Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

4. Międzynarodowa Konferencja o Lakierowaniu Karoserii Samochodów

W Berlinie w dniach 1 i 2 lipca 2004 roku odbyła się 4. Międzynarodowa Konferencja o Lakierowaniu Karoserii Samochodów.

Na spotkaniu zorganizowanym przez niemieckie wydawnictwo Vincentz Network wzięli udział przedstawiciele następujących firm: DaimlerChrysler, PPG Industries, Duerr, BMW Group, DuPont Performance Coatings, BASF, GM, Audi, Renault, Ford-Werke, Volkswagen, Toyota Motor, BASF Coatings, Nissan Motor, ABB Engineering, Degussa, Honda, MAN, Bayer Material Science, PSA Peugeot Citroen, Akzo Nobel, Volvo oraz wielu innych. Wśród 200 przybyłych osób oprócz gości z Niemiec pojawili się również goście z Francji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Polski, Włoch, Austrii, Japonii, Indii, Chin oraz Stanów Zjednoczonych.
Konferencję rozpoczęła Franziska Moennig, redaktor naczelna “besser lackieren!”, oraz Fritz Ebert z Automotive Circle International, który był współorganizatorem imprezy.
Konferencja została podzielona na trzy sesje. Pierwsza z nich upłynęła pod hasłem dostosowywania się europejskiego przemysłu malowania karoserii samochodów do przepisów “emisji zero”. Pierwsza prezentacja dotyczyła obecnego ustawodawstwa europejskiego w zakresie ochrony środowiska (VOC, chemikalia) w produkcji samochodów z punktu widzenia ACEA – Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów. Dr Hugo Clysters z Ford-Werke AG z Niemiec przedstawił aktualną sytuację lakierni w Unii Europejskiej pod względem emisji lotnych związków organicznych VOC oraz prognozy na przyszłość.
Kolejny prelegent, dr Karl Doessel z DuPont Performance Coatings GmbH & Co. KG, przedstawił aktualny stan systemów lakierowania i emisji zero w Europie. Szczegółowe dane dotyczyły emisji lakierni producentów oryginalnego sprzętu (OEM) w Europie, przejścia z podkładów na bazie rozpuszczalnika na podkłady na bazie wody oraz nowego, innowacyjnego procesu lakierowania DuPont – EcoConcept, który pozwala na oszczędność 20% energii procesu i redukcję zużycia materiału.
Rolf Mutschelknaus z firmy Duerr Systems GmbH zajął się tematem implementacji systemów farb o zredukowanej emisji – podkładów, powłok gruntowych i lakierów bezbarwnych clearcoat.
Temat lakieru emulsyjnego clearcoat w DaimlerChrysler, VW i Audi poruszyła w swojej prezentacji Melanie Walters z BASF Coatings AG. Przedstawiła ona lakier drugiej generacji SlurryGloss i jego właściwości oraz krótką charakterystykę fabryki DaimlerChrysler w Rastatt, w której niedawno rozpoczęto stosowanie SlurryGloss. Wobec wciąż zwiększanych norm regulacji prawnych dla emisji VOC SlurryGloss został przedstawiony jako lakier clearcoat niezawierający rozpuszczalnika, zapewniający wysoką odporność na zadrapania oraz mniejsze ryzyko eksplozji i niższą łatwopalność.
Jean-Paul Menissez z PSA Peugeot Citroen z Francji mówił o wielokolorowych wypełniaczach proszkowych w fabryce PSA w Mulhouse we Francji, przedstawił również proces lakierowania podkładami proszkowymi, który zostanie wkrótce wdrożony w lakierni w Trnavie na Słowacji.
Brigitte Castel z Renault S. A. z Francji w swojej prezentacji zajęła się tematem 12-letniej gwarancji antykorozyjnej Renault na lakier. Polityka firmy, omówiona na konferencji, sprawiła, iż Renault przesunął się z ostatniego na pierwsze miejsce z wynikiem pięciu gwiazdek za antykorozję w samochodach Laguna II, Megane II, Espace IV i Scenic II.
Prezentacja dr Marco Kohlsa z BMW Group, zatytułowana “Z przeszłości w przyszłość”, dotyczyła bezbarwnego lakieru proszkowego clearcoat i przedstawiała proces wprowadzania aplikacji lakieru drugiej generacji, który jest odporny na zadrapania i ma wysoką odporność chemiczną. Uczestnicy konferencji usłyszeli też o bezbarwnym lakierze proszkowym clearcoat trzeciej generacji (żywice UV-utwardzalne, znacząco większa odporność na zarysowania, lakier ekonomiczny i ekologiczny), który będzie zastosowany pod koniec 2004 roku.
Z kolei dr Lars Ruppert z Audi AG przedstawił procesy lakierowania utwardzalnego – najwyższy aktualnie osiągnięty poziom produkcji oraz postępy z punktu widzenia Audi i tym samym zamknął pierwszą z trzech części konferencji.
Kolejne prezentacje zostały ujęte w sesję po hasłem aktualnych innowacji w technologii aplikacji lakierów. Willy Scheuchenpflug z Berlac AG ze Szwajcarii mówił o rozwoju w projektowaniu wnętrz samochodów – nowych kształ-tach i efektach, o zmieniających się wartościach w planowaniu wnętrz na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, o wadze obróbki wykończeniowej powierzchni we wnętrzu auta, efektach wizualnych lakieru i nieograniczonych możliwościach rozwoju w tej dziedzinie.


Stefan Jacob z niemieckiej firmy Mankiewicz Gebr. & Co., zajmującej się produkcją systemów lakierniczych i farb do wnętrz samochodów, przedstawił rozwój projektowania wnętrza samochodu z punktu widzenia producenta. W swoim wystąpieniu przewidywał wzrost zapotrzebowania na specjalne materiały lakiernicze w wyniku wciąż rosnącego nacisku na indywidualność, wzrost użycia wysokiej jakości substratów przy jednoczesnym użyciu niedrogiego plastiku oraz intensywny rozwój nowych surowców.
Makoto Suzuki z firmy Cubic Europe SARL przedstawił nową technologię “cubic printing”, opracowaną przez japońską firmę Cubic Co., umożliwiającą ozdabianie nie tyko plastiku, ale i metalu, szkła, drewna, a nawet papieru. Za pomocą tej technologii firma maluje karoserie aut Smart (DaimlerChrysler). Korzyści to możliwość lakierowania skomplikowanych kształtów i każdego materiału oraz wysoka wytrzymałość koloru (20 – 30 lat). Firma wykonuje dwa do trzech nowych projektów miesięcznie dla ogólnych klientów oraz projekty indywidualne. Podczas konferencji omówiony został proces malowania za pomocą technologii “cubic printing” oraz perspektywy na przyszłość.
Kolejne dwie prelekcje przedstawili pracownicy firmy Audi. Pierwsza z nich dotyczyła doświadczeń firmy z systemami czterowarstwowego lakierowania karoserii Lamborghini Gallardo. Ursula Thorwaechter mówiła o wyzwaniu, jakim jest ekskluzywny kolor tego samochodu w seryjnej produkcji. Kombinacja kolorowego lakieru i przezroczystej powłoki podkładu (perła) daje efekt głębi z per-łowym połyskiem i efektem flip–flop. System czterowarstwowego lakierowania daje powłokę o 60 mm grubszą niż w standardowym, dwuwarstwowym lakierze Audi – w sumie 180 mm. Problemem, z jakim zmagano się przy produkcji, był efekt “czerwonej plamki”, prawdopodobnie spowodowany zwiększoną grubością powłoki i dezorientacją pigmentów.
Florian Gulden, projektant w Audi, przedstawił nowe trendy w projektowaniu wnętrz i malowaniu samochodów w Audi. Czasom, w których Model T Forda był dostępny w każdym kolorze, pod warunkiem, że był to kolor czarny, przeciwstawił czasy dzisiejsze, gdzie tylko jeden samochód na milion jest budowany ze specyfikacją wyposażenia dokładnie taką samą jak inne auto. Klienci chcą wyrażać swój indywidualny gust, a to odnosi się nie tylko do koloru, ale również tkanin i skór. Wśród trendów w projektowaniu wnętrz aut wspomniano o renesansie drewna oraz skóry, które z racji swojego naturalnego charakteru nie mogą być zastąpione żadnym sztucznym produktem. Zmiany w projektowaniu bryły zewnętrznej samochodu przedstawiono na przykładzie nowego Audi A6. Florian Gulden zajął się również prawdopodobnymi scenariuszami na przyszłość w projektowaniu samochodów, przewidując boom modeli niszowych jako drogę ku poszukiwaniu produktu, który odzwierciedli indywidualne preferencje klienta.
Ostatnia, trzecia część konferencji zatytułowana była: “Malowanie karoserii samochodowych w Japonii, Chinach i Korei”. Pierwsza z prezentacji – “Aktualny stan i rozwój malowania karoserii samochodów w fabryce VW Shanghai” przedstawiła dynamiczny rozwój produkcji samochodów w Chinach. Z trzech fabryk Volkswagena w Chinach omówiono fabrykę w Szanghaju, o dużej wydajności i wysokim procesie zautomatyzowania.
Hirokazu Okahana z ABB przedstawił stan technologii malowania karoserii w Malezji i Korei. Kraje Azji, w szczególności Chiny, Indie i Tajlandia, rozwijają się gwałtownie, zarówno jako baza produkcyjna dla międzynarodowych producentów samochodów oraz jako rynki same w sobie. ABB szacuje, iż między 2006 a 2008 rokiem Azja (włącznie z Japonią) stanie się większym producentem niż Europa i, być może, Stany Zjednoczone. Hirokazu Okahana w swojej prezentacji przedstawił krajowego producenta samochodów w Malezji – firmę Proton, która została wyposażona w system pozwalający na łatwe przejście w przyszłości na farby emulsyjne. Kolejnym przykładem była fabryka Asan Hyundai w Korei, którą ABB wyposażył w kompletny system “plug and spray” (“podłącz i maluj”), gotowy do działania bez długiego czasu potrzebnego na zbudowanie i zainstalowanie. Również w fabrykach producentów Mazdy i Toyoty ABB dostarczył rozwiązania problemu redukcji kosztów energii oraz emisji VOC. Za pomocą modułów malowania zaproponowanych przez ABB, Toyota mogła równocześnie malować wnętrze oraz bryłę zewnętrzną samochodu.
Dr Hans Schumacher z Duerr Systems GmbH mówił o nowych lakierniach, fabrykach i systemach malowania oraz redukcji VOC w Azji i w szczególności w Chinach. Również o azjatyckich lakierniach i dostarczaniu właściwych technologii mówił Eric Brandt z Shanghai General Motors Corp. Według niego kluczem do sukcesu na rynkach azjatyckich jest solidna współpraca z lokalnymi partnerami oraz wprowadzanie najnowszych technologii.
Obraz chińskiego rynku producentów samochodów i zmiany na nim scharakteryzował Udo Grohmann z ABB Egineering. W swojej prezentacji na temat masowej produkcji lakierów do plastikowych części samochodów omówił rynek dostawców zewnętrznych części samochodowych do Shanghai General Motors (SGM) i Dongfeng Peugeot Citroen Automobile (DPCA).
Ostatnia prezentacja podczas tegorocznej konferencji, autorstwa Martina Mittelmanna z DuPont Performance Coatings Gmbh & Co., zatytułowana była “Lakiery OEM produkowane w Chinach”. Prelegent przedstawił historię firmy DuPont Performance Coatings Gmbh & Co. w Chinach od lat siedemdziesiątych aż do dzisiaj oraz plany na przyszłość. Tu również zaznaczano sukces firmy w zbudowaniu dobrych relacji pomiędzy firmą i chińskimi partnerami, orientację na potrzeby klienta oraz transfer “know-how” do partnerów z Chin.
Konferencja dostarczyła uczestnikom bardzo wielu cennych informacji o rynku malowania samochodów. Interesujące okazały się zwłaszcza prezentacje ostatniej części – o rynku azjatyckim, o którym europejscy przedsiębiorcy mają wciąż jeszcze dość mgliste wyobrażenia. Wszystkie wystąpienia były tłumaczone symultanicznie na język niemiecki, angielski i francuski. Oprócz transferu wiedzy spotkanie było również doskonałą okazją do nawiązania wielu cennych międzynarodowych kontaktów biznesowych.
Kolejna konferencja, organizowana również przez wydawnictwo Vincentz Network, odbędzie się 8 i 9 listopada 2004 w Bad Nauheim w Niemczech (niedaleko Frankfurtu nad Menem). Spotkanie pod hasłem “Pierwsze Niemieckie Koło Motoryzacyjne” (1st German Automotive Circle, 21st Workshop) będzie prowadzone w języku niemieckim i angielskim. Dalsze informacje można uzyskać na stronie internetowej www.coatings.de/automotive

Ilona Przymuszała
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony