ReklamaB1 - breck 04.06-30.06 Kamila

Części i regeneracja

Części i regeneracja

15 dni temu  11.06.2019, ~ Administrator   

Poduszki silnika. Rodzaje, ocena stanu, nowinki
Strona 4 z 4

Poduszka Lexusa ma własny oddzielny komputer (ECU Active Control Engine Mount). Wejścia z czujnika przyspieszenia, przymocowane do przednich mocowań silnika, monitorują ilość drgań silnika. Jednostka sterująca zasila następnie siłownik wewnątrz aktywnego uchwytu, aby wytworzyć wstrząs, który zmniejsza intensywność wibracji. Wynikiem tego jest zmniejszenie wibracji i hałasu silnika, które mogą być odczuwalne wewnątrz pojazdu, gdy silnik pracuje na biegu jałowym.

Jednostka sterująca ACM sprawdza również inne wejścia danych za pośrednictwem magistrali komunikacyjnej Controller Area Network (CAN). Obejmują one współczynnik obciążenia silnika, temperaturę płynu chłodzącego silnika, położenie przekładni, prędkość pojazdu, a nawet temperaturę powietrza zewnętrznego. Powód dla którego auto potrzebuje wszystkich tych informacji, aby pomóc w anulowaniu drgań silnika, jest znany tylko inżynierom Lexusa, którzy zaprogramowali system, ale dzięki tym wszystkim wejściom może precyzyjnie dostosować charakterystykę tłumienia aktywnego zawieszenia silnika, gdy zmieniają się warunki jazdy i eksploatacji.

Reologiczne poduszki magnetyczne

Mocowania silników MR wykorzystują magnetyczne płyny reologiczne (MRF), które zawierają małe cząstki żelaza zawieszone w cieczy. Sposób działania wygląda następująco: gdy prąd elektryczny lub pole magnetyczne są przykładane do płynu, cząstki żelaza ustawiają się w linii i skutecznie zwiększają lepkość płynu. Pierwsze zastosowanie MRF miało miejsce w amortyzatorze, przekładając się na zwiększenie oporu i usztywnienie tłumiącego uderzenia w celu uzyskania pewniejszej jazdy. To samo podejście działa również w przypadku poduszki silnika. Pierwszym takim zastosowaniem nowych mocowań MR było Porsche 911 GT3 w 2010r.

Sztywność mocowań silnika MR można regulować w czasie rzeczywistym, aby dopasować wymagania tłumienia silnika do zmiany prędkości i obciążenia. System wymaga mikroprocesora i danych wejściowych, które są już dostępne dla modułu sterującego układu napędowego. Wykorzystuje także czujnik ciśnienia płynu w aktywnych mocowaniach, aby zapewnić sprzężenie zwrotne, dzięki czemu sterownik może kompensować zmiany w miarę ich występowania.

Konkluzja jest taka, że mocowania silnika stały się kolejnym zaawansowanym technologicznie elementem elektronicznym. Diagnoza jest bardziej skomplikowana i może wymagać specjalnego oprogramowania do skanowania (w zależności od aplikacji), a naprawy będą znacznie droższe, niż spodziewa się tego większość kierowców.

Artykuł specjalnie dla czytelników warsztat.pl przygotowany został przez ekspertów firmy Corteco.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 11

  • 6
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Aaa 2 miesiąc temu Ciekawe informacje ale w mojej ocenie chaotycznie napisane.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Aaa 1 miesiąc temu Ciekawe informacje ale w mojej ocenie chaotycznie napisane.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony