Continental, międzynarodowy dostawca rozwiązań dla motoryzacji, od lat dba o bezpieczeństwo kierowców na drodze. W tym roku firma świętuje wyprodukowanie 250 milionów elektronicznie sterowanych układów hamulcowych (ang. Electronic Brake Systems, EBS). Układy EBS są produkowane przez Continental już od 30 lat.
Już od 1984 roku elektronicznie sterowane układy hamulcowe dostarczane przez Continental zwiększają poziom bezpieczeństwa kierowcy i innych uczestników ruchu. EBS stabilizują pojazd, przejmując niektóre funkcje w zakresie hamowania. Układy ABS (ang. Anti-lock Brake System) i elektroniczne układy stabilizacyjne to jedne z kluczowych rozwiązań, które mają największy wpływ na skrócenie drogi hamowania, poprawę stabilności na drodze, wpływają także na poprawę komfortu jazdy.
- W tym roku będziemy mieli kolejne dwie okazje do świętowania. Linię produkcyjną we Frankfurcie opuści stumilionowy układ EBS, a tym samym liczba tego rodzaju układów wyprodukowanych przez Continental na całym świecie sięgnie już 250 milionów – komentuje Felix Bietenbeck, dyrektor jednostki organizacyjnej ds. dynamiki pojazdów, która funkcjonuje w ramach Działu Podwozi i Bezpieczeństwa firmy Continental.
Jak zmieniały się układy hamulcowe?
Produkcja elektronicznie sterowanych układów hamulcowych rozpoczęła się w 1984 roku w zakładzie Rödelheim we Frankfurcie, w którym z linii produkcyjnej zjechał MKII – pierwszy opracowany przez firmę Continental układ blokowania kół podczas hamowania. MKII był jako pierwszy całkowicie zintegrowany z układem ABS, który standardowo montowano w Lincolnach Continental i Fordach Scorpio. Skutecznie zapobiegał blokowaniu kół w trakcie hamowania, a jego masa wynosiła aż 11,5 kilograma.
W miarę jak na rynku pojawiały się kolejne generacje układów EBS, ich masa stopniowo malała. MK 20, który wszedł do masowej produkcji w 1995 roku, ważył już zaledwie 2,7 kg. Z kolei dwukilogramowy MK 60 (sam układ ABS) zyskał w 2000 roku miano najlżejszego elektronicznie sterowanego układu hamulcowego na świecie. Dodanie do niego elektronicznego układu stabilizacyjnego (ang. Electronic Stability Control, ESC) zwiększyło jego masę tylko o 0,3 kg.
Od 2011 roku wytwarzana jest obecna generacja elektronicznie sterowanych układów hamulcowych o nazwie MK 100. W porównaniu do poprzedników ich masa i wymiary zmniejszyły się jeszcze o około jedną trzecią. Rodzina produktów MK 100 firmy Continental została skonstruowana w sposób modułowy, dlatego producenci mogą konfigurować układy według swoich potrzeb, począwszy od układów ABS dla motocykli, poprzez podstawowe układy ABS dla niewielkich samochodów, aż po wysoko wydajne, nowoczesne rozwiązania dla pojazdów ciężkich.
Dynamiczny wzrost produkcji
O ile w 1988 roku produkowano niecałe 500.000 elektronicznie sterowanych układów hamulcowych, to już w 1998 roku liczba ta wzrosła dziesięciokrotnie – do ponad pięciu milionów. W latach 2002-2013 wytwarzano ponad dziesięć milionów układów EBS rocznie, a w 2013 roku liczba ta wzrosła dwukrotnie. W tym roku wyprodukowany został 250-milionowy egzemplarz układu EBS. Elektronicznie sterowane układy hamulcowe Continental są wytwarzane nie tylko we Frankfurcie, ale także w pięciu innych fabrykach zlokalizowanych w Japonii (Hamakita), Belgii (Mechelen), USA (Morganton), Chinach (Szanghaj) i Brazylii (Várzea Paulista).
Układy ABS i ESC pomagają zapobiegać wypadkom
Elektroniczne układy stabilizacyjne nie tylko zapobiegają blokowaniu się kół podczas hamowania, ale sprawiają także, że pojazd lepiej trzyma się jezdni. Pozwala to zmniejszyć ryzyko zderzeń bocznych z drzewami, które według badań towarzystw ubezpieczeniowych są przyczyną niemal co piątego śmiertelnego wypadku drogowego. Analizy przeprowadzane przez centrum techniczne Allianz pokazują, że gdyby każdy pojazd poruszający się po drogach był wyposażony w układ ESC, to możliwe byłoby uniknięcie co czwartego wypadku prowadzącego do powstania obrażeń ciała oraz ograniczenie wszystkich wypadków śmiertelnych nawet o 40%. Ponadto, gdyby każdy motocykl był wyposażony w układ ABS, to można byłoby uniknąć 10% wypadków prowadzących do powstania obrażeń ciała.
ESC obowiązkowe w Europie, Azji i USA
Prawodawcy w Europie, USA i niektórych krajach Azji nakazują stosowanie układów ESC. W Europie każdy pojazd i każda ciężarówka zaprojektowane po listopadzie 2011 roku muszą być wyposażone seryjnie w układ ESC. Począwszy od listopada 2014 roku, stosowanie układu ESC będzie obowiązkowe we wszystkich nowo zarejestrowanych w Europie pojazdach. Podobne przepisy obowiązują także w Japonii. Począwszy od września 2011 roku w USA, a od stycznia 2012 roku także w Korei Południowej, układy ESC są montowane obowiązkowo we wszystkich pojazdach o masie do 4,5 tony. Według oficjalnych danych w 2013 roku 70% pojazdów poruszających się po niemieckich drogach, a także 87% nowych samochodów było wyposażonych w układ ESC. Jednym z priorytetów Unii Europejskiej jest zmniejszenie liczby poważnych wypadków motocyklowych właśnie dzięki stosowaniu układów ABS. Dlatego w Europie wszystkie motocykle o pojemności silnika powyżej 125 cm3 będą musiały być wyposażone w ABS, począwszy od 2016 roku, a w nowo zaprojektowanych modelach – od 2017 roku – w każdym motocyklu.
Elektronicznie sterowane układy hamulcowe nie tylko poprawiają bezpieczeństwo, ale umożliwiają też funkcjonowanie systemów wspomagania kierowcy. Przykładowo, asystent awaryjnego hamowania oraz system kontroli zachowania bezpiecznego dystansu automatycznie, tj. za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacyjnego, zmniejszają prędkość pojazdu bez interwencji ze strony kierowcy.
Komentarze (0)