Nasze rozmowy

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

1 milion sprzedanych akumulatorów
Z Janem Kwiecień, Prezesem Zarządu Johnson Controls Akumulatory Sp. z o.o. rozmawia red. Mirosław Giecewicz.

- Panie Prezesie, zakończony właśnie rok fiskalny w Johnson Controls (1.10.2011-30.09.2012) przyniósł rekordowy wynik – Wasza firma sprzedała na rynku polskim ponad 1 milion akumulatorów. Dla wielu firm taki wynik to marzenie, a założę się, że macie pewnie dużo większe apetyty. Jak udało się Wam tego dokonać?
Wysoka jakość produktów, nowatorska technologia, sprawny serwis, właściwie dobrana i skutecznie wprowadzana strategia, wychodząca naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom klientów, to elementy, które w sposób zasadniczy przyczyniły się do osiągnięcia tego sukcesu. Ale przede wszystkim nie byłby on możliwy bez ludzi – świetnego, kompetentnego teamu, z którym mam przyjemność współpracować i realizować założone plany rozwoju na polskim rynku. Szczególną satysfakcję sprawia fakt, że udało nam się konsekwentnie wprowadzić w życie strategię przedstawioną na konferencji prasowej w Katowicach już w grudniu 2010 roku i w efekcie, przekraczając magiczną liczbę 1 miliona sprzedanych akumulatorów, stać się liderem w sprzedaży akumulatorów kwasowo-ołowiowych na rynku wtórnym w Polsce.

18251 Jan Kwiecień, Prezes Zarzadu Johnson Controls Akumulatory Sp. z o.o. right - Zdaję sobie sprawę, że za takimi wynikami idzie odpowiednia technologia. Klienci doceniają Wasze produkty, a Wy zapewniacie im produkt najwyższej klasy. Proszę przybliżyć naszym Czytelnikom najnowsze rozwiązania techniczne zastosowane w Waszych akumulatorach.
Obecnie największe wyzwanie stanowią akumulatory do pojazdów nowej generacji z zastosowanymi systemami Start-Stop.
We współpracy z producentami samochodów nasi konstruktorzy przygotowali dwa rodzaje akumulatorów przeznaczonych właśnie do zastosowania w tych pojazdach, które są dostępne w regularnej sprzedaży także na rynku polskim. Pierwszy z nich to VARTA Start-Stop (EFB). EFB oznacza „Enhanced Flooded Battery”, czyli akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności. Przeznaczony do samochodów ze standardowym systemem Start-Stop. Płyty w akumulatorze EFB są grubsze w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowymi i wzmocnione specjalną powłoką z poliestru, która pomaga lepiej utrzymać masę czynną w płycie. Poza tym posiada dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych i może być rozładowywany bez utraty funkcjonalności. Drugi typ stanowiący idealne rozwiązanie dla samochodów wyposażonych w rozbudowany system Start-Stop z funkcją hamowania regeneracyjnego oraz dodatkowe układy oszczędzające paliwo to VARTA Start-Stop Plus. Wykonany on jest w technologii AGM i świetnie zdaje egzamin przy częstym uruchamianiu silnika, nie tracąc przy tym swojej mocy. Jego sprawność widoczna jest przede wszystkim w ruchu miejskim, w którym ze względu na zmianę świateł dochodzi średnio do czterech uruchomień silnika na kilometr. W takiej sytuacji akumulator poddawany jest cyklicznym obciążeniom, gdzie musi niezawodnie pracować nawet przy częściowym stanie naładowania, obsługując jednocześnie większą ilość odbiorników energii. Poza tym bardzo ważne jest, aby szybko akumulował energię z alternatora lub z procesu rekuperacji (czyli odzyskiwania energii podczas hamowania). Dokładny stan akumulatora oraz jego praca kontrolowane są przez system zarządzania akumulatorem (np. BMS lub IBS), dlatego tak istotne jest, aby dokładnie odpowiadał zaleceniom producenta samochodu. W przeciwnym wypadku może przestać działać – doprowadzi to do niesprawnego funkcjonowania procesu redukcji CO2 i nieprawidłowej pracy urządzeń, w które wyposażony jest pojazd. Na szczególną uwagę zasługuje również nasza unikatowa i opatentowana technologia produkcji kratki metodą sztancowania – PowerFrame® znana już od kilku lat naszym klientom.

- Właśnie, zatrzymajmy się na chwilę przy tym, co Pan powiedział, czyli PowerFrame – produkcji kratki ołowiowej metodą sztancowania. Prezentujecie ją jako „Moc zdefiniowaną na nowo”. Proszę nieco odsłonić tajniki tej technologii...
Nowoczesne akumulatory powinny charakteryzować się m.in. wydłużonym okresem eksploatacji, całkowitą bezobsługowością, wysokim prądem rozruchowym i odpornością na wpływ wysokiej temperatury panującej w komorze silnika, a także na niską temperaturę panującą w okresie zimowym. Spełnienie tych warunków gwarantuje zastosowanie w akumulatorze kratki PowerFrame, która powstaje w precyzyjnym i kilkuetapowym procesie sztancowania. Dzięki takiej technologii unikamy wytapiania, rozciągania i odlewania kratki, niwelując powstawanie mikropęknięć, czyli miejsc, w których kratka może szybko korodować, a tym samym doprowadzić do niesprawności akumulatora. Ten zaawansowany proces produkcji gwarantuje najbardziej optymalną geometrię kratki, dzięki której zapewniamy większą odporność na wstrząsy i wibracje, a precyzyjnie wykonane oczka kratki umożliwiają doskonałą przyczepność masy czynnej, co znacznie wydłuża żywotność akumulatora. Ponadto gwarantuje lepszy przepływ prądu i „krótszą drogę” do przebycia dla ładunku elektrycznego od podstawy kratki do chorągiewki, co pozwala na uzyskanie znacznie lepszych parametrów elektrycznych akumulatora.

- Jakie akumulatory z Waszej oferty sprzedają się na rynku polskim najlepiej? Czy klienci chcą, aby akumulator pracował przez wiele lat i są w stanie zapłacić za niego więcej, czy jednak jakość jest na drugim miejscu, a najważniejsze jest dla nich to, ile on kosztuje?
Struktura naszej sprzedaży – bardzo duży udział akumulatorów markowych (tzw. First Line) – jednoznacznie potwierdza, że użytkownicy pojazdów coraz bardziej zwracają uwagą na niezawodność akumulatora. Przecież właśnie akumulator to źródło energii w pojeździe, które nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych musi gwarantować pewny rozruch silnika. Kupując akumulator VARTA, klienci mają świadomość, że kupują produkt najwyższej jakości, zapewniając sobie „spokój ducha” i... kilkuletni okres bezawaryjnej eksploatacji.

- Akumulator to jest taki produkt, którego słabsza kondycja z pewnością da o sobie znać podczas zimy. Pojawią się pierwsze mrozy i kierowcy mają kłopoty. Na rynku paleta akumulatorów jest bardzo szeroka. Można je kupić praktycznie wszędzie, nawet podczas weekendowych zakupów w centrum handlowym. Jaka jest tak naprawdę recepta na to, aby kupić produkt niezawodny? Jakie parametry powinno się brać pod uwagę?
W Polsce akumulatory można kupić w bardzo wielu miejscach sprzedaży części samochodowych i nie tylko. Niemniej jednak ze swojej strony zalecam dokonywanie zakupu w punktach, w których oprócz dobrej jakości akumulatora możemy liczyć na fachowy serwis, który nie tylko dba o dobry stan techniczny akumulatora i jego prawidłowe parametry, ale także dokona sprawdzenia instalacji elektrycznej, dobierze właściwy akumulator o odpowiednich parametrach dla danego pojazdu i zadba o prawidłowy montaż.

- Kupno akumulatora to jedno. Natomiast trzeba także o niego odpowiednio dbać podczas użytkowania. Jakie są zatem zalecenia Johnson Controls, aby cieszyć się bezproblemowym odpalaniem przez wiele lat?
Akumulator to elektrochemiczne źródło prądu, które wymaga również odpowiedniego zainteresowania ze strony użytkownika pojazdu. Zdecydowanie polecam, aby przynajmniej raz na pół roku skontrolować stan instalacji elektrycznej pojazdu, sprawność ładowania przez alternator i stan techniczny rozrusznika, ponieważ wypadowa tych współczynników wpływa na stan zamontowanego w pojeździe akumulatora. Przeważnie w miejscach, gdzie dokonano zakupu akumulatora, można poprosić o sprawdzenie tych elementów pojazdu, zapewniając sobie sprawne funkcjonowanie akumulatora przez długi czas.

18252 Unikatowa i opatentowana technologia produkcji kratki metodą sztancowania – PowerFrame. right - Na dobrą kondycję Waszej firmy mają z pewnością wpływ zaawansowane technologicznie fabryki…
W Europie działa 5 nowoczesnych fabryk Johnson Controls, z których akumulatory trafiają na pierwszy montaż oraz do klientów na rynku wtórnym. Dwie znajdują się w Niemczech – w Hanowerze i Zwickau (wyspecjalizowana w produkcji akumulatorów AGM), dwie w Hiszpanii oraz największa w Europie w Czechach – w fabryce w Czeskiej Lipie w ubiegłym roku wyprodukowano ponad 9 mln akumulatorów, a w roku 2013 planowana produkcja ma przekroczyć 10 mln sztuk. Na szczególną uwagę zasługuje też rozbudowany w ostatnich latach zakład przerobu złomu akumulatorowego w Krautscheid (Niemcy), który dostarczając ołowiu do produkcji nowych akumulatorów odzyskanego z zużytych akumulatorów, znakomicie potwierdza naszą filozofię troski o środowisko naturalne, a równocześnie strategię wykorzystania surowców do produkcji nowych akumulatorów.

- Plany na przyszłość...
Następny etap realizacji naszej strategii sprzedaży, dalszy rozwój i zwiększenie udziału w rynku polskim, wprowadzenie nowych produktów dostosowanych do struktury naszego rynku samochodowego, rozwój kompetencji kadry itd. Jest kilka istotnych projektów, nad którymi pracujemy w tej chwili – z pewnością wprowadzenie ich na rynek będzie kolejnym zaskoczeniem, a równocześnie dostarczy dodatkowych korzyści naszym klientom.

- Dziękuję za rozmowę.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony