stanach skupienia
Zadaniem układu klimatyzacji jest osuszenie oraz zmiana temperatury powietrza pobieranego z zewnątrz i przetransportowanie go do kabiny pojazdu. Cel ten osiągany jest dzięki czynnikowi chłodzącemu, wykonującemu stały cykl pracy. W tym cyklu czynnik zmienia swój stan skupienia kilkukrotnie, a najistotniejszymi dla osiągnięcia celu parametrami są temperatura i ciśnienie.
Trzy stany czynnika chłodniczego w układzie to: ciekły, gazowy i dwufazowy. Ten ostatni oznacza, że czynnik na pewnym etapie częściowo jest gazem, a częściowo płynem. Punkty, w których zmienia się stan skupienia, są jednocześnie miejscami, gdzie zachodzi wymiana energii. Dzieje się to w skraplaczu i parowniku za sprawą pracy kompresora oraz zaworu rozprężnego. Prześledźmy ten cykl, rozpoczynając od kompresora.
1. W poprawnie działającym układzie klimatyzacji czynnik zostaje przetransportowany do kompresora w stanie w 100% gazowym. Jego ciśnienie i temperatura są niskie. Średnica przewodu transportującego czynnik jest tu stosunkowo szeroka.
2. Zadaniem kompresora jest sprężenie czynnika. Jego ciśnienie znacznie wzrasta, a przy tym podnosi się temperatura. Nie dochodzi tu jednak do zmiany stanu skupienia czynnika, nadal ma on postać gazową.

3. Kolejnym etapem drogi jest skraplacz, nazywany także chłodnicą klimatyzacji. Zgodnie z tym, co sugerują obie nazwy, czynnik zostaje tu schłodzony, a przez to skrapla się, zmieniając swój stan skupienia w ciekły. Choć temperatura znacznie spada, nie następuje gwałtowna zmiana ciśnienia, które nadal jest wysokie.
4. Czynnik w fazie ciekłej przechodzi przez filtr-osuszacz. Tutaj separowane są krążące w układzie klimatyzacji cząsteczki wody i zanieczyszczenia. Separowanie wody zapobiega zamarzaniu elementów układu w fazie rozprężania czynnika. W tym miejscu poza filtracją nie zachodzi żaden ważny proces. Czynnik nadal ma niską temperaturę, znajduje się w stanie ciekłym i jest poddany wysokiemu ciśnieniu.
5. Następnym niezwykle ważnym elementem układu klimatyzacji jest zawór rozprężny. I znów, jak sugeruje nazwa, dochodzi tu do rozprężenia czynnika, co oznacza, że znacznie zmniejsza się działające nań ciśnienie. Proces prowadzi do gwałtownego spadku temperatury, a czynnik zmienia swój stan w dwufazowy – częściowo jest płynem, a częściowo gazem.
6. W stan całkowicie gazowy czynnik przechodzi w parowniku. Tu zachodzi kluczowy dla układu klimatyzacji proces, a mianowicie obniżenie temperatury powietrza, które przechodzi przez parownik. Powietrze nie tylko oddaje swoje ciepło do czynnika, ale także osusza się, przez co na ściankach parownika gromadzi się i skrapla para wodna. Czynnik przechodzi w gazowy stan skupienia za sprawą ciepła pobranego z powietrza. Ciśnienie na tym etapie nie zmienia się znacząco i nadal jest niskie. Zwiększy się, gdy czynnik ponownie dotrze do kompresora i rozpocznie kolejny cykl pracy.

Specjalizacja w klimatyzacji – dlaczego warto?
Warsztaty naprawcze, które zamierzają rozwijać swoją działalność pod kątem obsługi i serwisu układu klimatyzacji w pojazdach, mają przed sobą świetlaną przyszłość. Klimatyzacja stała się podstawowym elementem wyposażenia samochodów. Oznacza to, że w sektorze usług, konserwacji i naprawie tego układu tkwi olbrzymi potencjał. Nie zostanie on powstrzymany nawet przez okresowe problemy np. związane ze wzrostem cen czynników chłodniczych.
Właściwa obsługa układów klimatyzacji wymaga profesjonalnego podejścia, posiadania wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. Tę można zdobywać na szkoleniach, a obecnie jest to możliwe nawet bez wychodzenia z domu. Firma Valeo przygotowała pakiet szkoleń online, tzw. webinarów, dostępnych w języku polskim, z których można skorzystać za darmo, po uprzedniej rejestracji.
Wśród webinarów znajduje się m.in. szkolenie poświęcone budowie i zasadzie działania układu klimatyzacji czy dotyczące kompresorów klimatyzacji. Można tam znaleźć także kursy dotyczące sprzęgieł, kół dwumasowych czy wycieraczek.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony