Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu marki VEMO, Fot. archiwum warsztat.pl
Czujniki położenia wału korbowego służą do określania położenia oraz ilości obrotów wału korbowego. Najczęściej są montowane w pobliżu koła zamachowego, tuż przy wieńcu zębatym. Istnieją dwa rodzaje czujników: indukcyjne oraz Halla. Przed kontrolą należy koniecznie upewnić się, o jaki rodzaj czujnika chodzi.
- W czasie obrotu wieńca zębatego dochodzi do wywołania sygnałów napięciowych przez zmiany pola magnetycznego – są one kierowane do modułu sterującego. Na tej podstawie moduł oblicza obroty wału korbowego oraz jego położenie. Natomiast z tych wartości obliczane są podstawowe dane dla momentu wtrysku oraz kąta wyprzedzenia zapłonu - mówi Adam Klimek, ekspert TEAM TOTAL.
Do głównych objawów awarii czujnika położenia wału korbowego zalicza się: nierównomierną pracę silnika (przerywanie), zatrzymanie pracy silnika lub zapis kodu błędu.
Głównymi przyczynami awarii czujnika położenia wału korbowego są: zwarcia przewodów lub zwarcie wewnętrzne, przerwanie przewodów, zanieczyszczenie opiłkami lub mechaniczne uszkodzenie koła sygnałowego.
W celu wykrycia usterki czujnika położenia wału należy w pierwszej kolejności odczytać pamięć błędów modułu sterującego. Następnie upewnić się, czy przyłączenia elektryczne przewodów są poprawnie połączone (czy nie ma przerwania, korozji). Należy zwrócić szczególną uwagę na zanieczyszczenia i uszkodzenia czujnika. Bezpośrednie sprawdzenie czujnika wału korbowego może być trudne, jeśli nie zna się dokładnie jego typu. Przed rozpoczęciem badania należy określić, czy chodzi o czujnik indukcyjny czy czujnik Halla. Nie zawsze można je rozróżnić optycznie. Jeżeli we wtyczce znajdują się trzy styki, nie można dokładnie określić danego typu czujnika. W takim przypadku należy posłużyć się specyficznymi danymi producenta oraz danymi z katalogu części zmiennych. Do czasu jednoznacznego zidentyfikowania typu czujnika zaleca się wstrzymać z użyciem omomierza, ponieważ mógłby zniszczyć czujnik Halla.
W sytuacji gdy mamy do czynienia z czujnikiem Halla, można zbadać jedynie napięcie sygnału w postaci sygnału prostokątnego oraz napięcie zasilania. Wynikiem powinien być sygnał o przebiegu prostokątnym, w zależności od liczby obrotów silnika. Trzeba pamiętać, że zastosowanie omomierza może prowadzić do zniszczenia czujnika Halla.
Przy montażu należy zwrócić szczególną uwagę na właściwą odległość czujnika od koła sygnałowego oraz jego poprawne zamocowanie.
Komentarze (11)