Pojazdy użytkowe

Serwis Pojazdów Użytkowych

ponad rok temu  07.12.2017, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Ciężarówki zasilane gazem ziemnym?
Strona 1 z 2

Firma IVECO wprowadziła na rynek nowego Stralisa NP 460, jedyny samochód ciężarowy zasilany gazem ziemnym i oferowany w pełnej gamie wersji, zaprojektowany do obsługi wszelkich misji — od przewozów regionalnych po międzynarodowe. Od przewozów gabarytowych, przez rozwiązania z nadwoziami wymiennymi, a także w wersjach zgodnych z konwencją ADR oraz przystosowanych do przewozu materiałów budowlanych. Najbardziej przyjazny dla środowiska samochód ciężarowy zyskał jeszcze większą moc i stał się bardziej oszczędny, aby zapewnić realną przewagę konkurencyjną firmom transportowym starającym się sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na „zieloną” logistykę.

W nowej gamie modelu wprowadzono nowy jednopaliwowy silnik IVECO Cursor 13 NP, opracowany pod kątem zapewnienia wysokiej mocy w najbardziej wymagających warunkach eksploatacji. Nowością jest także 12 biegowa zautomatyzowana przekładnia HI-TRONIX, która w porównaniu z poprzednią wersją zapewnia jest wyższy komfort jazdy i lepsze osiągi, a także oferuje nowe funkcje, takie jak oparty na GPS system przewidywania warunków jazdy HI-CRUISE. Modułowe podejście zastosowane przez IVECO zaowocowało bogatą ofertą fabrycznych opcji oraz wyjątkową elastycznością indywidualnej konfiguracji. Pojazd może być zasilany sprężonym (CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG), lub mieszanką tych paliw. Wersja z dwoma zbiornikami LNG oferuje rekordowyzasięg do 1600 kilometrów. Nowy Stralis NP 460 jest wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie IVECO służące obniżeniu zużycia paliwa oraz kabinę HI-WAY zaprojektowaną pod kątem zapewnienia najwyższego komfortu na dalekich trasach.

Pierre Lahutte, prezes marki IVECO, powiedział: „W ubiegłym roku rozpoczęliśmy rewolucję w transporcie długodystansowym opartym na gazie ziemnym, wprowadzając model Stralis NP 400. Na fali sukcesu tego przełomowego pojazdu wprowadzamy dziś zupełnie nową gamę samochodów z silnikami jednopaliwowymi, które idealnie trafiają w potrzeby rynku przewozów na dalekich trasach. Nowy Stralis NP 460 zapewnia osiągi i wydajność we wszystkich długodystansowych misjach, a tankowanie skroplonego biometanu pozwala obniżyć emisję niemal do zera dla uzyskania czystej mocy!”.

Stralis NP 460 pozwala maksymalnie wykorzystać ekologiczne zalety gazu ziemnego — najbardziej przyjaznego dla środowiska paliwa do silników spalinowych oraz dojrzałego i dostępnego rozwiązania umożliwiającego zrównoważony transport. Zastosowana w tym samochodzie sprawdzona technologia pozwala uzyskać redukcję emisji cząstek stałych o 99% orazzmniejszyć emisję tlenków azotu do 60% limitu wyznaczonego normą Euro VI, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza na drogach i terenach zurbanizowanych. Wkładem samochodu w ochronę środowiska jest również wyjątkowo cicha praca silnika — zmierzony poziom hałasu wyniósłponiżej 71 dB w teście samochodu ciężarowego według normy PIEK. Stralis NP 460 przyczynia się też do zmniejszenia śladu węglowego branży transportowej poprzez ograniczenie emisji CO2 nawet o 95% w przypadku eksploatacji na skroplonym biometanie.

Stosowanie biometanu jest korzystne także z racji zmniejszenia zależności od paliw kopalnych, gdyż gaz ten jest pozyskiwany z odpadów rolniczych i komunalnych, ścieków lub odpadów powstających przy przetwórstwie żywności. Biogaz może być produkowany lokalnie, co znacznie obniża zapotrzebowanie na energię do transportu paliwa i związaną z tym emisję CO2. Ponadto w procesie produkcyjnym powstają cenne produkty uboczne, takie jak bio-CO2 do agregatów chłodniczych i bionawozy dla rolnictwa.

Nowy silnik IVECO Cursor 13 NP, opracowany przez FPT Industrial, został zaprojektowany specjalnie z myślą o długodystansowym, międzynarodowym transporcie drogowym. Najmocniejszy silnik zasilany wyłącznie gazem ziemnym dostępny na rynku oferuje osiągi zaspokajające potrzeby większości wymagających misji. Usprawniony proces spalania w silniku o pojemności skokowej 12,9 litra zapewnia możliwie najniższe zużycie paliwa na długich trasach. Wtryskiwacze gazu o dużej przepustowości, szynę paliwową, tłoki i turbosprężarkę zaprojektowano w sposób umożliwiający uzyskanie wysokich wartości mocy i momentu obrotowego. Trwałość jednostki oraz okresy międzyprzeglądowe wydłużono w celu zapewnienia odpowiednich osiągów przy jak najrzadszych przestojach.

Pożądane efekty przyniosło zastosowanie iskrowego zapłonu stechiometrycznej mieszanki gazu ziemnego i powietrza. Jest to rozwiązanie „jednopaliwowe”, co oznacza, że silnik IVECO Cursor 13 NP pracuje w 100% na gazie ziemnym. Układ oczyszczania spalin jest oparty na kompaktowym i lekkim trójfunkcyjnym katalizatorze, który nie wymaga regeneracji ani stosowania dodatków do paliwa, co przekłada się na oczywiste korzyści pod względem funkcjonalności i ładowności, a także na skrócenie czasu przestojów. IVECO Cursor 13 NP oferuje dodatkową zaletę w postaci ograniczenia hałasu i wibracji, ponieważ spalanie mieszanki stechiometrycznej następuje przy stopniu sprężania 12:1 (znacznie niższym w porównaniu z wartością 17:1 w silnikach Diesla), więc proces ten jest cichszy.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony