Firma Castrol świętowała w 2009 r. swoje 110. urodziny. To dobra okazja, by przyjrzeć się ponad wiekowej tradycji tej uznanej marki, która wielokrotnie rewolucjonizowała rynek motoryzacyjny swoimi przełomowymi produktami.
Dokładnie 110 lat mija od chwili, gdy w 1899 roku sir Charles Cheers Wakefield założył przedsiębiorstwo C.C. Wakefield Co, które obecnie znamy jako Castrol. Od początku istnienia marki jej znakiem rozpoznawczym była innowacyjność i stałe dążenie do rozwoju produktów. Założyciel firmy położył nacisk na badania naukowe i stworzył specjalne laboratorium (fot. 1), w którym powstawały przełomowe produkty jak Carbic, Castrolite, R20 czy GTX, które wyznaczały standardy dla rynku motoryzacyjnego oraz stawały się synonimami jakości i prestiżu. Laboratorium przekształciło się później w ogromne, nowoczesne centrum badawcze, z którego pochodzą dzisiejsze zaawansowane technologicznie produkty, np. Castrol EDGE.
Nowatorską formą polityki firmy Castrol była współpraca z producentami pojazdów mechanicznych. W dwudziestoleciu międzywojennym oleje Castrol rekomendowano już w momencie zakupu samochodu. Przyjęty model współpracy z największymi producentami, takimi jak Volkswagen, Ford czy BMW, trwa do dziś. W celu popularyzacji produktów Castrol od samego początku wykorzystywał sporty motorowe: loty samolotowe, wyścigi samochodowe i próby bicia rekordów prędkości. Była to podstawowa polityka promocyjna firmy. Dzięki niej padały kolejne rekordy prędkości, bite m.in. przez niezapomnianego kapitana Malcolma Campbella w “Bluebird” w 1924 roku. Do Polski Castrol trafił najprawdopodobniej tuż przed wybuchem I wojny światowej, a po jej zakończeniu powstało oficjalne przedstawicielstwo (fot. 2). Udokumentowanym wydarzeniem jest rejestracja znaku towarowego Castrol w polskim Urzędzie Patentowym w 1927 r. W czasach PRL, podobnie jak i inne zachodnie koncerny, firma Castrol nie otworzyła oficjalnego przedstawicielstwa w naszym kraju. Wspierała jednak tak znanych rajdowców jak Sobiesław Zasada, a kraj nieraz ogarniała “castrolmania”, gdy obiektem pożądania był samoprzylepny pas przyciemniający na przednią szybę z napisem Castrol czy naklejki z logo Castrol GTX.
Sponsoring sportów motorowych to nie wszystko. Poszukiwanie przez Castrol nowych rozwiązań zaowocowało zaangażowaniem się firmy w 2008 roku w sponsoring piłkarski i przeniesieniem na boiska EURO 2008 eksperckiej pozycji w branży motoryzacyjnej. Nawiązanie współpracy z gwiazdami futbolu, jak Arsene Wenger czy Pierluigi Collina, a także stworzenie rewolucyjnego narzędzia do analizy gry piłkarzy Castrol Performance Index zaowocowało uznaniem projektu sponsoringowego UEFA EURO 2008 za najlepszy projekt roku 2008 i przyznaniem firmie Castrol nagrody przez Europejskie Stowarzyszenie Sponsoringu. Na kanwie tego sukcesu firma Castrol zdecydowała się na kontynuację sponsoringu piłki nożnej i podpisała umowę z FIFA na sponsoring MŚ 2010 i 2014, nawiązując współpracę z najlepszym piłkarzem świata, Cristiano Ronaldo na promocję linii produktowej Castrol EDGE. Minione 110 lat było czasem ciężkiej pracy i ogromnych sukcesów, których efektem jest znacząca pozycja Castrol na rynkach świata i w Polsce. Według najnowszego raportu Instytutu GIPA, monitorującego rynek olejów w Polsce, marka Castrol dynamicznie powiększa swoje udziały rynkowe. W serwisach autoryzowanych Castrol już od kilku lat jest liderem rynku, a w warsztatach niezależnych - drugą największą marką olejową. W wyniku globalnego przejęcia firma Castrol należy obecnie do grupy BP.
- Mając za sobą tak długą i piękną tradycję, myślimy o przyszłości długofalowo – mówi Wojciech Mora, dyrektor sprzedaży Castrol na Europę Centralną. - Dbamy o stały rozwój i doskonalenie oferty, wciąż pracujemy nad nowymi produktami, które w jeszcze lepszym stopniu będą mogły spełnić oczekiwania klientów. Równie poważnie i długookresowo podchodzimy do sponsoringu, na co dowodem jest nasza umowa sponsoringowa z FIFA obowiązująca aż do roku 2014. W ciągu 110 lat istnienia firmy Castrol zmieniło się wiele: samochody, technika smarowania oraz rozwiązania technologiczne w silnikach. Niezmienna pozostaje jednak najwyższa jakość produktów Castrol, z których korzystają kolejne pokolenia kierowców sprawdzając je zarówno podczas codziennej eksploatacji, jak i w ekstremalnych warunkach w sporcie. Tak przetestowana jakość produktów doskonale odzwierciedla hasło firmy Castrol: “To więcej niż olej. To płynna technologia”.
Komentarze (0)