Wydarzenia

Wydarzenia

ponad rok temu  23.02.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Forum Szkół Rzemiosła - dyskusja o  edukacji zawodowej

Edukacja zawodowa, po długim okresie marginalizacji, zaczyna odnajdywać swoje miejsce zarówno w systemie edukacji, jak też w odbiorze społecznym. Dostrzegane są jej istotne walory w odniesieniu do gospodarki oraz rynku pracy. Kształcenie młodych fachowców wymaga nie tylko dobrych programów i regulacji prawnych, ale także warunków technicznych zakładów oraz wiedzy i umiejętności mistrzów szkolących.

Forum Szkół Rzemiosła, z udziałem kierownictw ministerstw Edukacji Narodowej. Rodziny Pracy i Polityki Społecznej oraz Inwestycji i Rozwoju odbędzie się 27 lutego 2018 r. w siedzibie Związku Rzemiosła Polskiego w Warszawie przy ul. Miodowej 14. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy stanowi główny warunek poprawy konkurencyjności polskich przedsiębiorców. Kluczem do osiągnięcia wyższej pozycji rynkowej innowacyjności w przedsiębiorstwach są dobrze przygotowane kadry zarówno kierownicze, jak też pracownicze.

Nie można nie dostrzec roli małych i średnich przedsiębiorstw, w tym rzemiosła, we wzmacnianiu pozycji gospodarczej kraju i ich skuteczności w rozwiązywaniu problemów rynku pracy. Firmy rzemieślnicze zatrudniają absolwentów, czyli są odbiorcą efektów systemu edukacji, ale także tradycyjnie uczestniczą w procesie przygotowania zawodowego – zapewniając młodym adeptom nauki zawodu szkolenie praktyczne, umożliwiając jednocześnie zdobycie doświadczenia zawodowego. Organizacje rzemiosła wspierają ten proces organizacyjnie i merytorycznie.

Zaangażowanie rzemiosła w system kształcenia przyczynia się do zmian programowych w nauczaniu, co z kolei umożliwia lepsze dostosowania kształcenia do potrzeb rynku pracy oraz pozyskiwanie oczekiwanych przez przedsiębiorstwa, wykwalifikowanych pracowników.

Jako jedno z rozwiązań postulujemy upowszechnianie systemu przygotowania zawodowego (kształcenie dualne), ale z większą rolą dla organizacji pracodawców m.in. cechów i izb rzemieślniczych, jako gwarantów jakości tego procesu. Z pewnością lepsze przygotowanie zawodowe adeptów nauki zawodu przyczynia się do rozwoju ich talentów, a w konsekwencji także do wzrostu innowacyjności gospodarki. W tym celu należy rozwijać i promować kształcenie zawodowe, łączące naukę w szkole i w naturalnych warunkach pracy tj. w procesie pracy.

Od twórców zmian i decydentów oczekujemy faktycznego uznania, iż wobec problemów ekonomicznych, organizacyjnych i kadrowych piętrzących się przed szkolnictwem zawodowym rośnie rola pracodawców i ich organizacji w procesie kształcenia, zwłaszcza w zawodach związanych z potrzebami lokalnych rynków gospodarczych czy uznawanych za niszowe i unikatowe. Szukając drogi prowadzącej do nauki i zdobycia kwalifikacji zawodowych, należy zwrócić się do organizacji pracodawców, a zwłaszcza środowiska rzemieślniczego.

Już w maju 2003 r. Ministr Edukacji Narodowej i Sportu oraz Prezes Związku Rzemiosła Polskiego podpisali pierwsze porozumienie o współpracy na rzecz poprawy stanu i jakości kształcenia zawodowego, w szczególności w zakresie organizacji praktycznej nauki zawodu z udziałem pracodawców rzemieślników. Wskazane w porozumieniu działania rzemiosło konsekwentnie kontynuuje. Dzisiaj szkoły branżowe to także przyszłość dla rzemiosła, które podobnie jak przemysł potrzebuje dobrze przygotowanych kadr operujących zarówno na bazie tradycyjnych technik, jak i najnowszych technologii.

Obecnie w Polsce działa 38 rzemieślniczych szkół zawodowych, w których kształci się blisko 6 tys. uczniów. W szkołach tych zatrudnienie znajduje 1132 nauczycieli. Do tej pory mury tych szkół opuściło ponad 14 tys. absolwentów. Obecnie ponad 23 tys. zakładów rzemieślniczych realizuje przygotowanie zawodowe dla blisko 74 tys. młodych osób, którzy zajęcia praktyczne mają zorganizowane na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony, a dokształcanie teoretyczne odbywa się w szkołach zawodowych.

W ramach zespołów szkół prowadzonych przez rzemiosło występują także LO, a w przyszłości należy zakładać, pojawią się także Szkoły Branżowe II stopnia, co tworzy dla młodzieży dogodne warunki kontynuacji nauki i zdobywania nowych kwalifikacji. Rzemieślnicze szkoły zawodowe są typowym modelem dualnego kształcenia zawodowego, w którym zajęcia praktyczne uczniowie odbywają u rzemieślników, naukę przedmiotów ogólnych i zawodowych mają w szkole, a całość procesu spinają prawnie i organizacyjnie cech i izba rzemieślnicza.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony