Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  16.10.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Letnie upały niekorzystne dla akumulatora. Co będzie zimą?

Tego lata termometry w Polsce pokazywały miejscami niemal 40°C. Wartość ta zdecydowanie przekracza optymalną temperaturę dla akumulatorów samochodowych, wynoszącą 20°C. Jednocześnie zmiany klimatyczne, które niosą za sobą nieprzewidywalność pogody, wiążą się z ryzykiem mroźnych zim. Może to wpłynąć na zwiększoną liczbę awarii akumulatorów, a co za tym idzie nieplanowane wydatki wiążące się często z koniecznością skorzystania z pomocy drogowej.

– Jeżeli chcesz uniknąć problemów z akumulatorem zimą, z wyprzedzeniem sprawdź go w warsztacie – radzi dr Christian Rosenkranz, Dyrektor ds. Rozwoju firmy Clarios, producenta akumulatorów.

Upały latem – problemy zimą

– Wbrew powszechnemu przekonaniu to nie niskie, a właśnie wysokie temperatury mają wpływ na zużycie akumulatorów – kontynuuje Rosenkranz.

Upały prowadzą do samorozładowania, które skraca ich żywotność. Jednak to nie wszystko. Gdy na dworze robi się chłodniej, wiele osób decyduje się pokonywać niewielkie odległości samochodem. Takie krótkie dystanse uniemożliwiają dostateczne naładowanie się akumulatorów. Dodatkowo przy niskich temperaturach ich wydajność spada, tymczasem uruchomienie silnika wymaga poboru większej ilości energii. W efekcie może się to okazać ponad siły akumulatora. Czasami wystarczy jedna noc z przymrozkami, by pojawił się problem. Dlatego tak ważna jest kontrola urządzeń przed nadejściem zimy.

– Jesień to idealny czas na test akumulatora, który wiele serwisów samochodowych i warsztatów oferuje bezpłatnie. Dzięki temu właściciele pojazdów unikną nieprzyjemnych niespodzianek, nawet w przypadku nagłego nadejścia zimy – dodaje Rosenkranz.

Ryzyko nie zawsze się opłaca

Każdego roku wadliwe akumulatory odpowiadają za ok. 40% awarii aut. W niektórych przypadkach ma to związek z wieloletnią eksploatacją samochodu i faktem, że akumulator nie był wymieniany przez lata lub wcale. W innych to nowoczesna elektronika i technologie oszczędzania paliwa, takie jak system stop-start, wymagają poboru coraz większej mocy z akumulatora, przez co problem tylko się nasila.

Akumulatory zaopatrują liczne systemy wspomagane energią elektryczną. W związku z tym odgrywają kluczową rolę w kwestii sprawnego działania samochodu. – Dlatego test akumulatora powinien być elementem rutynowej kontroli, tak jak wymiana oleju, sprawdzenie świateł lub serwis klimatyzacji – podkreśla Rosenkranz.

Zadanie dla profesjonalistów

Ze względu na zaawansowane systemy elektroniczne zainstalowane w nowszych modelach aut, wymiana akumulatorów powinna być przeprowadzana przez specjalistów: przerwanie zasilania może uniemożliwić działanie niektórych systemów, w tym elektrycznych szyb, a także wymagać ponownej instalacji oprogramowania. Czasami nowy akumulator trzeba również zainstalować w systemie elektronicznym pojazdu. Niektóre elementy wyposażenia wymagają aktywacji kodem bezpieczeństwa po przywróceniu zasilania.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
do góry strony