Klimatyzacja

Klimatyzacja

ponad rok temu  20.06.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Procedury kontroli układu klimatyzacji

Bywa, że usterki instalacji klimatyzacji samochodowej zależą od niewłaściwego ciśnienia czynnika chłodniczego w układzie. Jeżeli pomimo braku błędu zarejestrowanego przez sterownik klimatyzacji lub w przypadku układów manualnych, w których załączeniem sprężarki zarządza sterownik wtrysku, działanie układu wykazuje jednoznaczne nieprawidłowości, istnieje możliwość przeprowadzenia kontroli w celu zlokalizowania źródła nieprawidłowości.

Proponujemy serię ogólnych kontroli mających zastosowanie do wszystkich rodzajów samochodowych instalacji A/C z czynnikiem chłodzącym R134a.

Procedury kontrolne
Można zdefiniować trzy rodzaje problemów:

  • niewystarczające chłodzenie,
  • brak chłodzenia lub chłodzenie przerywane,
  • brak chłodzenia lub chłodzenie niewystarczające.

Dla wszystkich można wykonać kontrolę wartości w obwodach wysokiego ciśnienia (HP) i niskiego ciśnienia (LP) za pomocą stacji klimatyzacji Texa Konfort serii K7xxR.
Modele K760R i K780R mogą być dodatkowo wyposażone w moduł kontroli wydajności klimatyzacji samochodowej, za pomocą którego możemy zmierzyć temperaturę w nawiewach. Używając manometrów, mamy możliwość obserwacji i analizy ciśnień (HP i LP) panujących w układzie. Stacje Texa Konfort (modele K760R i K780R) mogą być również wyposażone w tester diagnostyczny usterek klimatyzacji – Texa NanoService Clima, który podłączony do gniazda diagnostycznego EOBD pojazdu w połączeniu z zasobami diagnostycznymi stacji klimatyzacji pozwala na diagnostykę układu od strony jego sterowania.

Niewystarczające chłodzenie (1)

Usterka:

  • mała ilość czynnika chłodniczego.

Symptomy:

  • zbyt niskie wartości wysokiego i niskiego ciśnienia,
  • przez szybkę inspekcyjną filtra osuszającego widać duże ilości pęcherzyków powietrza,
  • powietrze wydostające się z nawiewów klimatyzacji jest tylko lekko chłodne.

Możliwe przyczyny:

  • wycieki/nieszczelność układu klimatyzacji,
  • niski poziom czynnika chłodniczego.

Rozwiązanie:

  • przy użyciu detektora nieszczelności sprawdzić ewentualne wycieki gazu,
  • ponownie napełnić układ klimatyzacji.

Niewystarczające chłodzenie (2)

Usterka:

  • system przeciążony lub uszkodzony skraplacz.

Symptomy:

  • zbyt duże wartości wysokiego i niskiego ciśnienia,
  • przez szybkę inspekcyjną filtra osuszającego nie widać pęcherzyków powietrza, nawet przy niskich obrotach silnika.

Możliwe przyczyny:

  • przeciążenie klimatyzacji,
  • usterka skraplacza,
  • nieprawidłowe działanie wentylatora skraplacza.

Rozwiązanie:

  • napełnić instalację klimatyzacji zalecaną ilością czynnika chłodniczego,
  • sprawdzić i wyczyścić skraplacz,
  • sprawdzić funkcjonowanie wentylatora skraplacza.

Niewystarczające chłodzenie (3)

Usterka:

  • obecność powietrza w instalacji.

Symptomy:

  • zbyt duże wartości wysokiego i niskiego ciśnienia,
  • przewody po stronie niskiego ciśnienia nie są zimne,
  • przez szybkę inspekcyjną filtra osuszającego widać pęcherzyki powietrza.

Możliwe przyczyny:

  • obecność powietrza.

Rozwiązanie:

  • wymienić skraplacz,
  • skontrolować olej w sprężarce,
  • sprawdzić jakość oleju,
  • sprawdzić instalację, czy nie ma powietrza, i uzupełnić czynnik chłodzący.

Niewystarczające chłodzenie (4)

Usterka:

  • uszkodzony zawór rozprężny (zablokowany w pozycji otwartej).

Symptomy:

  • zbyt duże wartości wysokiego i niskiego ciśnienia,
  • znaczna obecność lodu lub skroplin na przewodach niskiego ciśnienia.

Możliwe przyczyny:

  • uszkodzony zawór rozprężny,
  • nieprawidłowy montaż elementu termoczułego,
  • anomalia przepływu czynnika chłodniczego.

Rozwiązanie:

  • sprawdzić zawór rozprężny,
  • sprawdzić element termoczuły,
  • sprawdzić centralkę sterującą.

Brak chłodzenia lub chłodzenie przerywane (1)

Usterka:

  • niewystarczający obieg gazu chłodniczego.

Symptomy:

  • ujemne ciśnienie po stronie niskiego ciśnienia i bardzo niskie ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia,
  • obecność lodu na przewodach skraplacza,
  • obecność lodu wokół zaworu rozprężnego.

Możliwe przyczyny:

  • lód i skropliny na zaworze rozprężnym uniemożliwiają obieg czynnika chłodniczego,
  • wyciek gazu spod elementu termoczułego.

Rozwiązanie:

  • sprawdzić zawór rozprężny,
  • jeśli element termoczuły nie jest hermetyczny, wymienić zawór rozprężny,
  • sprawdzić odpowietrznik skraplacza,
  • uzupełnić czynnik chłodniczy zgodnie z zaleceniem producenta.

Brak chłodzenia lub chłodzenie przerywane (2)

Usterka:

  • uszkodzenie sprężarki.

Symptomy:

  • wartości ciśnienia zbyt wysokie po stronie obwodu niskiego ciśnienia i zbyt niskie po stronie obwodu wysokiego ciśnienia,
  • sprawdzić sprężarkę.

Możliwe przyczyny:

  • wycieki ze sprężarki.

Rozwiązanie:

  • sprawdzić sprężarkę.

Brak chłodzenia lub chłodzenie niewystarczające

Usterka:

  • obecność wilgoci.

Symptomy:

  • podczas normalnego funkcjonowania ciśnienie po stronie niskiego ciśnienia może być ujemne.

Możliwe przyczyny:

  • zawór rozprężny zablokowany na skutek obecności wilgoci (podczas blokowania zaworu następuje wyłączenie systemu).

Rozwiązanie:

  • sprawdzić zawór rozprężny,
  • sprawdzić skraplacz,
  • uzupełnić czynnik chłodniczy zgodnie z zaleceniem producenta.

Komentarze (4)

dodaj komentarz
  • ~ MW 4 12 miesięcy temu Świetny artykuł przedstawiający podstawowe problemy związane z klimatyzacją. Nie zastąpi to fachowej wiedzy, ale wskaże użytkownikom którzy interesuja się tym zagadnieniem, bez wnikania w wartości przegrzania i dochodzenia, możliwość ukierunkowania na dana usterkę. A pseudo serwisom którzy tutaj w komentarzach opisuja że to szkodliwe treści, dziękujemy. Jakby to naprawdę było dla was korzystne to siedzielibyście cicho.... a no tak zapomniałem pewno się nie wyrabiacie i boicie dodatkowej roboty i kasy... haha. Drodzy pseudo serwisanci nie potraficie nawet napełnić klimatyzacji bez swoich super maszyn, a tu się wymądrzacie. Kupilem oprzyrządowanie używane za ok 650 zl z zamiennikiem czynnika r134a. Care minus 30 czy jak kto woli r290+r600a 50/50. Znalazłem uszkodzony oring i wymienilem koszt naprawy ok 30 zl za komplet oringów. Niech będzie za pierwsza naprawę 700zl . A podjechałem do serwisu to wycenę dostałem na 1800zl . Wiec 1100zl jestem do przodu. Polecam serdecznie artykuł.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Klima 3 ponad rok temu Jestem z Chełma i znalazłem taki serwis, https://sklep.akumulatorychelm... ktoś może u nich robił?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Jarek 2 ponad rok temuocena: 100%  Pseudo porada. Szkoda czasu na czytanie. Z szacunku dla czytelników wypadałoby dołożyć więcej starań. Chyba że tylko na tyle stać autora.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Robert 1 ponad rok temuocena: 100%  Uczcie tak dalej, będę miał więcej pracy :)
    oceń komentarz 2 0 zgłoś do moderacji
do góry strony