ReklamaB1 - GULF podstrony

Pojazdy użytkowe

Pojazdy użytkowe

Warto wiedzieć

17 dni temu  07.11.2017, ~ Administrator   

Diagnoza uszkodzeń sprzęgła [PORADNIK]

Fot. Schaeffler

Strona 1 z 3

Silniki spalinowe są w stanie zapewnić wymagane osiągi tylko w określonym zakresie. Aby móc efektywnie korzystać z możliwości silnika przy różnych prędkościach potrzebna jest skrzynia biegów. Zazwyczaj silnik połączony jest ze skrzynią biegów jednotarczowym suchym sprzęgłem. Dwutarczowe sprzęgło jest używane w przypadku bardzo wysokich osiągów silnika lub wymagań co do minimalnych sił wysprzęglania. Najczęściej są to samochody sportowe lub użytkowe.

W przeciwieństwie do suchych odpowiedników, sprzęgła mokre pracują zanurzone w oleju lub w jego oparach. Są to wielopłytkowe sprzęgła skrzyń automatycznych stosowanych w maszynach budowlanych, pojazdach specjalnych, a najczęściej w motocyklach. 

Diagnoza uszkodzeń

Bardzo istotne, aby wiedzieć jaki jest dokładny powód uszkodzenia. Aby ułatwić diagnozę w przyszłości,
przedstawiamy kilkanaście możliwych przypadków.

Wspólnie z ekspertami firmy Schaeffler zapraszamy do lektury poradnika skierowanego do mechaników i właścicieli warsztatów zajmujących się serwisem pojazdów użytkowych.

Należy przeprowadzić oględziny oraz podstawowe pomiary części w momencie kiedy są one jeszcze zamontowane oraz po ich demontażu. Stosując się do konkretnych zaleceń będzie można właściwie ocenić przyczynę uszkodzenia.

Najczęściej występujące przypadki dotyczące sprzęgieł:
• Sprzęgło nie rozłącza
• Poślizg
• Sprzęgło szarpie
• Głośna praca
• Duża sztywność na pedale sprzęgła

Łatwiej jest zlokalizować problem, jeżeli dysponujemy dokładnym opisem usterki. Często popełnianym
błędem jest ponowny demontaż części bez weryfikacji przyczyny usterki. Niestety ciężko jest zweryfikować
układ bez sprawdzenia miejsc specyficznych. To wymaga zwrócenia uwagi na poboczne elementy, takie jak układ
wysprzęglania. Po dokładnej weryfikacji i uwzględnieniu czynników zewnętrznych, można ustalić przyczynę
nieprawidłowości.

Tarcza sprzęgłowa

Rozsadzenie okładzin
Przyczyna:
• Przekroczona dopuszczalna prędkość tarczy.

Uszkodzenie pojawia się gdy pojazd zjeżdża ze wniesienia z wciśniętym pedałem sprzęgła. Koła
pojazdu rozpędzają tarczę do zbyt dużej prędkości. Uszkodzenie nie ma związku z prędkością silnika.
Decydującym czynnikiem jest prędkość wału sprzęgłowego.
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 4

  • 3
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (1)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
do góry strony