Części i regeneracja

Części i regeneracja

6 miesięcy temu  12.01.2018, ~ Administrator   

Czujniki położenia wału korbowego - rodzaje, przyczyny awarii

Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu marki VEMO, Fot. archiwum warsztat.pl

Strona 1 z 2

Czujniki położenia wału korbowego służą do określania położenia oraz ilości obrotów wału korbowego. Najczęściej są montowane w pobliżu koła zamachowego, tuż przy wieńcu zębatym. Istnieją dwa rodzaje czujników: indukcyjne oraz Halla. Przed kontrolą należy koniecznie upewnić się, o jaki rodzaj czujnika chodzi.

- W czasie obrotu wieńca zębatego dochodzi do wywołania sygnałów napięciowych przez zmiany pola magnetycznego – są one kierowane do modułu sterującego. Na tej podstawie moduł oblicza obroty wału korbowego oraz jego położenie. Natomiast z tych wartości obliczane są podstawowe dane dla momentu wtrysku oraz kąta wyprzedzenia zapłonu - mówi Adam Klimek, ekspert TEAM TOTAL.

Do głównych objawów awarii czujnika położenia wału korbowego zalicza się: nierównomierną pracę silnika (przerywanie), zatrzymanie pracy silnika lub zapis kodu błędu.

Głównymi przyczynami awarii czujnika położenia wału korbowego są: zwarcia przewodów lub zwarcie wewnętrzne, przerwanie przewodów, zanieczyszczenie opiłkami lub mechaniczne uszkodzenie koła sygnałowego.

W celu wykrycia usterki czujnika położenia wału należy w pierwszej kolejności odczytać pamięć błędów modułu sterującego. Następnie upewnić się, czy przyłączenia elektryczne przewodów są poprawnie połączone (czy nie ma przerwania, korozji). Należy zwrócić szczególną uwagę na zanieczyszczenia i uszkodzenia czujnika. Bezpośrednie sprawdzenie czujnika wału korbowego może być trudne, jeśli nie zna się dokładnie jego typu. Przed rozpoczęciem badania należy określić, czy chodzi o czujnik indukcyjny czy czujnik Halla. Nie zawsze można je rozróżnić optycznie. Jeżeli we wtyczce znajdują się trzy styki, nie można dokładnie określić danego typu czujnika. W takim przypadku należy posłużyć się specyficznymi danymi producenta oraz danymi z katalogu części zmiennych. Do czasu jednoznacznego zidentyfikowania typu czujnika zaleca się wstrzymać z użyciem omomierza, ponieważ mógłby zniszczyć czujnik Halla.

Jeżeli czujniki wyposażone są we wtyczkę dwubiegunową, mamy do czynienia z czujnikami indukcyjnymi. W takim przypadku można zmierzyć opór wewnętrzny czujnika, sygnał oraz ewentualne zwarcie do masy. Przed pomiarem należy rozłączyć połączenie wtyczkowe i zmierzyć opór wewnętrzny czujnika. Jeżeli wartość oporu wewnętrznego wynosi od 200 do 1000 Ω (w zależności od wartości zadanej), czujnik działa poprawnie. 0 Ω świadczy o zwarciu, natomiast M Ω oznacza przerwę. Badanie zwarcia do masy wykonuje się omomierzem – od styku przyłączeniowego do masy pojazdu. Podczas badania za pomocą oscyloskopu sygnał w wyniku powinien być sinusoidalny o wystarczającej mocy (amplitudzie).

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 92

  • 39
    ZADOWOLONY
  • 18
    ZASKOCZONY
  • 13
    POINFORMOWANY
  • 6
    OBOJĘTNY
  • 1
    SMUTNY
  • 7
    WKURZONY
  • 8
    BRAK SŁÓW

Komentarze (3)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Rafal 3 10 dni temu Po przejechaniu kilkunastu kilometrów przy 2000 obrotów silnik pracował nie równo, kiedy zatrzymywał się na światłach silnik gasł
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ mex 2 15 dni temuocena: 100%  albo gaśnie po rozgrzaniu silnika, po paru kilometrach
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ opel 1 3 miesiące temu przy walniętym czujniku np astra h nie odpali
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony