Instalacje gazowe

ponad rok temu  03.04.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

6 i 8 cylindrów na gaz – nowoczesne rozwiązania dla wymagających silników

Mówiąc o nowoczesnych instalacjach gazowych, należy mieć na uwadze raczej instalacje do „nowoczesnych silników”, które napędzają pojazdy. Zasilanie tych silników gazem staje się coraz trudniejsze i nie ma się czemu dziwić – ilość realizowanych procesów przez komputery pokładowe samochodów jest wręcz nie do określenia. Dodatkowym utrudnieniem jest ciągły monitoring przebiegu procesu spalania oraz wydalanych przez silnik spalin.

Kierowcy, którzy zetknęli się z silnikami z wtryskiem bezpośrednim benzyny do komory spalania, dumni z ich osiągów wiedzą, że adaptacja takich jednostek na zasilanie gazem stawia wyższe wymagania zarówno w doborze instalacji, jak i jej montażu oraz kalibracji. Krótko – tylko nieliczni producenci dysponują takim rozwiązaniem. Po prawie 10-letnim doświadczeniu w „zagazowywaniu” 4-cylindrowych silników z wtryskiem bezpośrednim przyszedł czas na większe silniki – 6 i 8-cylindrowe. Chcielibyśmy przybliżyć tę tematykę, ponieważ staje się coraz bardziej aktualna i właściciele tych samochodów zaczynają coraz częściej pytać o montaż instalacji gazowej. Przyczyna jest prosta – coraz więcej samochodów posiada takie silniki. Poniżej przedstawię bliżej rozwiązanie oferowane przez ELPIGAZ z linii Exclusive Line – sekwencyjny wtrysk Stella 4DPI, czyli Stella do Direct Petrol Injection.
Każda samochodowa instalacja gazowa wymaga zastosowania zbiornika gazu – klient potrzebuje dobrze dobranego zbiornika do jego sposobu użytkowania, a samochód nie powinien przy tym tracić zbyt wiele na ładowności, więc z obopólną korzyścią należałoby zastosować lekki zbiornik gazu umożliwiający montaż w miejscu, gdzie nikomu nie będzie przeszkadzał. Najlżejsze na polskim rynku są zbiorniki LPG Hit, które mogą być montowane w dowolnej pozycji – leżące, wiszące, stojące itp. W komorze silnika trzeba zamontować pozostałe elementy instalacji: reduktor, filtry, wtryskiwacze, elektronikę itp. Części mechaniczne w instalacjach do silników z wtryskiem bezpośrednim muszą być na najwyższym poziomie – więc najlepiej zastosować reduktor Drago i wtryskiwacze gazu I-Plus Arco. A teraz najważniejsze – elektronika, czyli „główny mózg” – w tym przypadku Stella 4DPI, która zagwarantuje sterowanie układem zasilania gazem zgodnie z zapotrzebowaniem silnika i według oczekiwań kierowcy – czyli nie gorzej niż na benzynie.


Jak to działa? W silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania nie można całkowicie wyłączyć z pracy wtryskiwaczy benzyny, więc sterownik gazowy Stella 4DPI ma podwójne zadanie:
- sterowanie podaniem gazu przez dodatkowe wtryskiwacze gazu,
- ograniczanie podania benzyny do silnika przez oryginalne wtryskiwacze benzyny.

Wtryskiwacz benzyny w normalnych warunkach eksploatacji schładza się automatycznie dzięki przepływającej przez niego benzynie (podczas wtrysku paliwa). W związku z tym podczas pracy silnika na gazie niezbędne jest podawanie niewielkich porcji benzyny, które gwarantują utrzymanie w pełnej sprawności wtryskiwaczy benzyny. W praktyce zużycie benzyny podczas pracy silnika na gazie zawiera się w przedziale od 10 do 20%. Obniżenie udziału benzyny poniżej 10% stwarza zagrożenie dla trwałości wtryskiwaczy benzyny i, jak doświadczenie pokazuje, nie należy tego robić, aby nie narazić się na dodatkowe koszty spowodowane koniecznością wymiany wtryskiwaczy benzyny.

Podanie gazu do silnika przez dodatkowe wtryskiwacze gazu z jednoczesnym podaniem niewielkiej ilości benzyny przez oryginalne wtryskiwacze na silniku to jedyne rozwiązanie stosowane zarówno w przypadku zasilania LPG (propan-butan), jak i CNG (sprężony gaz ziemny-metan) lub LNG (ciekły metan). Mimo z pozoru pewnej komplikacji wynikającej z jednoczesnego podawania dwu paliw to rozwiązanie ma duże perspektywy rozwoju i szeroki zakres stosowania – do różnych gazów oraz do różnych silników, 3, 4, 5, 6 i 8-cylindrowych.

Branża gazowa nabywa coraz większego doświadczenia w jednoczesnym podawaniu dwóch paliw do silnika – stosując to rozwiązanie nie tylko w silnikach z wtryskiem bezpośrednim benzyny, ale także przy adaptacji silników Diesla (systemy dual fuel) na zasilanie gazem LPG, CNG, LNG oraz biogazem.
Warto przy okazji zwrócić uwagę na poziom techniczny instalacji Stella 4DPI. Osiągi pojazdu z taką instalacją są w całym zakresie porównywalne z osiągami na benzynie. Na dodatkowe podkreślenie zasługuje fakt, że instalacja Stella 4DPI zapewnia obniżenie emisji spalin także w nowoczesnych silnikach spełniających normy emisji spalin Euro 4 i Euro 5, co zostało potwierdzone badaniami przeprowadzonymi przez Instytut Transportu Samochodowego.
Dla użytkowników pojazdów najważniejsze jest to, że zastosowanie zasilania gazem pozwala na znaczące obniżenie kosztów eksploatacji. Może to potwierdzić szeroka rzesza kierowców, którzy skorzystali z instalacji Stella 4DPI, również ci, którzy korzystają z silników 6 i 8-cylindrowych.

Grzegorz Jarzyński
ELPIGAZ Sp. z o.o.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony