Dziesiątki tysięcy opracowań naukowych, badań i analiz technicznych. Setki patentów, wdrożeń oraz projektów krajowych i międzynarodowych. Udział w tworzeniu prawa i certyfikacja wyrobów motoryzacyjnych. Dopuszczanie do ruchu pojazdów, studia oraz edukacja uczestników ruchu drogowego – to tylko część z siedemdziesięcioletniego dorobku Instytutu Transportu Samochodowego, lidera w dziedzinie badań nad problemami transportu drogowego.
Przez 7 dekad działalności Instytut Transportu Samochodowego (ITS) współtworzył historię polskiej motoryzacji. Od początku lat 50. XX wieku do dziś wykonano w nim badania techniczne tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli, autobusów i innych pojazdów oraz ich podzespołów, a także nowatorskich rozwiązań technologicznych. W połowie minionego wieku w ITS powstała pierwsza w Polsce stacja kontroli pojazdów, która stanowiła pierwowzór dla tego typu obiektów. Dostępna jest tu także największa baza informacji o wypadkach drogowych i to tutaj wprowadzane są dane wszystkich pojazdów rejestrowanych w Polsce na potrzeby CEPiK. Również w ITS funkcjonuje pierwsze w kraju centrum usług dla osób niepełnosprawnych.
Instytut to też projekty krajowe i międzynarodowe, studia podyplomowe, kursy w wielu specjalistycznych obszarach oraz ekspertyzy i rzeczoznawstwo samochodowe. Obecnie instytut jest pionierem badań w zakresie pojazdów autonomicznych, stając się krajowym centrum kompetencji w tym obszarze, które wspiera prace rządu.
– Od momentu rozpoczęcia działalności naukowo-badawczej założenia statutowe instytutu nie uległy zasadniczym zmianom – podkreśla prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. – Obecnie jest on aktywny w kilku kluczowych obszarach. Obejmują one zadania szczególnie ważne dla planowania i praktycznego wdrożenia polityki państwa, których realizacja jest konieczna dla zapewnienia m.in. bezpieczeństwa publicznego oraz poprawy jakości życia obywateli. Są to działania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, oddziaływania motoryzacji na klimat, informatyzacji i ekonomiki transportu.
To co odróżnia tę jednostkę badawczą od innych instytucji naukowych, to fakt, że działania przez nią podejmowane mają ważny wymiar prospołeczny, ponieważ uwzględniają zagrożenia wynikające z dynamicznego rozwoju motoryzacji, a celem ITS jest eliminowanie lub minimalizowanie tych zagrożeń.
– Naszą misją jest prowadzenie badań ukierunkowanych na innowacyjność, których wyniki mogą jednocześnie wspomagać organy państwa w kreowaniu rodzimego transportu samochodowego czy w adaptacji przepisów unijnych. Dodatkowo tworzymy konsorcja z jednostkami naukowymi, akademickimi i podmiotami gospodarczymi, a także podejmujemy samodzielne inicjatywy, które są odpowiedzią na rynkowe oczekiwania, m.in. w zakresie paliw alternatywnych, elektromobilności, autonomizacji pojazdów oraz inteligentnych systemów transportowych. Dzięki tym działaniom przybliżamy dzisiejszą motoryzację do motoryzacji jutra – podsumowuje prof. Marcin Ślęzak.
Więcej na: www.its.waw.pl
Komentarze (0)