Części i regeneracja

Części i regeneracja

ponad rok temu  25.04.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Napinacze BTA – przedwdrożeniowe badania jakości

Wycięte elementy obudowy napinacza

Europejski rynek części zamiennych charakteryzuje się stosunkowo wysoką konkurencyjnością. Dla klientów równie istotna jak atrakcyjna cena produktów jest ich bezawaryjność, co sprawia, że od asortymentu ze średniej i niższej półki cenowej oczekują sprawdzonej i powtarzalnej jakości.

Rosnącym zainteresowaniem segmentu m.in. piast koła, zestawów łożysk czy rolek w ofercie sieci Inter Cars cieszy się marka BTA. Znajdziemy tu np. kompletne napinacze BTA, których wprowadzenie – aby zagwarantować niezawodność działania – poprzedzone zostało drobiazgowymi testami laboratoryjnymi.
Napinacz jest bardzo istotnym elementem osprzętu silnika (od jego poprawnej pracy zależą inne podzespoły), a środowisko, w którym pracuje, jest niezwykle wymagające. To właśnie dlatego przetestowane zostały wszystkie elementy składowe: od korpusu napinacza, elementów sprężyny, po łożysko rolki. Proces weryfikacji jest wieloetapowy, a wybrane badania jakościowe – przeprowadzone w laboratorium Intermeko przed wprowadzeniem napinaczy BTA do sprzedaży – prezentujemy poniżej.

Weryfikacja jakościowa
Badania jakościowe mają na celu potwierdzenie informacji na temat produktu, aby uzyskać pewność, że spełnia on wysokie wymagania techniczne. W przypadku napinaczy przeprowadzono badania najważniejszych parametrów geometrycznych napinacza BTA, które potwierdziły zgodność z rysunkami technicznymi produktu.

Badania materiałowe
Kolejnym ważnym badaniem jest sprawdzenie materiału, z którego wykonany jest zespół rolki i napinacza BTA. W celu weryfikacji element zostaje pocięty i rozmontowany na części pierwsze. Każda z nich: siluminowa obudowa, sprężyna napinająca, łożysko toczne rolki łożyska oraz śruba mocująca rolkę do obudowy jest analizowana osobno. Za pomocą spektrometru rentgenowskiego weryfikowany jest ich skład chemiczny.
Przykładowo, badanie siluminowej obudowy wykazało odpowiedni dla tego typu zastosowań stop aluminium AC47100. Pozostałe elementy napinacza, tj. sprężyna, łożysko, śruba, poddawane są tym samym badaniom w odniesieniu do odpowiednich wymagań odnośnie do składu chemicznego. W dalszym etapie analizowana jest twardość materiału, z którego wykonano te elementy. Odniesieniami są tutaj normy branżowe dla poszczególnych elementów składowych napinacza.
Do badań twardości, w zależności od rodzaju materiału, stosowane są następujące metody: badanie twardości aluminium metodą Brinella [skala HB], badanie twardości drutu sprężynowego metodą Rockwella [HRC]. Twardość łożysk tocznych jest weryfikowana dwiema metodami – Rockwella (kulki łożyskowe) i Vickersa (bieżnie wewnętrzna i zewnętrzna).

Badanie metalograficzne
Napinacze BTA poddawane są także badaniu metalograficznemu elementów napinacza paska, które pozwala na sprawdzenie wymagań stawianych technologii produkcji. W przypadku siluminowej obudowy napinacza jest to porowatość skurczowa materiału. Najprostszymi słowami jest to właściwość określająca wielkość i ilość pustych przestrzeni wewnątrz materiału. Ich duża ilość świadczy o złej jakości stopu odlewniczego, a co za tym idzie – pogorszeniu parametrów trwałości, takich jak podatność na pękanie. Prawidłowy materiał wykorzystany do produkcji drutu sprężynowego jest gwarancją odpowiedniej pracy napinacza BTA. To sprężyna odpowiada za napięcie paska. Stal sprężynową cechują: wysoka granica sprężystości, gdzie wymagany jest powrót elementu do pierwotnego kształtu po odjęciu siły nacisku, wytrzymałość na zmęczenie, wysoka granica plastyczności, tłumienie i przejmowanie obciążeń o różnej amplitudzie.
Głównym zadaniem łożyska tocznego zamontowanego w rolce napinacza jest przenoszenie obciążeń promieniowych. Cechy materiału łożyskowego to: wysoka, odporność na zatarcie, mały współczynnik tarcia suchego, odporność na zużycie i korozję, wytrzymałość na nacisk w temperaturze pracy, wytrzymałość zmęczeniowa, wysoka stabilność geometryczna.
Przedwdrożeniowe badania jakości produktów to tylko niewielka część procesów związanych z zapewnieniem stałej i kontrolowanej jakości oferowanych produktów. Mając na uwadze zachowanie wysokich standardów przez produkty będące w ofercie europejskiej sieci Inter Cars, po wprowadzeniu do sprzedaży są one poddawane wyrywkowym badaniom. W przypadku napinaczy pasków i innych produktów marki BTA zostały przyjęte plany, w których produkty te są regularnie kontrolowane.
Dzięki drobiazgowej weryfikacji jakości przez laboratorium Intermeko na kilku etapach uzyskiwane jest potwierdzenie na temat spełniania przez produkty BTA norm i wymagań technicznych dla produktu końcowego. Aktualnie w stałej ofercie Inter Cars jest ponad 30 rodzajów kompletnych napinaczy do popularnych modeli aut z grup: VW, PSA i Fiat. Wśród nich można znaleźć podzespoły m.in. do Audi A3, A4, A6, Škody Superb, Forda Focusa, VW Golfa III, IV, Citroëna C2, C3, C4, Forda Fiesty IV, V i wielu innych zastosowań. Kolejne referencje, do takich marek jak Renault, Dacia czy Chrysler, są już w przygotowaniu, po przejściu przez fazę testów laboratoryjnych zostaną wprowadzone do sprzedaży. Pełna oferta produktowa BTA znajduje się w katalogu online Inter Cars.

GALERIA ZDJĘĆ

Fragmenty obudowa napinacza BTA
Sprężyna napinacza – weryfikacja materiału
Elementy łożyska tocznego napinacza BTA zainkludowane w żywicy

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Lujan 1 ponad rok temu Rolki albo łożyska z bta działają maks 2mc wiec nie wiem po co rozpisujecie się na temat ich znakomitej jakości. Uważam ze nie powinno się produkować tego typu podzespołów ponieważ groza poważnym uszkodzeniem silnika. Ostatnio założyłem rolki osprzętu przy wymianie rozrzadu i po 20 000 rolka się stopiła a pasek został wciągnięty w rozrzad..
    oceń komentarz 0 0 zgłoś do moderacji
do góry strony