Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  10.09.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Czujniki położenia wału korbowego - rodzaje, przyczyny awarii

Czujniki położenia wału korbowego i wałka rozrządu marki VEMO, Fot. archiwum warsztat.pl

Czujniki położenia wału korbowego służą do określania położenia oraz ilości obrotów wału korbowego. Najczęściej są montowane w pobliżu koła zamachowego, tuż przy wieńcu zębatym. Istnieją dwa rodzaje czujników: indukcyjne oraz Halla. Przed kontrolą należy koniecznie upewnić się, o jaki rodzaj czujnika chodzi.

- W czasie obrotu wieńca zębatego dochodzi do wywołania sygnałów napięciowych przez zmiany pola magnetycznego – są one kierowane do modułu sterującego. Na tej podstawie moduł oblicza obroty wału korbowego oraz jego położenie. Natomiast z tych wartości obliczane są podstawowe dane dla momentu wtrysku oraz kąta wyprzedzenia zapłonu - mówi Adam Klimek, ekspert TEAM TOTAL.

Do głównych objawów awarii czujnika położenia wału korbowego zalicza się: nierównomierną pracę silnika (przerywanie), zatrzymanie pracy silnika lub zapis kodu błędu.

Głównymi przyczynami awarii czujnika położenia wału korbowego są: zwarcia przewodów lub zwarcie wewnętrzne, przerwanie przewodów, zanieczyszczenie opiłkami lub mechaniczne uszkodzenie koła sygnałowego.

W celu wykrycia usterki czujnika położenia wału należy w pierwszej kolejności odczytać pamięć błędów modułu sterującego. Następnie upewnić się, czy przyłączenia elektryczne przewodów są poprawnie połączone (czy nie ma przerwania, korozji). Należy zwrócić szczególną uwagę na zanieczyszczenia i uszkodzenia czujnika. Bezpośrednie sprawdzenie czujnika wału korbowego może być trudne, jeśli nie zna się dokładnie jego typu. Przed rozpoczęciem badania należy określić, czy chodzi o czujnik indukcyjny czy czujnik Halla. Nie zawsze można je rozróżnić optycznie. Jeżeli we wtyczce znajdują się trzy styki, nie można dokładnie określić danego typu czujnika. W takim przypadku należy posłużyć się specyficznymi danymi producenta oraz danymi z katalogu części zmiennych. Do czasu jednoznacznego zidentyfikowania typu czujnika zaleca się wstrzymać z użyciem omomierza, ponieważ mógłby zniszczyć czujnik Halla.

Jeżeli czujniki wyposażone są we wtyczkę dwubiegunową, mamy do czynienia z czujnikami indukcyjnymi. W takim przypadku można zmierzyć opór wewnętrzny czujnika, sygnał oraz ewentualne zwarcie do masy. Przed pomiarem należy rozłączyć połączenie wtyczkowe i zmierzyć opór wewnętrzny czujnika. Jeżeli wartość oporu wewnętrznego wynosi od 200 do 1000 Ω (w zależności od wartości zadanej), czujnik działa poprawnie. 0 Ω świadczy o zwarciu, natomiast M Ω oznacza przerwę. Badanie zwarcia do masy wykonuje się omomierzem – od styku przyłączeniowego do masy pojazdu. Podczas badania za pomocą oscyloskopu sygnał w wyniku powinien być sinusoidalny o wystarczającej mocy (amplitudzie).

W sytuacji gdy mamy do czynienia z czujnikiem Halla, można zbadać jedynie napięcie sygnału w postaci sygnału prostokątnego oraz napięcie zasilania. Wynikiem powinien być sygnał o przebiegu prostokątnym, w zależności od liczby obrotów silnika. Trzeba pamiętać, że zastosowanie omomierza może prowadzić do zniszczenia czujnika Halla.

Przy montażu należy zwrócić szczególną uwagę na właściwą odległość czujnika od koła sygnałowego oraz jego poprawne zamocowanie.

Komentarze (11)

dodaj komentarz
  • ~ Jan 11 ponad rok temu Czy ktoś z Państwa posiada wiedzę, jaki powinien wynosić opór wewnętrzny sprawnego czujnika położenia wałka rozrządu w silniku AVF 1.9TDI 130KM? U mnie czujnik położenia wałka rozrządu pokazuje przerwę (nie zwarcie, tylko przerwę w obwodzie brak rezystancji wewnętrznej). Natomiast czujnik położenia wału (popularny G28) rezystancja 460 Ω.
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Sebastian 10 ponad rok temu Hiundai i 30 2.0crdi 2009 rok.na starym czujniku obrotów walu korbowego odpala i po nagrzaniu gaśnie.A na nowym wogole nie odpala.co może być?
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Sebastian 9 ponad rok temu Hiundai i 30 2.0crdi 2009 rok.na starym czujniku obrotów walu korbowego odpala i po nagrzaniu gaśnie.A na nowym wogole nie odpala.co może być?
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
  • ~ Sebastian 8 ponad rok temu Hiundai i 30 2.0crdi 2009 rok.na starym czujniku obrotów walu korbowego odpala i po nagrzaniu gaśnie.A na nowym wogole nie odpala.co może być?
    oceń komentarz 0 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ edyta 7 ponad rok temuocena: 57%  jaka moze być przyczyna wymieniony czujnik a nadal pokazuje błąd czujnika i samochod gaśnie
    oceń komentarz 4 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ pilo 6 ponad rok temuocena: 0%  Przy Chrysler voyager 2.5 CRD. Awaria czujnika położenia wału u mnie objawił sie tak: na zimno odpalił na dotyk a po rozgrzaniu lub przejechaniu około 10 km szarpnął i zgasł nie było mowy o dopaleniu (zapalona kontrolka silnika), chyba że ostygł wtedy ponownie można go było odpalić. Koszt naprawy około 150 zł + mechanik. pozdrawiam
    oceń komentarz 0 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Leo/Se 5 ponad rok temuocena: 25%  Mam Saaba 95 2,0T benzyna, rok 2004, silnik pali , ale diagnoza pokazuje blad p0340, caly czas swieci kontrolka check jaki może być powod , czyzby listwa zaplonowa? Z gory dziekuje za pomoc.
    oceń komentarz 1 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Kasia 4 ponad rok temuocena: 100%  W dalszym ciągu nie wiem jak wygląda usterka tegoż w życiu codziennym.
    oceń komentarz 4 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Rafal 3 ponad rok temuocena: 75%  Po przejechaniu kilkunastu kilometrów przy 2000 obrotów silnik pracował nie równo, kiedy zatrzymywał się na światłach silnik gasł
    oceń komentarz 3 1 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ mex 2 ponad rok temuocena: 63%  albo gaśnie po rozgrzaniu silnika, po paru kilometrach
    oceń komentarz 5 3 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ opel 1 ponad rok temuocena: 86%  przy walniętym czujniku np astra h nie odpali
    oceń komentarz 6 1 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony